"Tot i que tenen algunes coses en comú, l'Integrated Systems Europe (ISE) i el Mobile World Congress (MWC) són dos mons diferents. No es podrien fusionar, però és cert que l'ISE pot arribar a superar el congrés de telefonia", expressa Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya. En el marc del major congrés audiovisual del món, que se celebra a Barcelona del 30 de gener al 2 de febrer, el directiu apunta a ON ECONOMIA que "la tendència és que hi hagi més pantalles a tot arreu i que, per tant, l'ISE arribi a superar el Mobile World Congress".
De fet, afirma que la línia entre tots dos congressos està molt delimitada i que "l'ISE és molt endreçat i vertical" i que el MWC és "el món de la digitalització en el sentit ampli de la paraula". "El Mobile són moltes coses, arribes a un hall i no saps què t'hi trobaràs. Aquí, en canvi, hi ha un apartat per l'àudio, un altre per la producció audiovisual, un tercer per a la il·luminació... Tot està més definit", indica.
Rutllant no es mulla sobre les xifres de l'edició d'enguany, però assegura que s'han complert les expectatives. "El gran límit que tenim aquí és l'espai, comença a estar molt ple, són vuit pavellons i aniran estirant el xiclet, però al final no sé quants exhibidors més hi caben", comenta. Sobre el saló, destaca que ha estat un èxit i que "l'èxit crea èxit", per la qual cosa els exhibidors "voldran confirmar la seva assistència per a l'any vinent". "Considero que l'ISE també acabarà superant el MWC per una qüestió tecnològica, i és que l'audiovisual cada vegada té més aplicacions i hi ha molts espais que s'estan conquerint com pot ser el món de la salut, l'educació o les plataformes audiovisuals", agrega.
Per contra, apunta que una cosa que té el MWC i no l'ISE són els estands per països. "És una cosa que hem de començar a posar en marxa perquè ofereixen una sèrie d'avantatges i ho hem d'adquirir". I és que el congrés de telefonia mòbil disposa d'un espai reservat per a països d'arreu i apunta que és "clau" tenir-ho també a l'Integrated Systems Europe.
"L'ISE és clau per a l'audiovisual català"
Sobre el pes que té que l'ISE estigui a Barcelona, el directiu defensa que "el congrés dona la visibilitat fonamental per al sector". Rutllant explica que una de les estratègies que tenen al Clúster Audiovisual de Catalunya és l'atracció d'aquest sector al territori, i agrega que la finalitat és que vinguin moltes més empreses i talent. "El màrqueting que fan des de l'ISE és sensacional i ens ajuda al fet que els negocis s'interessin per nosaltres". En aquest sentit, argumenta que la indústria audiovisual mundial creix un 5% anual i que a Catalunya creix més d'un 7% cada any. "Estem per sobre de la mitjana, la sensació és molt bona i la part positiva és que aquí s'ha entès molt bé la importància que té l'audiovisual".
Respecte a com traslladar aquest auge de l'audiovisual a la ciutadania, Rutllant defensa que tant el mapping com les exposicions s'haurien de quedar de manera permanent i que "calen espectacles de llum, projeccions i actuacions al carrer des del punt de vista audiovisual". A més, valora que el clúster està en "constants negociacions" amb l'Ajuntament de Barcelona per aconseguir que això ocorri.
Irrupció de la IA
Sobre la irrupció de la intel·ligència artificial, el directiu interpreta que "és una eina més" i que ajuda a fer-ho tot "més senzill i eficient". "Des d'un punt de vista d'innovació tecnològica és el més gran que s'ha produït. Ho hem de mirar com una eina per aprendre, que hem d'adquirir i absorbir, no tant des del punt de vista que destruirà ocupació".
Finalment, sobre el creixement de les start-ups al sector, Rutllant comenta que són fonamentals. "Ens agrada fer aliances amb elles perquè són molt àgils i a les empreses aporten coneixement", acaba.