Gabriel Escarrer Juliá, fundador de Meliá Hotels International, ha mort aquest dimarts a 89 anys. El fundador de Meliá, una de les hoteleres més grans del món, va deixar el juny de 2023 el seu càrrec presidencial al capdavant d'una companyia que va pilotar durant gairebé 70 anys, després de ser reconegut com un dels impulsors de la internacionalització de les empreses espanyoles al món.

Llavors va ser designat per unanimitat president d'honor, mentre el seu fill, Gabriel Escarrer Jaume, va ser nomenat nou president, mantenint les seves responsabilitats com a conseller delegat al capdavant de la societat, segons informa Europa Press.

Gabriel Escarrer Juliá va néixer a Palma de Mallorca el 1935. Des de jove, va demostrar un esperit emprenedor i una passió per la indústria hotelera. Tenia 21 anys quan el 1956 va fundar el que avui és el grup Meliá Hotels International, adquirint i dirigint l'hotel Altair, de 60 habitacions, a l'illa de Mallorca, on va néixer, i on encara manté la seva seu. En la dècada dels 80 del segle passat, Gabriel Escarrer compra la cadena Hotasa i crea la seva nova marca Sol Meliá, amb la qual va fer la seva primera incursió fora d'Espanya, amb l'obertura d'un establiment a Bali.

En la dècada posterior, fa el salt a Amèrica i crea la marca de luxe Paradisus (1995). Un any més tard, el 1996, es converteix en la primera cadena hotelera d'Europa que entra al mercat borsari. El creixement de la cadena és constant a tots els exercicis i el 2011 fa un gir per convertir-se a la marca Meliá Hotels International.

El canvi generacional en la direcció executiva del grup es produeix el 2016 i el seu fill Gabriel Escarrer Jaume assumeix les responsabilitats de la cadena. En l'actualitat, el grup està gestionant 9 diferents marques hoteleres. El 48% de la seva oferta són productes de la gamma mitjana alta, i 39% de la gamma mitjana i un 13% són 63 establiments de luxe.

Un negoci de gairebé 2.000 milions anuals

Durant gairebé set dècades, sota la seva presidència, el grup turístic va consolidar el seu lideratge a Espanya, bressol del turisme vacacional a Europa, per estendre'l després al Carib americà i el Sud-est asiàtic. A tancament de 2023, la cadena gestionava 350 hotels i 92.057 habitacions, amb un pes important a Espanya, on posseeix 141 hotels i 35.378 habitacions. Del total d'hotels, únicament un 13% són de propietat i es combinen amb un 21% de lloguer i un 14% en franquícia, i un 51% sota el règim de gestió hotelera. Així mateix, de la xarxa total, el 60% són establiments destinats al gaudi vacacional i el 40% són urbans. La xarxa s'estén per 16 països a la regió d'Europa, l'Orient Mitjà i l'Àfrica; 6 països a Àsia, i uns altres 12 mercats a Amèrica.

El 2023, el grup Meliá va guanyar 130 milions d'euros (un 8,3% més sobre 2022) i va registrar uns ingressos de 1.928,8 milions, la qual cosa suposa un increment del 14,8%, sobre l'any anterior. El resultat operatiu (ebitda) del grup es va saldar amb, sense tenir en compte les plusvàlues, amb 486,5 milions, la qual cosa suposa una alça del 16,2%. Gabriel Escarrer, president i conseller delegat, va afirmar que el 2023 va ser un bon any per al negoci hoteler de Meliá,"impulsado per una sòlida demanda, l'evolució del qual des de 2022 sosté l'estratègia que des de Meliá Hotels International hem desplegat".