El Grup MSC inaugura dijous vinent 3 d'abril de manera oficial, amb presència d'institucions i empreses del sector turístic, la seva nova terminal de Barcelona, per a vaixells de MSC Cruceros com d'Explora Journeys. El projecte, dirigit per l'arquitecte Ricardo Bofill, ha requerit una inversió propera als 50 milions d'euros, confirmava aquest dilluns Fernando Pacheco, director general de MSC Cruceros a Espanya, durant la presentació de la temporada d'estiu d'aquest 2025, que la companyia preveu rècord.
Aquesta nova terminal està en funcionament des del passat 15 de febrer, però s'inaugura oficialment la propera setmana. L'esmentada inauguració "tindrà un segell molt local, no només perquè la terminal sigui a Barcelona, també perquè està construïda per un estudi d'arquitectura amb seu allà", assenyalava. En concret, Ricardo Bofill Taller de Arquitectura (RBTA).
La nova terminal representa per a MSC una millora important per als passatgers a nivell operatiu, i és que podran oferir una experiència més òptima "d'embarcament i desembarcament tant a passatgers espanyols com a internacionals". En aquest sentit, Pacheco explicava que més d'un 50% de tots els passatgers que embarquen en Barcelona en un vaixell de MSC són internacionals, principalment britànics o nord-americans. "I això ens permet, oferir una experiència que fins ara no oferíem."
Sobre això, el directiu recordava, que aquesta terminal serà sostenible en l'àmbit mediambiental, doncs té totes les instal·lacions perquè els vaixells puguin connectar-se a la xarxa elèctrica de la ciutat. Cosa que passarà previsiblement des del 2027, quan la connexió del port ho permeti.
Fins ara, el port no compta amb una presa per a vaixells, cosa que fa que hagin d'encendre els motors. A Europa amb prou feines hi ha nou ports on les navilieres poden connectar-se a la xarxa elèctrica. Per això, això de Barcelona "serà una gran novetat".
A més, Pacheco assenyalava que "és una terminal que té la possibilitat d'autoabastir-se d'aigua per a les operacions diàries, amb una planta dessalinitzadora que li permet poder utilitzar aquesta aigua per a la refrigeració i la calefacció". Com que està constituïda (els materials) els permet estalviar molta energia, afegia.
Quant al MSC World Europa, el banc més modern de la seva flota a dia avui, propulsat per gas natural liquat, ha indicat que continuarà sortint des de Barcelona tots els divendres fins a l'hivern de l'any que ve, quan marxarà a Emirats Àrabs, i serà substituït pel MSC World Asia a la ciutat comtal.
Respecte a la decisió de l'Ajuntament de Barcelona, que vol reduir de 7 a 5 el nombre de terminals de creuers, Pacheco explicava que aquesta decisió no afecta a la seva operativa i que l'estratègia de MSC serà "continuar treballant amb ajuntaments i institucions", adaptant la seva oferta al benestar de la ciutat. En qualsevol cas, incidia que el problema de massificació no és culpa dels creuers, doncs "menys d'un 10% dels turistes que arriben a Barcelona ho fan per creuer".
MSC eleva a 8 els creuers des d'Espanya aquest estiu: la majoria des de Barcelona
Quant a l'oferta d'estiu d'aquest 2025, MSC posicionarà sis vaixells a la Mediterrània Oriental i per primera vegada 8 vaixells a la Mediterrània occidental. La companyia posicionarà a l'estiu, 2 vaixells amb sortida setmanal des de València, 5 vaixells amb sortida setmanal des de Barcelona i 1 vaixell amb sortida periòdica des d'Alacant i Màlaga.
"El nostre compromís amb el mercat espanyol és gran", assegurava Pacheco, que al seu torn revelava que el 2024, van tenir rècord de passatgers al mercat espanyol. En xifres oficials, el mercat de creuers va assolir els 590.000 passatgers a Espanya el 2023 i el 2024, va superar els 600.000. I en ambdós exercicis, MSC en va obtenir més del 50% de quota de mercat.
De cara a aquest 2025, la creuerista assegura que "batrem un altre rècord" perquè en el dia d'avui ja estan per sobre de la xifra de reserves que tenien l'any passat a aquestes dates.