La multa de la Secretaria General de Consum a Ryanair pel recàrrec de l'equipatge de mà i altres irregularitats supera els 100 milions d'euros, segons ha informat Facua-Consumidors en Acció. La sanció a la companyia aèria imposada per l'organisme del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 multiplica per 17 l'import més alt que s'havia aplicat en la història a una sola empresa per una autoritat de protecció dels consumidors.

Fins ara, la sanció més elevada eren els 6,23 milions d'euros que la Junta d'Andalusia va aplicar a Movistar el 2016 per la pujada de tarifes dels seus paquets Fusió, que va llançar al mercat amb la promesa que les mantindria "per sempre". Aquesta multa va ser reduïda per part del Tribunal Superior de Justícia d'Andalusia (TSJA) tres anys després a 1,53 milions. Amb això, el rànquing va passar a liderar-lo amb 3,15 milions la multa imposada el 2017 per Andalusia a Unicaja per la clàusula terra hipotecària, també a conseqüència d'una denúncia de Facua. Les altres aerolínies sancionades pel ministeri són Vueling, EasyJet i Volotea. La suma de la multa per part de Consum a les quatre aerolínies s'eleva fins als 150 milions d'euros. És a dir que entre les altres 3 companyies restants es repartirien els altres 50 milions de multa.

Cobrament il·legal per recàrrec

Facua portava des de 2018 denunciant davant de diferents organismes el cobrament il·legal del recàrrec per viatjar amb equipatge de mà, quan va implantar aquesta pràctica Ryanair, a la qual després se li van sumar altres companyies. L'any passat, la Direcció General de Consum de les Balears va arxivar els quatre expedients sancionadors que tenia oberts per inhibir-se en favor del Ministeri, a fi que les quanties de les multes fossin molt més elevades. El Ministeri de Consum es va dotar el 2022 de potestat sancionadora després d'una reforma de la llei general per a la defensa dels consumidors.

L'associació ha posat en marxa una plataforma d'afectats pel càrrec extra per viatjar amb equipatge de mà i altres irregularitats del sector aeri, com els sobrepreus per imprimir la targeta d'embarcament a l'aeroport o asseure's al costat d'una persona dependent.

L'associació facilitarà els consumidors que s'afegeixin a la plataforma assessorament sobre com reclamar la devolució de les quantitats cobrades il·legalment per les aerolínies. Accions que en el cas de l'equipatge de mà poden dur-se a terme en els tribunals sense cost perquè no és obligatori anar amb advocat ni procurador. Els equips jurídics de l'associació prepararan els seus socis de ple dret les demandes judicials per reclamar la devolució del recàrrec per l'equipatge de mà. Així mateix, Facua interposarà noves denúncies davant de les autoritats de consum autonòmiques per reclamar l'aplicació d'una sanció econòmica per cada associat que pateixi aquestes irregularitats.

Per reclamar la devolució dels recàrrecs en els tribunals mitjançant procediments en els quals no és obligatori anar amb advocat ni procurador, els usuaris tenen un termini màxim de cinc anys des que es van cometre les irregularitats. Si els fets van tenir lloc fa més de cinc anys, també pot recórrer a la via judicial, però en aquest cas únic mitjançant procediments en els quals sí que és preceptiva la contractació dels esmentats professionals. Les companyies aèries van ocupar l'any passat la quarta posició entre els sectors més denunciats pels consumidors a Facua. El del transport, amb les aerolínies com a grans protagonistes, va generar el 9% de les reclamacions tramitades pels equips jurídics de l'associació.