Movistar reconeix que està rebent nombroses reclamacions per part dels seus clients, els qui denuncien estar pagant "imports excessius" a les seves factures de telèfon per les trucades realitzades als números que comencen per 118, 905 i 80X. Es tracta d'uns números que porten anys denunciats per les associacions de consumidors com OCU o Facua, perquè tot just 10 minuts de trucada suposa un cost de fins a 30 euros.

L'operadora de Telefónica ha enviat un email als seus clients per segona vegada en tot just un mes (té uns 4,5 milions a Espanya) on explica que aquests números són de pagament i a més "solen tenir tarifes molt altes", de manera que anima els seus usuaris a què restringeixin les trucades per a així evitar ensurts a la factura. En concret, la companyia indica que a qui no li "interessi" utilitzar aquests serveis i vulguin evitar que qualsevol de les seves línies truqui a aquests números pot bloquejar-los via web o app dins del compte de l'usuari.

Des de l'OCU expliquen que els números que comencen per 118 són números d'informació, no d'atenció al client. Els esmentats telèfons ofereixen serveis de consulta telefònica sobre nombres de persones abonades, com a botigues, negocis o restaurants, i substitueixen en aquest sentit a les clàssiques guia telefòniques.

"La utilitat d'aquests serveis ha anat perdent força amb els anys en la mesura en la qual l'accés a internet des del mòbil s'ha popularitzat... qui pagarà una trucada a preu d'or a un 118 podent realitzar la consulta gratis a internet? Per això les empreses que ofereixen aquests serveis recorren a pràctiques més que sospitoses per treure diners als usuaris, unes pràctiques que des d'OCU denunciem."

Principalment, perquè una trucada de només 10 minuts a un número 118 ronda els 30 euros. La trucada màxima suposa de mitjana 29,14 euros, però pot arribar a 30,68 euros, per exemple, a Orange (ja que afecta totes les companyies) i si es truca a un dels 118 més cars, com l'11816 i l'11831, ja que darrere de cada numeració hi ha una empresa d'informació amb unes tarifes una mica diferents, afegeixen des de l'organització de Consumidores.

El problema és que aquest tipus de serveis sol allargar la conversa el màxim possible, malgrat que, segons la regulació, havien d'actuar de manera eficaç i sense dilacions ni esperes injustificades. Una tàctica habitual és utilitzar la "progressió de trucada", que consisteix a passar la comunicació a l'abonat que s'estava buscant i continuar cobrant, pel que duri aquesta comunicació.

Facua ja s'ha adreçat a la ministra d'Economia, Nadia Calviño, i al ministre de Consum, Alberto Garzón, per reclamar "que es realitzin les modificacions normatives necessàries" per frenar els fraus a través de les línies amb prefix 118 i que prohibeixin la desviació de trucades a altres números.

Segons expliquen, cada vegada més empreses publiciten aquestes numeracions d'alt cost, simulant ser els telèfons d'informació de grans companyies o administracions públiques. I quan l'usuari crida, li desvien la trucada a l'empresa o institució amb la qual veritablement pretenia contactar, "però cobrant-li l'elevadíssim preu per minut dels 118".

Però hi ha altres números de tarifació especial més enllà del 118 i de què també alerta Movistar, els 905 i els 80. Aquests números són reservats per a telèfons en els quals es "presta un servei" durant la trucada, declaren des de l'OCU. El tipus de servei està definit per les 3 primeres xifres, així el 803 s'utilitza en serveis per a adults, el 806 per a serveis d'entreteniment com a tarot o jocs i els 807 per a serveis professionals, com a metges o assessoria.

Però adverteixen, el preu de les trucades a aquests números sol ser elevat, perquè una part d'aquest benefici és per a la companyia telefònica i una altra per a l'empresa que presta el servei. El mateix ocorre amb els números que comencen per 905, afegeixen, que s'utilitzen per prestar un servei, en concret, s'utilitzen per a serveis de televot, i es paga un import fix per cada trucada, que s'indica en la publicitat, quan s'anuncia el número de telèfon.