Les perspectives de creixement de Moventis, la divisió de mobilitat compartida del grup Moventia, estan més fora que dins d’Espanya, on el sector de serveis de transport urbà, interurbà i de viatgers és altament madur. Serà un avenç “pausat” i “sostenible”, fàcil de digerir per al grup empresarial de la família Martí, que es vol convertir en un dels “actors” principals del negoci internacional.
L’expansió se centrarà, inicialment, en els dos mercats on la companyia ja ha fixat una base de treball, França i l’Aràbia Saudita. I la previsió és que el negoci a l’exterior passi del 15% actual al 25% de la facturació global, el 2025. S’ha de tenir en compte que el grup preveu ingressar uns 700 milions d’euros aquest any per la suma de les dues activitats principals: Moventis, transport urbà, interurbà i de viatgers, que aporta un terç del negoci i és intensiva en capital amb 4.100 treballadors, i Movento, una xarxa de concessionaris repartida per la demarcació de Barcelona, que genera els altres dos terços i ocupa uns 900 professionals.
El foment de la internacionalització ha de contribuir a fer un gir de 180 graus i aconseguir l'equilibri dels negocis, amb Moventis generant el 45% dels ingressos i Movento el restant 55%, segons el pla estratègic elaborat per la centenària companyia familiar de Sabadell, de cara a 2025.
Josep Maria Martí, vicepresident executiu de Moventis i conseller delegat de la corporació Moventia, remarca l’aposta de valor que han fet tant a França com a Aràbia Saudita i el potencial de creixement que presenten. A França, on van entrar ara fa cinc anys, acaben d’obtenir la concessió, a deu anys i per 113 milions d’euros, per donar servei al transport urbà, interurbà i escolar de l'àrea de Pays de Grasse, una zona propera a Niça i Cannes que engloba 23 municipis amb uns 100.000 usuaris. Aquest projecte comporta una inversió de fins a 30 milions d’euros en dos anys per a la construcció d'una nova base operativa i per la renovació de la flota de 70 autobusos. Actualment, la firma de Sabadell ja tenia un contracte, per 20 milions anuals, per al transport de la zona de Montbéliard, on opera una flota de 170 autobusos. Amb l'últim projecte “consolidem la nostra operativa a França i ens dona capacitat per estendre els nostres serveis", comenta Josep Maria Martí, i destaca que és una tasca de què s’encarregarà "l’equip de professionals que hem establert allà per captar noves oportunitats”.
Moventis, l’operador privat de la Meca
Una estratègia similar a la que desenvolupa a Aràbia Saudita després que s’hagi convertit en l’operador privat del primer servei de transport per a la Meca. L'operativa es va iniciar amb una línia del tipus llançadora que uneix Al-Haram, la principal Mesquita de la Meca, amb Al-Haramain Station, l'estació de tren d'alta velocitat en aquesta localitat, amb 35 vehicles. Actualment, Moventis ja ha desplegat tota la xarxa prevista per al transport urbà de la Meca a través de la societat TCC i amb un consorci d'empreses espanyoles i saudites. Aquesta operació consta de 12 línies en funcionament, amb 400 vehicles (240 estàndards de 12 metres i 160 articulats de 18 metres) i donarà feina a més de 1.200 persones de diferents nacionalitats, principalment saudites, espanyols, turcs, pakistanesos, indis, egipcis i sudanesos.
Aquest servei "multitudinari" -no oblidem que més de dos milions de musulmans visiten la Meca cada any- ha estat "un èxit" pel seu funcionament, i "una porta d'entrada" a un país que s'està obrint a les empreses foranies, però que "està clar que cal anar-hi de la mà d'un soci local com el que hem triat, Nesma, que ens ha facilitat el coneixement del país i la cultura i nosaltres hem aportat el nostre know-how". "Volien un transport amb qualitat i estàndards occidentals, i és el que els estem oferint", afegeix Martí. Tan exitós ha estat el servei que han aconseguit un segon contracte al regne saudita per al transport interurbà en la part nord-est del país i del qual no dona més detalls "per un tema de confidencialitat".
Amb el repte de la internacionalització no es menystindrà la redimensió del grup a Espanya, “estarem alerta de totes les oportunitats que puguin sorgir en transport urbà i interurbà i lloguer d'autocars”, concreta Martí i fa esment a la compra de Rosa Mar, empresa de Madrid dedicada al transport de viatgers, amb una flota de 40 autocars i una facturació propera als 2,5 milions d’euros. En aquest segment d’activitat, però, tot el mercat està molt consolidat a Espanya. “En aquesta companyia invertirem cinc milions d’euros, en dos anys, per ampliar fins a 60 el nombre d’unitats en servei”, desvetlla.
Aquesta ha estat una manera d’ampliar el perímetre de la companyia que ha servit, tanmateix, per a la recuperació del negoci del grup, especialment castigat en els dos últims anys per la paràlisi en la mobilitat ciutadana arran de la pandèmia del coronavirus. “Aquest any, tret del primer trimestre, la demanda de viatgers podríem dir que ha tornat a nivells precovid, tot i que no és ben bé així”, explica Josep Maria Martí. Apunta que “de sostenir el mateix perímetre empresarial que el 2019, no haguéssim arribat a l’esperada facturació anual de 700 milions d’euros”, perquè de mitjana el conjunt de les línies i autobusos urbans, interurbans i de viatgers tenen unes ocupacions d’entre el 75% i el 90% respecte de 2019. “La irrupció de la covid va trencar el creixement de dos dígits que registrava el negoci en el primer trimestre de 2022”, concreta.
On sí que proliferaran més opcions a Espanya serà en micromobilitat; en concret en la gestió del lloguer de bicicletes compartides a les grans ciutats. Ofereix serveis a capitals d’arreu del món amb una flota de 45.000 bicicletes a través d’Inurba Mobility, una companyia coparticipada amb Sherpa Capital i la més internacionalitzada del grup. “Hem aconseguit la gestió del bicing a Gijón i optarem a les licitacions dels serveis, sovint municipals, que vagin sortint a concurs en territori espanyol”, assegura el vicepresident de Moventis, alhora que es dol de no haver guanyat ni la concessió de Barcelona ciutat ni la de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Fora frontera del mercat interior, Portugal i els països nòrdics són importants. “Som el principal operador d'Helsinki, i estem posant en marxa Estocolm, Marsella i Gdańsk.
Una companyia descarbonitzada, el 2035
El foment de la sostenibilitat no només se centra en l’empresa Inurba Mobility, sinó que el grup també ha dissenyat un pla per a la descarbonització. Per a la flota d’autobusos, en el període 2020-2023, una inversió de 120 milions d’euros -finançada en part amb fons Next Generation- per renovar els vehicles per unitats elèctriques o de biometà, “perquè parlem de descarbonitzar, no d’electrificar”, sosté Martí. L’objectiu exigeix comptar amb una flota zero emissions l'any 2035.
L’empenta més gran l’estan fent amb el suport de l’administració de la Mancomunitat de la Comarca de Pamplona, on es van adjudicar el contracte per al servei urbà i interurbà comarcal, amb la renovació d’un terç de la flota. La Mancomunitat ha optat també als fons europeus per a l'adquisició de 20 autobusos elèctrics de 12 metres i la instal·lació de 20 punts de càrrega lenta de 90 kW cadascun i adaptació de les cotxeres per a aquesta finalitat.
Retrets a l’Administració
“Necessitem canvis normatius per afrontar els reptes que tenim al davant. Una administració valenta que prengui decisions per adaptar les lleis i fomentar la descarbonització del sector i les inversions en sostenibilitat que la societat ens demana”, sosté.
Josep Maria Martí -màxim responsable del grup Moventia, juntament amb el seu germà Miquel Martí, que n'assumeix la presidència- alerta dels entrebancs que pateix el sector amb la pujada de preus dels carburants per la crisi energètica i la reducció de les tarifes del transport per pal·liar el descens del poder adquisitiu de moltes famílies. En aquest sentit, adverteix que “els nostres costos van a l’alça, però les clàusules econòmiques dels contractes que gestionem no s’han revisat”, per tant, els marges del negoci s’estrenyen, mentre “s’ha de sostenir el manteniment i la qualitat de tots els serveis”.
Específicament esmenta el contracte que la companyia té amb el Departament d’Educació de la Generalitat per al transport del servei escolar a una àmplia majoria de la xarxa d’escoles públiques de Catalunya. “És insostenible que tots els col·legis públics de Catalunya no ens revisin el preu dels contractes, com sí han fet altres comunitats autònomes”, diu.