El degoteig de patrocinadors que van mostrar la seva repulsa a l'actitud de Luis Rubiales pel petó no consentit a Jenni Hermoso després de la final del Mundial i en la seva compareixença d'aquest divendres va arrencar divendres a la tarda amb un tuit de Iberia, va continuar amb comunicat d'Iberdrola i ha seguit aquest dissabte amb els missatges de suport a les jugadores de Cerveses Victòria, Artero i, més tard, Multiòptiques i SEUR, també col·laboradors de la Reial Federació Espanyola de Futbol (RFEF), així com van brindar el seu suport a la decisió del Consell Superior d'Esports de suspendre Rubiales.
La firma esportiva Adidas, que vesteix tant a la selecció masculina com a la femenina de futbol, en canvi, no s'ha posicionat a aquestes hores sobre l'actitud de Rubiales ni sobre la suspensió del Consell Superior d'Esports o la cautelar que ha dut a terme la FIFA, de la qual, d'altra banda, també és patrocinador i soci oficial. De fet, els últims tuits d'Adidas España, Adidas Football i Adidas són per celebrar la victòria de la selecció a Austràlia. Des d'aleshores, ni mu.
El president de la RFEF, Luis Rubiales, es va agafar els genitals des de la llotja per celebrar el gol de la selecció femenina a pocs metres de la Reina d'Espanya i, després, va besar a la boca Jenni Rubio agafant-la del cap. La jugadora, acompanyada per totes les seves companyes i un total de 80 jugadores, va explicar en un comunicat després de la compareixença de Rubiales el divendres que el petó no va ser consentit i que es va sentir agredida. Després, el CSD va iniciar el cessament de Rubiales i la FIFA mentrestant va aprovar la seva suspensió cautelar.
SEUR ha criticat a través del seu compte de X, abans Twitter, "qualsevol comportament ofensiu o degradant". La companyia d'enviaments ha confiat que "es prenguin les decisions adequades perquè situacions com les viscudes recentment no es tornin a repetir en el futur".
"És crucial que, des de les nostres posicions, fomentem la igualtat i el respecte", ha comunicat, per la seva part, Multiòptiques, que també ha fet una crida a la "reflexió profunda" i l'adopció de les mesures oportunes sobre aquest incident que "entela la imatge dels èxits esportius de la nostra selecció femenina".
Iberia va ser la primera a posicionar-se encara que sense esmentar el nom de Luis Rubiales ni demanant la seva destitució, però sí al·ludint a "situacions ofensives, impròpies d'una societat desenvolupada, moderna i igualitària". "Iberia dona suport a les mesures oportunes i pertinents que calgui prendre per preservar els drets i la dignitat de les i els esportistes", deia el tuit.
Iberdrola, espònsor oficial de la selecció femenina van comunicar a EFE que qualsevol actitud que "es desviï o vagi en contra" de la defensa de la igualtat de drets i la dignitat de les dones "no té cabuda al món de l'esport ni en la societat". "El nostre afany no és altre que el de continuar al costat de les dones esportistes per enderrocar obstacles al costat d'elles, per facilitar les seves metes i assolir grans objectius", va dir. Això sí, el compte de X d'Iberdrola.
Renfe, la més contundent
Renfe va ser el tercer espònsor en pronunciar-se i el més contundent. Fonts de la companyia van indicar a Europa Press que "recolzen i donen suport de manera rotunda i contundent a l'actuació del Centre Superior d'Esports" que està treballant per fer fora Rubiales. Van afegir que els seus serveis jurídics "estan estudiant mesures addicionals", ja que Renfe manté un patrocini publicitari amb la Selecció Espanyola de Futbol.
Posteriorment, en declaracions a ON ECONOMIA, el fabricant de productes per a mascotes, Artero, ha reafirmat que "dona suport a un col·lectiu, amb els seus valors, com a entitat esportiva estatal". L'espònsor deixa clar que "es desmarca de les actuacions personals i arbitràries d'un professional que ja estava al capdavant de la RFEF quan Artero va iniciar la col·laboració i que, per tant, no ha estat escollit ni validat per la companyia". Artero va arrencar la relació amb la federació de futbol, el març de l'any passat, com a patrocinador de la mascota de La Roja, la gossa Musa. Una relació que es va tancar per dos anys i que, per Artero, va suposar l'entrada al món dels patrocinis esportius.
Poques hores després, Cerveses Victòria va anunciar que lamenta "profundament" i va mostrar el seu "total suport a les jugadores i als valors d'esforç i compromís esportiu i humà exemplar que han demostrat". Qüestionada la companyia per la situació, Cervesa Victòria diu: "Volem, en primer lloc, reiterar les nostres felicitacions a l'equip femení pel seu gran triomf en l'última competició, en la qual s'ha proclamat campiona del món. Fita que sens dubte marcarà el futur del futbol femení al nostre país". "Des de Cerveses Victòria confiem que es prenguin les decisions adequades pels òrgans competents a fi de vetllar pels drets de les esportistes, i per mantenir l'essència de l'esport", postil·la la companyia.
La RFEF té previst facturar aquest 2023 un total de 75,7 milions d'euros en patrocinis i marxandatge. Com a "patrocinadors oficials" apareixen quatre empreses: Iberia; Halcón Viatges, del grup Ávoris que lidera Vicente Fenollar; i TCL, fabricant xinès de televisors i electrodomèstics, que precisament es va incorporar com a espònsor el març passat.
A més de les que s'han posicionat, estan unes altres 14 empreses i organitzacions que col·laboren amb la federació de Rubiales entre les quals es troben Aliments d'Espanya, dependent del Ministeri d'Agricultura; Sanitas, grup sanitari propietat de Bupa i presidit per Matías Rodríguez Inciarte.
També col·laboren amb la federació Sierra de Cazorla (aigua mineral), El Pulpo (moda tèxtil), Sangre de Toro (de bodegues Torres), APK Rènting (lloguer de vehicles), Marcos Automoción (concessionari), Wimu (informàtica) i Tetra Park (packaging i envasos).