Inditex continua dominant el mercat de la moda gràcies a l'impuls de Zara. El vaixell insígnia de la multinacional tèxtil s'ha transformat en els últims anys en una marca del grup amb entitat pròpia, capaç de superar tots els rivals. Tant és així, que només el benefici reportat per la seva principal cadena el 2023 supera el conjunt dels guanys d'Uniqlo, H&M, Primark i Mango. Si bé la resta de marques d'Inditex evolucionen positivament, algunes amb un ritme de creixement i rendibilitat per sobre fins i tot de Zara, és aquesta la que suposa la major part dels beneficis de la companyia.
D'aquesta manera, Zara (que integra Zara Home) va generar un benefici abans d'impostos de 5.004 milions d'euros el 2023, cosa que suposa mil milions més que el 2022 i gairebé el 73% dels guanys actuals del grup (6.870 milions abans d'impostos). Es tracta d'una xifra que la marca més antiga d'Inditex ha aconseguit gràcies a l'augment de les seves vendes en un 10% durant l'exercici passat, fins a assolir una facturació de 28.050 milions d'euros.
L'avantatge amb la resta de marques que componen la multinacional que dirigeix Óscar García Maceiras i dirigeix Marta Ortega és abismal, sent Pull&Bear la segona que més guanys reporta a Inditex amb 438 milions d'euros. La segueixen Massimo Dutti amb 339 milions, Bershka amb 460 milions, Stradivarius amb 493 milions i Oysho amb 136 milions. Més enllà de les seves marques companyes, Zara també supera les principals rivals.
Zara guanya més que el conjunt dels principals rivals
La catalana Mango, per exemple, va aconseguir duplicar guanys el 2023, però la xifra de benefici se situa en els 172 milions. Tampoc la sueca H&M, que no passa pel seu millor moment i tancarà un gran nombre de botigues, no s'aconsegueix apropar al gegant gallec, ja que va guanyar uns 775 milions d'euros el seu últim any fiscal.
Per la seva part, la low-cost Primark queda lluny de les xifres reportades per la cotitzada espanyola. Així, la seva matriu Associated British Food va obtenir un benefici d'uns 1.200 milions d'euros al seu últim exercici fiscal. Una xifra que representa el guany total del grup, ja que la companyia no desgrana per marques el resultat net.
Quant a Uniqlo, és l'única que manté el pols amb Inditex, tot i que lluny dels seus números. D'aquesta manera, la firma japonesa Fast Retailing, la matriu, va aconseguir guanyar uns 1.870 milions d'euros el 2023. En conjunt, tots els rivals d'Inditex sumen poc més de 4.000 milions d'euros, xifra inferior a l'aconseguida per Zara en els 12 mesos de l'any anterior.
Menys botigues, més rendibilitat
Si bé el múscul d'Inditex és Zara, en termes de rendibilitat, hi ha altres cadenes del grup que la superen. Així es desprèn dels comptes anuals del grup, que reflecteixen un ROE (retorn sobre el capital, per les seves sigles en anglès) diferent en cada format d'Inditex. Aquesta ràtio mesura la rendibilitat que una companyia pot generar respecte als recursos propis que empra per finançar-se.
En aquest sentit, la marca que més rendible va ser per a la companyia l'any passat és Stradivarius, amb un retorn del 62%. En segon lloc hi ha Pull&Bear i Oysho, amb un ROE del 52% en ambdós casos, mentre que Zara presenta un retorn sobre el capital del 36%. En total, Inditex va assolir una rendibilitat sobre el capital del 39% al tancament del 2023, superior al 33% aconseguit a l'exercici anterior.
Una situació que ha anat inversament proporcional al nombre de botigues del grup, que va tancar el 2023 amb 123 establiments menys i un total de 5.692 botigues operatives. Respecte a Espanya, el nombre de botigues també es va reduir considerablement, segons va reconèixer el conseller delegat del grup, Óscar García Maceiras, en la roda de premsa de la presentació de resultats. Així, Inditex disposa actualment d'un total de 1.157 botigues al país, 68 menys que fa un any, el nivell més baix en gairebé dues dècades.
La reducció es deu al seu pla d'optimització i reubicació d'establiments que ha dut a terme i en el qual continuarà treballant enguany. A través d'aquesta estratègia, el CEO del grup va assegurar que les vendes han augmentat un 40% en botiga física des del 2019 i un 22% per metre quadrat.
Inditex assoleix els 138.000 milions d'euros en borsa
Així mateix, Inditex va aconseguir incrementar la facturació a Espanya un 13%, i va superar el 10% del grup. Després de l'anunci dels bons resultats, Inditex es va disparar en borsa fins a batre el seu rècord històric, per sobre dels 44 euros. La companyia tèxtil d'Amancio Ortega es va revaloritzar un 7,7% a l'IBEX 35, i és la cotitzada espanyola que més capitalització de mercat registra, amb un valor gairebé de 138.000 milions d'euros.
Les accions de la matriu de Zara acumulen una pujada del 12,25% des de començament d'any, superant els 44 euros per primera vegada des que va debutar al parquet madrileny el 2001. Respecte al rècord borsari aconseguit per la companyia en l'inici d'aquest any, García Maceiras va assegurar que la seva posició continua sent la mateixa, fins i tot si la cotització cau.
"Creiem que som un valor fiable per a accionistes i inversors i el repte és fer-ho millor. Seguim centrats en l'execució del model de negoci i a generar valor, també per als nostres accionistes", va sentenciar el directiu.