La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha multat amb 194,15 milions d'euros a diferents societats dels grups Amazon i Apple per pactar i executar determinades restriccions de la competència al mercat en línia o marketplace d'Amazon a Espanya que afecten tercers revenedors de productes Apple i a productes competidors de la firma de la poma. En concret, la multa a les societats d'Apple s'eleva fins als 143,64 milions d'euros i la imposada a les d'Amazon és de 50,51 milions d'euros. En aquest sentit, Amazon ha indicat a Europa Press que apel·larà la decisió de la CNMC.
Segons ha informat l'organisme, ambdues empreses van pactar incloure una sèrie de clàusules als contractes que regulen les condicions d'Amazon com a distribuïdor d'Apple que van afectar la venda de productes Apple i d'altres marques al web d'Amazon a Espanya. D'una banda, van restringir "injustificadament" el nombre de revenedors de productes Apple al web d'Amazon a Espanya i, per un altre, van limitar els espais publicitaris on poden anunciar-se productes competidors d'Apple al web d'Amazon a Espanya, ha detallat la CNMC. Finalment, van limitar la possibilitat que Amazon dirigeixi campanyes de màrqueting a clients de productes d'Apple al seu web a Espanya per oferir-los productes competidors d'altres marques.
Clàusules restrictives
Segons ha indicat el regulador de la competència, el 31 d'octubre de 2018 Amazon i Apple van firmar dos contractes amb què s'actualitzaven les condicions d'Amazon com a distribuïdor autoritzat d'Apple. En ells es van incloure diverses "clàusules restrictives de la competència" que afectaven la venda detallista en línia de productes electrònics a Espanya, ja que només una sèrie de distribuïdors designats per Apple podien vendre els productes de la seva marca al web d'Amazon a Espanya. Això va provocar que al voltant del 90% dels revenedors que utilitzaven el web d'Amazon a Espanya per a la venda minorista de productes d'Apple quedessin exclosos del "principal mercat en línia" del país.
També va implicar, segons les conclusions de la investigació de la CNMC, que els venedors no autoritzats per Apple per comercialitzar els seus productes al web d'Amazon a Espanya perdessin un "important canal de vendes", ja que la plataforma canalitza "la major part de les compres en línia" de productes electrònics en l'àmbit nacional. A més, va suposar que les vendes de productes d'Apple en el marketplace es concentressin en la mateixa Amazon, "reduint-se dràsticament la competència entre revenedors de productes d'aquesta marca".
Una altra de les implicacions de les clàusules restrictives pactades entre ambdues empreses va ser la reducció de les vendes de productes d'Apple a través del web d'Amazon a Espanya per part d'operadors establerts en altres països de la Unió Europea (UE), i per això es va limitar el comerç entre estats membres. En aquesta línia, les indagacions de la CNMC també van apreciar "un increment dels preus relatius pagats pels consumidors per la compra de productes Apple" a Amazon a Espanya.
"Els revenedors més afectats per aquesta clàusula van ser els distribuïdors no autoritzats d'Apple (...), operadors generalment de petites mides que no tenen una relació comercial directa amb Apple, però que venen els seus productes amb el seu consentiment i que eren els més actius al web d'Amazon a Espanya i, per tant, els que exercien més pressió competitiva en preus a l'esmentat web", ha afegit la CNMC.
Limitacions de publicitat
D'altra banda, el regulador de la competència espanyola apunta que les dues empreses van limitar la possibilitat que altres marques competidores d'Apple podrien adquirir espais publicitaris al web d'Amazon a Espanya per anunciar els seus productes quan es realitzen certes recerques dels d'Apple, així com durant el procés de compra d'aquests. "Les clàusules de limitacions al màrqueting estableixen que Amazon no podrà dur a terme, sense el consentiment d'Apple, campanyes de màrqueting i publicitat que estiguin dirigides específicament a clients que hagin comprat productes Apple al web d'Amazon a Espanya i fomentin que aquests consumidors canviïn d'un producte Apple a un de la competència", ha detallat la CNMC.
Fruit d'aquesta clàusula, Apple va veure reduïda la seva "pressió competitiva" generada pels anuncis de la competència al web d'Amazon a Espanya, així com per les campanyes de màrqueting que aquesta última pogués realitzar i que la resta de les marques sí que van haver de suportar. Així mateix, aquestes limitacions "perjudiquen directament" els consumidors, ja que limiten la seva capacitat de descobrir noves marques o productes alternatius als d'Apple, incrementen els seus costos de recerca i redueixen la seva capacitat de canvi. En aquest context, a més de la multa, la CNMC ha ordenat l'aturada d'aquestes conductes de restricció de la competència.
Amazon apel·larà la decisió de la CNMC
"Tenim intenció d'apel·lar la decisió de la CNMC, ja que estem en desacord amb ella. Així mateix, rebutgem el suggeriment de la CNMC que Amazon es beneficia en excloure venedors de la botiga, ja que el nostre model de negoci es basa, justament, en l'èxit de les empreses que venen a través d'Amazon, moltes de les quals són pimes", han traslladat fonts d'Amazon a Espanya a Europa Press.
Amb relació als preus dels productes d'Apple a Amazon, la companyia ha assenyalat que "els descomptes en els diferents models d'iPhone van augmentar una mitjana d'un 6% en el segon i tercer any després de la implementació de l'acord". A més, ha argumentat que els descomptes en els models d'iPad van augmentar, de mitjana, entre un 7% i un 8% en el segon i tercer any després de l'acord, respectivament.