MSC Cruceros preveu estrenar la seva nova terminal de Barcelona el pròxim mes de desembre. El projecte, dirigit per l'arquitecte Ricardo Bofill, consta d'una estació marítima d'11.670 metres quadrats i ha suposat una inversió de 33 milions d'euros. La companyia assegura que les noves instal·lacions requeriran "més llocs de treball" i calcula que podrien realitzar-se fins a un centenar de contractacions.
Així ho ha posat en relleu aquest dimecres el director general per a Espanya de MSC Cruceros, Fernando Pacheco, en un encontre amb periodistes on ha incidit que aquesta terminal serà sostenible a escala mediambiental i els vaixells no necessitaran fer ús de l'electricitat ni l'aigua de la xarxa pública de la ciutat.
Donant el context de sequera que travessa Catalunya, Pacheco ha aprofitat per explicar que "a Barcelona, tota la indústria de Cruceros s'ha compromès a no consumir aigua per la situació, encara que MSC no ho fa normalment". En concret, el sector creuerista va assolir un acord el passat 1 de febrer amb el port de Barcelona (a través de l'Associació Internacional de Línies de Cruceros) per no carregar aigua a la ciutat mentre duri la crisi.
Però a més, els seus vaixells són autosuficients en aigua i electricitat, ha matisat. MSC Cruceros va posar en marxa el seu primer pla de sostenibilitat el 2008 i des d'aleshores ha reduït en un 40% l'emissió de CO₂. Des de 2022, els nous vaixells que construeix estan propulsats per gas natural liquat, el menys contaminant que existeix.
També estan preparats per poder connectar-se a la xarxa elèctrica de la ciutat, encara que en algunes ciutats (com Barcelona) no hi ha una presa per a vaixells, la qual cosa fa que hagin d'encendre els motors. La companyia insisteix des d'aleshores que hi hagi una presa per als Cruceros. A Europa només hi ha nou ports on les navilieres poden connectar-se a la xarxa elèctrica.
Però aquest problema no existeix amb l'aigua, ja que els vaixells de la companyia ja utilitzen aigua dessalinitzada, que després tornen a abocar al mar una vegada utilitzada i depurada, ha matisat.
D'altra banda, Pacheco ha reconegut que actualment, la relació amb l'Ajuntament de Barcelona "és millor que amb l'anterior", que volia limitar l'activitat creuerista per evitar la massificació de turistes a la Ciutat Comtal.
Sobre això, ha assegurat que només el 7% dels turistes que rep la ciutat són de Cruceros i l'altre 93% prové d'un altre tipus de turisme. Mentre que els ingressos dels viatgers de Cruceros suposen el 14% del que es factura, segons un estudi de la Universitat de Barcelona. "Poc volum, però bona qualitat perquè gasten".
El director general per a Espanya de MSC Cruceros ha recordat també que Barcelona ja és el port més gran d'Europa per a la companyia, amb 150 escales de Cruceros a l'any. A més del seu primer mercat a Espanya per passatgers i facturació.
MSC porta a Espanya els Cruceros d'Israel i el mar Roig
D'altra banda, Pacheco ha confirmat que la companyia ha hagut de reorganitzar els Cruceros pel conflicte d'Israel i la crisi del mar Roig. Per a la temporada d'hivern 2023-2024, que s'estén de novembre a març, tenien programat un vaixell que sortia d'Egipte i viatjava durant 7 nits per Jordània i l'Aràbia Saudita, però el van haver de cancel·lar i el van enviar a València, on per primera vegada han tingut un vaixell a l'hivern.
"S'ha comprat molt, així que, encara que va arribar per la cancel·lació d'un creuer al mar Roig, es quedarà". D'altra banda, MSC tenia programat un vaixell per a la temporada d'estiu de 2024 (d'abril a octubre) que passava per Turquia i Israel. També l'han hagut de cancel·lar, però en aquest cas l'han enviat a Barcelona, on hi haurà 4 vaixells que surtin setmanalment durant la temporada.
"També està tenint molt bona acollida, encara que no sé si a l'estiu de 2025 el mantindrem."