Hazis Vadar, promotor teatral belga d’origen albanès, va obrir el febrer de 2020, només unes setmanes abans que es decretés la pandèmia, una sala d’exposicions al carrer Trafalgar de Barcelona en la qual exhibia reproduccions de les obres de Banksy, l’artista de carrer més exitós y més misteriós perquè continua negant-se a revelar la seva identitat. Quatre anys després, aquest negoci ja exhibeix beneficis.
Museo Bansky SL va registrar el 2023 unes vendes de 541.000 euros, gairebé un 50% més que en l’exercici anterior, amb uns beneficis nets de poc més de 32.000 euros, que poden semblar modestos però que contrasten amb els 21.000 euros de pèrdues de l’any anterior, fet que significa un increment del 252%. La sala d'Hazis Vadar ja guanya diners, segons mostren els comptes dipositats en el Registre Mercantil.
Es tracta d’una pime, amb només quatre empleats, que cada cop atrau més visitants amb l’esquer de l’obra de Banksy si bé són conscients que el que hi trobaran són reproduccions. Fonts de la sala indiquen a ON ECONOMIA que aquests dies, en temporada baixa, tenen uns 200 visitants de mitjana però que a l’estiu i per Setmana Santa passen dels 1.000 cada dia gràcies al turisme. La sala obre de dilluns a diumenge, de les 10.00 a les 20.00 hores. El preu de les entrades està entre els 10 i 14 euros, però són gratuïtes pels nens de menys de 6 anys i per les persones amb mobilitat reduïda.
A Banksy se li atribueix la fase “els drets d’autor són per a perdedors”. Que se sàpiga, aquest artista no s’ha queixat mai per l’activitat d’aquesta sala barcelonina, tot i que el 2019 va presentar una demanda contra els organitzadors d’una mostra sobre la seva obra a Milà. Llavors va interposar la denúncia mitjançant Pest Control Office, la firma que utilitza per lliurar certificats d’autenticitat de la seva obra.
Museo Banksy és un exemple de les empreses dedicades a l’exhibició cultural que floreixen a Barcelona allunyades del model del museu tradicional. L’abril passat va obrir White Rabbit, situat en les antigues galeries del Bulevard Rosa del Passeig de Gràcia. Els seus promotors el defineixen com una “experiència immersiva sobre cultura tradicional catalana”. Mostra col·laboracions d’artistes com La Fura dels Baus, TVBoy, Carles Piera (amb peces sobre capgrossos i caganers), Enric Planas (l’ou com balla), Mina Hamada o Playmodes.
Darrere White Rabbit hi ha la família Vives Yvern, que també és la propietària de les antigues galeries del Bulevard Rosa així com d’altres negocis immobiliaris, vitivinícoles, de restauració, hoteleria i de les botigues Balvi, de decoració i regals. En els últims mesos han constituït dues noves societats (Amuseum Spain i Candy House Barcelona) que també declaren dedicar-se a les sales d’exhibició cultural, però s’han negat a revelar si posaran en marxa nous projectes en aquest camp.