La marxa de Ferrovial d'Espanya s'ha convertit en el xafardeig de l'entorn empresarial del país. La decisió de l'empresa presidida per Rafael del Pino de traslladar la seva seu social d'Espanya als Països Baixos continua fent parlar, tant socialment com en l'àmbit polític. I és que, des que el president de la constructora informés de les seves intencions, les crítiques governamentals a la firma nacional no han deixat de succeir-se. Bé és cert que Ferrovial també ha tingut suports per part d'altres personalitats polítiques, com per exemple, d'Isabel Díaz-Ayuso, presidenta de la Comunitat de Madrid. Malgrat això, el pensament del Govern d'Espanya s'ha alineat que darrere de la sortida de Ferrovial hi ha un fort condiment polític.
D'altra banda, Nadia Calviño, vicepresidenta primera del Govern d'Espanya i ministra d'Economia, va expressar el seu "rebuig" d'aquesta decisió, la qual va catalogar com a "errònia". La titular d'Economia va opinar que la sortida de Ferrovial d'Espanya demostra la falta de compromís amb el país, ja que l'empresa "li deu tot" la nació ibèrica, tal com ha assenyalat al llarg d'aquests dies Calviño. I en la mateixa línia s'ha pronunciat aquest divendres la ministra d'Hisenda, María Jesús Montero. La política ha informat que ha mantingut una conversa amb el president de Ferrovial, en la qual ha mostrat el seu lament per la sortida de la companyia, però també ha recordat a Del Pino l'esforç inversor que ha fet Espanya en la seva empresa.
Ferrovial s'ha adjudicat 1.000 milions en contractes a Espanya en els últims quatre anys
Es pot destacar que Ferrovial ha estat una de les empreses que ha aglutinat més nombre de concessions al llarg dels anys. De fet, tal com informa aquest divendres el diari El País, la constructora s'ha adjudicat més de 1.000 milions en contractes només en l'era de Pedro Sánchez. A més d'això, el diari nacional recalca que Ferrovial no paga l'impost de societats des de 2020. És per això pel que diversos membres del Govern d'Espanya s'han mostrat crítics amb la sortida de Ferrovial del país, que manté que la seva marxa es dona en favor d'aconseguir una visibilitat més gran al mercat internacional i avançar en el seu salt al mercat de valors dels Estats Units, que, per a Garamedi, president de la CEOE, "és el mercat del futur perquè dona seguretat a les empreses".
Sigui com fos, diversos ministres, i fins i tot fins i tot el mateix president del Govern, li han recordat a l'empresa de Del Pino la quantitat d'adjudicacions que s'ha emportat per part de la nació ibèrica. Per això la crítica va dirigida a la "falta de compromís" que la constructora ha demostrat tenir amb Espanya, tal com han expressat alguns membres de l'Executiu nacional.
"Li hem transmès que crèiem que, evidentment, es podria haver quedat a Espanya també per l'esforç que, com a país, s'ha fet sempre, i que s'ha traduït en els importants beneficis que aquesta empresa ha obtingut", ha expressat aquest divendres María Jesús Montero.
Ferrovial paga tres de quatre impostos fora d'Espanya
Es pot destacar que Ferrovial és una de les firmes amb més negoci al mercat internacional que a Espanya, una cosa que s'ha reflectit en els impostos que la companyia ha anat pagant en els últims anys. Tal com informa ON ECONOMIA en la jornada d'avui, Ferrovial paga tres de cada quatre impostos fora del país ibèric. La titular d'Hisenda va expressar fa un parell de dies que el 80% del benefici del grup procedeix d'altres països, per la qual cosa no tributa a Espanya.
Malgrat tot, i comptant que al Govern d'Espanya li hagués agradat mantenir Ferrovial en els seus límits geogràfics, l'Executiu ha recordat que el moment actual està sent òptim en el que a inversió estrangera es refereix. Tant Luis Planas, ministre d'Agricultura, Pes, Alimentació i Medi Ambient, com Nadia Calviño i la mateixa Montero, han ressaltat que les inversions estrangeres que estan arribant són un reflex de la posició atractiva que té Espanya per a la resta dels inversors. La titular d'Hisenda ha explicat en la jornada d'avui que el país va rebre el 2022 un 50% més d'inversions estrangeres, la qual cosa es va traduir en 30.000 milions que van venir a Espanya per les seves condicions d'estabilitat, fiscalitat i de demanda. "Per això, continuarem treballant en aquesta direcció, amb independència que puntualment aquesta empresa hagi decidit marxés", ha expressat la ministra.