La relació entre la ciutat de Barcelona i l’Integrated Systems Europe (ISE), la fira audiovisual més gran del món, avança d'ençà que el 2020 va celebrar l’última fira a Amsterdam (Països Baixos). L’ISE, que es perfila com el segon esdeveniment tecnològic en importància per darrere del Mobile Word Congress (MWC), se celebrarà a Barcelona, almenys fins a l'any 2025, en existir una clàusula de renovació automàtica en el contracte signat entre els organitzadors d'aquest esdeveniment i Fira de Barcelona.
"Si tenim èxit a Barcelona, que en tenim, per què anar-nos-en a un altre lloc?", assegurava aquest dilluns el director executiu de l'esdeveniment, Mike Blackman, al ser preguntat per la continuïtat de la fira a la capital catalana. "Tenim un contracte de tres anys i és un 'contracte continu'. És a dir, que el 2023 estem compromesos per a tres edicions. I el 2024, per a tres edicions. De manera que la fi del contracte va avançant contínuament", explica en declaracions a Efe.
Aquest congrés audiovisual, centrat sobretot en professionals del sector, més que en els usuaris finals, ambiciona "crear un mercat en el qual reunir compradors i venedors". "I mentre Barcelona serveixi per reunir compradors i a venedors, aquest és the place to be (el lloc en el qual estar)", ha resolt Blackman.
D’aquí l’atracció que desperta entre les grans corporacions empresarials internacionals. El director general de l'ISE, Mike Blackman, assegura: "Les xifres són molt encoratjadores”, i l’impacte econòmic per a la ciutat serà d’uns 400 milions d’euros. Aquesta setmana el recinte firal de Gran Via de L’Hospitalet reunirà 1.055 empreses expositores, quan l’any passat es va quedar en unes 800 companyies.
Per a aquesta edició del 2023, que tindrà lloc entre aquest dimarts i divendres, l'ISE preveu superar les xifres del 2020, quan va reunir 52.000 persones a Amsterdam. No obstant això, l'organització veu difícil arribar als nivells del 2019, edició en la qual va aconseguir el seu rècord amb 80.000 congressistes.
La seva estrena a Barcelona, tant el 2021 com el 2022, va estar marcada per la pandèmia. L’any passat, el virus encara va condicionar el congrés, que es va celebrar al maig en lloc del febrer, com estava previst inicialment. No obstant això, els més de 43.000 assistents registrats ja van mostrar una clara recuperació de l'activitat de congressos.
L’impacte econòmic per a la ciutat serà d’uns 400 milions d’euros
L’interès internacional que desperta l’esdeveniment es fa extensiu a l’àmbit local “perquè l’ISE és una gran oportunitat per establir lligams amb la indústria audiovisual mundial i continuar avançant com a sector a Catalunya”, explica Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya, en declaracions a ON ECONOMIA. Rutllant manifesta que “la tecnologia, amb els seus avenços, és el driver que mou la indústria audiovisual”, i és gràcies a ella que “tenim un sector en constant evolució que, prenent la tecnologia com a denominador comú, s’està diversificant i obrint nous segments d’activitat, vegis els negocis en aplicacions per a la salut, els e-sports, l’educació, la realitat virtual...”.
Un conjunt d’innovacions, “a què podem accedir dins de l’ISE”, de les quals “en vàrem fer un tastet el 2021 perquè per a la indústria catalana participar o visitar la fira va ser tot un descobriment”, apunta. Aquest any “hi ha una grandíssima ebullició”, la presència de les empreses catalanes “s’ha incrementat” i la participació directa en els estands del recinte firal també. Un total de 73 empreses i entitats catalanes estaran presents a partir de demà amb espai propi, la qual cosa suposa un 7% més que l'any passat. D'elles, 21 exposaran els seus productes i tecnologies al pavelló d'Acció, l'agència per a la competitivitat empresarial de la Generalitat, i altres 31 companyies pertanyents al Clúster de l’Audiovisual de Catalunya compartiran espai amb l’Ajuntament de Barcelona. A través de Barcelona Activa hi arribaran 10 d’empreses punteres del sector que presentaran solucions audiovisuals. Les start-ups exposaran projectes vinculats amb la realitat virtual o augmentada, la visualització 3D, la tecnologia blockchain, el metavers i experiències immersives, entre d’altres. Es tracta d’Estudio Gurugú, Reality Telling; Inmersia, Brickken, Immersium Studio, Pixeldreams, Union Avatars, Wildbytes, Univrse i Broomx.
Les empreses que conformen el Clúster abordaran les dues tendències clau del sector: la revolució dels platós de producció virtual amb pantalles LED i l’impuls d’experiències en directe cada vegada més reals i immersives. Aquesta nova tecnologia de rodatge audiovisual en 3D permet integrar elements reals com els actors en un escenari virtual amb el màxim realisme i immersivitat. A Catalunya, és encara un mercat incipient, amb empreses catalanes com Lavinia o Gestmusic ja hi aposten.
L’interès empresarial té dos vessants molt clars. D’una banda, la internacionalització amb l’obertura de nous mercats; i per altra, captar inversions per a la indústria, però també convertir Catalunya en un pol de captació de companyies internacionals que s’instal·lin al territori. “La indústria audiovisual de base pot complementar-se amb els principals players internacionals perquè tenim tecnologia i talent”, assegura Rutllant. El mateix director executiu de l’ISE, Mike Blackman, reconeixia públicament que vuit empreses del sector han obert oficines a Barcelona arran de l'ISE.
Actualment, el sector de l’audiovisual a Catalunya està format per 3.600 empreses, amb una facturació conjunta de 6.700 milions d’euros i que donen feina a unes 31.000 persones. La capital catalana concentra el 57,1% dels llocs de treball i el 61,7% de les empreses amb assalariats del sector a l’àmbit català l’any 2022, segons dades d'Acció.
Catalunya Media City, un imant per al sector
Entre 2017 i 2021, Catalunya va rebre 54 projectes del sector audiovisual, que van captar 167 milions d’euros i van generar 2.774 llocs de treball. El capital invertit el 2021 va arribar als 47 milions d’euros, xifra que representa un augment interanual del 36,5% i representa el millor registre des del 2017.
El dinamisme i el procés de transformació de la indústria de l’audiovisual ha estat una de les raons perquè el Clúster sigui uns dels impulsors del Catalunya Media City, juntament amb l’Institut Català de les Indústries Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat. La futura infraestructura pel sector audiovisual -que s’ha d’aixecar a les emblemàtiques tres xemeneies de l’antiga tèrmica de Sant Adrià del Besòs (Barcelona) i que vol comparar-se amb les millors d’Europa- serà un nou centre de producció pels sectors audiovisual i de continguts digitals que també apostarà per la innovació i la creativitat amb la posada en marxa de hubs creatius, centres de formació, espais de recerca, centres de desenvolupament tecnològic i vivers d’empreses. Ara per ara, ha despertat l’interès de 80 empreses, agents sectorials i institucions acadèmiques, entre altres, que han subscrit una carta d’adhesió al projecte.