Nickel té ja una xarxa d'oficines a Espanya, a través d'estancs i establiments de loteries, que supera fins i tot a la de Sabadell, Bankinter o Unicaja, el tercer, quart i cinquè banc més gran del país. El banc de BNP Paribas, que va aterrar a Espanya a finals de 2020, permet obrir un compte, ingressar o retirar diners des de 1.500 punts del país i aspira a incrementar aquesta xifra en un 66% en només dos anys. Per a 2025, espera també haver atrapat els 600.000 clients.

"La fortalesa del nostre model és que ara que la banca no parar de tancar sucursals, nosaltres estem obrint, en el sentit que anem sumant punts Nickel i ja tenim el 1.500 a Espanya", destaca Mónica Correia, consellera delegada de Nickel en Espanya, en una entrevista amb ON ECONOMIA. L'entitat, que està regulada pel Banc d'Espanya, permet als seus clients obrir un compte pels canals online o físics, sense cost. "Tenir l'opció de poder fer-ho de manera presencial és una cosa per la qual acudeixen a nosaltres molts clients, insatisfets que ara tot sigui digital."

Encara que el principal motiu d'atracció de Nickel, revela, és el cost. "Es cobra una única comissió a l'any de vint euros i no hi ha cap requisit per obrir el compte, no es demanen ingressos mínims ni de domiciliar una nòmina, no hi ha lletra petita, mentre que a la banca tradicional n'hi continua havent molta", assenyala. Per aquests dos motius, diu, estan cridant l'atenció de perfils més joves, que encara no tenen ingressos regulars i estarien penalitzats en altres entitats financeres. I de clients sèniors, que volen que els atenguin físicament i no en remot.

L'onada de tancaments de sucursals i caixers des de l'inici de la pandèmia també ha empitjorat l'accés als diners en efectiu, que malgrat l'avanç dels pagaments amb targeta, continua sent avui el mètode de pagament més utilitzat entre els espanyols (el 70% de la població l'utilitza en el seu dia a dia). I aquí Nickel creu que ja s'ha convertit en part de la solució, ja que molts dels seus 1.500 punts es troben en petits municipis on no hi ha oficines bancàries, ni caixers, que fins i tot obren els caps de setmana.

"La banca ha de ser rendible i el model de tantes sucursals està clar que té un cost que moltes han hagut de reduir ara que l'ús dels canals digitals s'ha accelerat. Però la població s'ha trobat amb un problema, moltes persones han de desplaçar-se 20 quilòmetres per treure diners i amb nosaltres tenen una alternativa, poden anar a un punt de loteria o un estanc, que a més obren els dissabtes i fins i tot molts diumenges i fins i tot en tenim un a Madrid 24 hores".

Entrevista Mónica Correia CEO Nickel Espanya / Foto: Pablo Blázquez
Mónica Correia, CEO Nickel España / Foto: Pablo Blázquez

El client que obre un compte a Nickel rep una targeta amb la qual pot pagar a qualsevol establiment o retirar diners a qualsevol xarxa de caixers, l'única limitació és la comissió que cobri l'empresa. Tanmateix, el client sempre prefereix fer-ho en els punts Nickel, ja que no té cost. "L'efectiu continua sent tan important que en els últims sis mesos s'han realitzat més de 500.000 operacions de retirada de diners".

Correia, que dirigeix Nickel des de l'estiu de 2022, creu que el pla que han posat en marxa el Govern espanyol i la banca per combatre l'exclusió financera i facilitar l'accés als diners en efectiu té limitacions. "S'arriba fins on s'arriba, el mateix Govern espanyol parla d'un pla B i Nickel contribueix a ampliar l'abast de què es vol fer". La CEO presumeix de tenir un model de negoci que li permet arribar amb més facilitat i a un cost diferent, a llocs on la banca tradicional no pot arribar.

A Nickel no li costen diners obrir una oficina perquè aquesta oficina ja existeix, és un estanc o una administració de loteria que està en actiu i integra un nou servei, la qual cosa al seu torn, explica, "ajuda el venedor de loteria o estanquer a diversificar els seus ingressos". Nickel els aporta una font d'ingressos directa perquè paga comissions per cada compte obert en aquest punt i per cada ingrés o retirada d'efectiu d'un client. "Qualsevol operació que es faci en un punt Nickel, li remunerem".

Nickel està centrat únicament a oferir als seus clients comptes bàsics, en els quals es pot domiciliar una nòmina o rebuts i efectuar pagaments, però "no pots quedar-te al descobert perquè no donem crèdit". L'entitat francesa descarta llançar altres productes perquè "ara com ara no és una prioritat". Encara que sí que espera tenir aviat Bizum. "Estem en contacte, entenem que atesa la dimensió que té a Espanya és rellevant per a qualsevol client de qualsevol entitat", indica.

En els últims anys, hi ha hagut una oferta abundant de neobancs i bancs digitals que estan creixent de manera accelerada al nostre país. És el cas de Revolut, N26, Openbank... Però la CEO de Nickel "està segura que hi ha pastís per a tothom" i són molts els motius. Un d'ells és "el seu èxit a França", on també hi ha moltes ofertes molt competitives, però ja han assolit els 3 milions de clients i els 7.000 punts Nickel a tot el territori. "A més, som la segona entitat que més comptes obre diàriament".

Però del seu costat també està aquesta part de la població que té una relació complicada amb la banca tradicional perquè penalitza la presencialitat. O als quals no els agrada haver de contractar altres productes per estar vinculats. Segons el seu parer, al mercat hi ha necessitats diferents i Nickel respon a una necessitat "que fins ara no tenia resposta".

Entrevista Mónica Correia CEO Nickel Espanya / Foto: Pablo Blázquez
Mónica Correia CEO Nickel España / Foto: Pablo Blázquez

 

L'objectiu del banc, comenta, és continuar estenent-se i arribar a tot el territori. Nickel va arrencar amb punts a Madrid, Barcelona i València, zones amb més densitat de població, però dos anys i mig després hi ha un punt en totes les comunitats autònomes. La seva meta és assolir els 2.500 establiments el 2025. "Ser punt Nickel és senzill i no té cost. Els estanquers només han de fer una formació en prevenció de blanqueig de capitals, i si compleixen els requisits i el regulador ho aprova, ja poden ser-ho".

L'estanquer o venedor de loteria no es converteix en un assessor financer, en el punt Nickel només s'encarreguen d'activar el compte, donar o ingressar diners en efectiu, "però no tenen accés a les dades bancàries, de manera que no poden assessorar els clients de cap manera, per a això estem nosaltres i ho fem per telèfon," explica.

La consellera delegada assegura que arribaran "on no hi ha altres alternatives financeres", com l'Espanya buidada, on no hi ha caixers, ni sucursal bancària, ni oficines de correus. "No tenim limitacions d'inversió per fer-ho", acaba.