Dilluns passat, els 10 treballadors de la productora audiovisual Albiñana Films de Barcelona, fundada l'any 1982, es van trobar la carta d'acomiadament als seus llocs de treball. "No hi ha diners", justificaven els responsables de l'empresa, i d'això donen fe els més de 100 col·laboradors autònoms que fa mesos que persegueixen la productora per intentar cobrar el que se'ls deu. Tant els freelance com els treballadors acomiadats estan ara immersos en reunions amb advocats per intentar que d'alguna manera se'ls pagui, els primers amb menys fe que els segons. Als treballadors, el Fons de Garantia Salarial (Fogasa) els haurà de pagar els sous i indemnitzacions que no pagui l'empresa si aquesta entra -encara no ho ha fet- en concurs de creditors.

Entre els afectats es troba l'empresa de material audiovisual Kaizen Team, que el gener de l'any passat els va llogar un equip per gravar un anunci per a l'empresa italiana de productes de neteja Napisan. Araceli De la Fuente, administradora de Kaizen Team, explica a ON ECONOMIA que feia mesos que intentava cobrar una factura de 4.686 euros i que els responsables d'Albiñana van deixar de respondre als missatges. "Fins que fa uns dies em vaig plantar a la seu i ja me la vaig trobar tancada, amb la sort o la desgràcia que eren allà els responsables," relata. "Estem arruïnats, ens n'hem anat a viure amb la nostra mare", recorda que li van explicar.

Araceli forma part del grup de més de 100 afectats, entre treballadors i autònoms, a qui Albiñana Films deu diners i que es troben en un grup de WhatsApp. I estima que, en total, són uns 30.000 euros en nòmines i 40.000 en factures. "Els vaig dir que era una pena que el seu pare hagués aixecat un imperi fa més de 40 anys i ells l'haguessin enfonsat en dos", recorda. "El sector va ser molt bé en aquest 2023, per la qual cosa no crec que hagin treballat molt menys", afegeix.

Façana de la seu d'Albiñana Films

"Ells" són Ramsés Albiñana i Ricard Albiñana, fills i hereus del fundador Ricard Albiñana, director de cinema que va morir el febrer de 2021. El gener de l'any passat, Ricard Jr. va deixar de ser l'administrador de l'empresa, que va passar en mans de Ricardo Cofiño. Ricard Albiñana és també administrador de Bacteria Films SL, productora fundada l'any 2002 amb seu a l'Avinguda Roma de Barcelona i els últims resultats disponibles de la qual al Registre Mercantil daten de l'any 2004. Ricard Albiñana és també administrador de Pelazorosa, una altra productora que l'any 2020 va facturar 27.525 euros i va obtenir 8.120 euros en beneficis i el 2019 va facturar 16.389 euros i en va guanyar 9.209.

"Em devien una factura de 1.800 euros des de finals de maig de l'any passat. Ja estaven començant a pagar tard, amb més de 90 dies de diferència, però els he anat escrivint, m'han anat citant a mesos més tard i fins avui no m'han pagat", explica un altre dels afectats a ON ECONOMIA. La companyia té també seus a Madrid i Lisboa.

D'Audi a Idealista passant per Oliver Stone

L'empresa, ubicada al costat de la clínica Teknon a Sarrià Sant-Gervasi, és una de les més antigues del sector publicitari audiovisual a Espanya i la va fundar fa 40 anys Ricard Albiñana, que fins aleshores es dedicava exclusivament al cinema. "En un moment donat, em vaig adonar del qual entrar en el cinema publicitari, que era molt verge, em donava moltes possibilitats. Podia utilitzar totes les meves eines, tot el meu saber, en un món nou que era el de la publicitat. Al món de la publicitat teníem molt més poder adquisitiu i més accés a la tecnologia", relatava Ricard pare en un reportatge de Televisió Espanyola l'any 2014, quan produïa més de 100 anuncis a l'any, segons la mateixa informació.

En l'esmentada entrevista, Ricard fill explica l'impuls que va suposar per a l'empresa poder gravar un anunci dirigit per Oliver Stone per al Mundial de futbol del Brasil d'aquell any. En aquell temps, l'empresa facturava 5,5 milions, segons el Registre Mercantil. Ramsés, per la seva part, explica que l'any 2005 va guanyar dos premis per un anunci d'Audi i un altre de l'ONZE.

El 2023, segons publica en els seus comptes de LinkedIn o Instagram, han gravat anuncis a Espanya per a importants marques com la telefònica Simyo, el portal d'anuncis d'habitatge Idealista o General Òptiques.

Les fonts consultades per ON ECONOMIA no tenen una explicació sobre l'origen i causes del tancament. Els últims comptes disponibles al Registre Mercantil són els de l'any 2021 i donen una facturació de 4,9 milions d'euros amb 31.851 euros de beneficis, que compensaven part dels 262.579 euros de pèrdues de 2020, any de la pandèmia, en la qual l'empresa va facturar 2,58 milions d'euros. En els anys anteriors, l'empresa havia aconseguit també tancar amb beneficis de 67.269 euros el 2019 (facturant 4,7 milions) i de 256.465 euros el 2018.

El millor any de facturació de l'empresa va ser el 2008, almenys entre els disponibles al Registre Mercantil, que parteixen d'aquell any. Albiñana Films va facturar llavors 15 milions d'euros, encara que va registrar pèrdues de 125.000 euros. Des d'aleshores, coincidint amb la crisi financera, la facturació va anar caient, però es va estabilitzar entre els 4 i 5 milions d'euros en els últims anys.

Ramsés Albiñana, soci de l'empresa, va dirigir fa un parell d'anys dos anuncis per a Bifrutas amb cançó pròpia de trap a tall de videoclip. Finetwork, FIATC, Toyota Prius, Audi Q2 o el festival de Sitges de 2015 són altres dels clients que consten en l'historial de Ramsés al web d'Albiñana.