Des de l'any 2006, totes les edicions del Mobile World Congress han perseguit l'esperança de confiar en tenir Apple com una de les seves marques més importants. Pero mai ha estat així i tan sols de forma residual, Apple va treure el cap pel MWC de Barcelona entre el 2016 i el 2017 amb alguns stands sobre aplicacions que, amb prou feines, podíem distingir el logotip de la seva poma. Ara que arriba a una maduresa contrastada, aquest gran saló de les telecomunicacions ja no va a remolc de les firmes tecnològiques i s'ha reorientat més cap al seu contingut.
Un MWC filosòfic
Si espereu veure robots estrambòtics, ulleres tridimensionals o telèfons virtuosos, ho tindreu, però de forma relativa. Tota la informació prèvia d'aquest MWC que aquest matí obre les seves portes es reorienta més cap al com, en comptes del què. Al MWC, en aquests moments, interessa més debatre sobre quan es farà efectiu el 5G i si ja ens podem aventurar a parlar del 6G; o quin sentit tindrà el metavers en la nostra identitat arreu on anem; o com gestionar les dades; i quin és el tractament que hem de tenir de tot plegat per evitar un món cada vegada més ple de ciberatacs.
Per això, sense menystenir Apple, els qui aquesta edició sí hi són com a rivals d'ell- Nokia, Xiaomi, Samsung, entre molts altres-, no lluitaran per demostrar qui és el més original de tots amb el seu darrer model, sinó com enfoquen una indústria en clar replantejament, des de la seva vessant digital fins el seu model de negoci. A tall d'exemple, els acomiadaments que se succeeixen en totes elles, com les 1.400 persones que Ericsson té previst fer fora de la seva seu a Suècia, constaten que estan en una revisió profunda de la seva sostenibilitat i solvència empresarial.
Tornant a Apple, és pràcticament improvable que mai més el veiem per Barcelona o en qualsevol conferència que ell no domini de principi a fi. Tot el que ha de dir ho deriva, en els darrers temps, a la seva pròpia Conferència Mundial de Desenvolupadors (WWDC) que se celebra en format línia i de de forma gratuïta per a tots els desenvolupadors. Després de l'èxit dels esdeveniments virtuals dels darrers anys, la WWDC es dedica a destacar les innovacions més recents a iOS, iPadOS, macOS, watchOS i tvOS, i posa en contacte els desenvolupadors amb els enginyers i les tecnologies d'Apple perquè puguin continuar revolucionant el món de les apps i les experiències interactives. "L'objectiu de la WWDC sempre ha estat oferir un punt de trobada on socialitzar i sentir-se part d'una comunitat", afirma Susan Prescott, vicepresidenta de Relacions amb Desenvolupadors Internacionals i Màrqueting per a Empreses i Educació a Apple, en un comunicat recent de l'empresa.
Convencions amb un públic concret
Al cap i a la fi, aquest model no ens ha de sorprendre. Apple va per lliure i fa massa temps que juga la seva pròpia lliga: des del mateix sistema, la manera de concebre el software o navegar en l'espai que ens ofereix la seva pantalla, fins a trencar amb els sistemes tradicionals d'office per treballar amb un simple word o excel. I si algú el titlla de ser massa tancat, aquest gegant americà respon amb noves propostes que sedueixin únicament aquell perfil de públic que no vol perdre. Un exemple pràctic és el repte que ofereix als estudiants de programació amb el Swift Student Challenge. Swift Playgrounds és una app revolucionària per a l'iPad i el Mac que ensenya a programar amb Swift i ofereix l'oportunitat de crear un projecte d'app a Swift Playgrounds de lliure elecció i enviar-ne les creacions per entrar en un concurs.
Un MWC sense domini xinès?
En paral·lel al seu camí, el MWC també busca la reorientació dels seus partners més importants. La premsa internacional, especialment l'asiàtica, posa l'accent enguany a l'esperança de ser un saló teòric, fins i tot amb un punt filosòfic, però on també, la presència xinesa vagi en paral·lel a la de propostes igual d'atractives d'altres llocs. Així doncs, més enllà de donar per morta la via d'Apple, el que es busca és una pluralitat major de les darreres edicions. I mitjans acreditats com l'India Times o Businees Insider van en aquesta línia editorial.