L'increment de la demanda de tortillas de blat de moro per a fajitas, tacos, natxos, wraps -sandvitx elaborat amb un pa pla o truita que es pot enrotllar- i altres productes inspirats en la gastronomia mesoamericana ha convertit a la companyia catalana Nagual en un proveïdor de les principals cadenes especialitzades i de destacats restaurants que dediquen els seus fogons a la cuina de fusió. La marca de Barberà del Vallès (Barcelona) és proveïdor de tortillas sense gluten i ecològiques per al grup Teresa Carles -establiments Flax & Kale-, grup Tragaluz -Fiskebar, Gallito, Cuines de Santa Caterina, Negro, Pez Vela, Bar Lobo, Bar Tomate, Ana La Santa i Luzi Bombón- o els restaurants Anormal, entre altres.
L'ascens de les vendes ha disparat la producció fins al punt que entre gener i setembre ja han igualat el nombre de tortillas fabricades durant 2022, amb un rendiment mitjà de 98.600 tortillas diàries i puntes de fins a 150.000 unitats al dia. Tot això ha portat la companyia a automatitzar i ampliar les seves instal·lacions a Barberà del Vallès. En l'últim lustre, l'empresa ha invertit a prop del mig milió d'euros per incrementar la capacitat productiva de tortillas elaborades amb blat de moro nixtamalitzat i no transgènic, amb una nova línia més automatitzada i que inclou un robot col·laboratiu, que afegit a les dues que ja existien, ha optimitzat la fabricació de tortillas. A més, a la fàbrica de 1.000 m² on s'elaboren les tortillas, s'ha incorporat una nau propera de 400 m² destinada a logística i magatzem per fer front als vaivens de la demanda. La plantilla està formada per un equip de 25 persones.
La bona acollida dels productes Nagual és especialment perceptible al sector de la restauració, que ja representa aproximadament el 60% dels clients de l'empresa, per davant del comerç al detall, que acapara el 40% i, d'aquest, un 15% es destina a supermercats com Ametller Origen o Veritas. "Ens hem fet un lloc en la restauració perquè aportem valor afegit", destaca Àngels Secanella, consellera delegada i cofundadora de Nagual. Secanella i Ramón Andara van crear l'empresa el 2003, quan es van quedar sense feina, amb unes instal·lacions a Montcada i Reixac i, el 2017, es van traslladar a Barberà del Vallès per triplicar la producció.
El seu avantatge competitiu se centra en la inversió en R+D que els ha reportat importants avenços: "tenim la certificació com a empresa sense gluten i elaborem les tortillas amb un procés d'envasament que redueix el percentatge d'oxigen fins al punt que la vida útil del producte s'allargui sense haver d'afegir més conservants", exposa en explicar que les tortillas Nagual tenen un període de conservació de 8 mesos a temperatura ambient, amb el mínim d'additius. A més, "hem llançat noves gammes de productes, com l'ecològica," afegeix. Un esforç inversor que es manté any a any.
El 2023, es destinaran 50.000 euros per continuar investigant a nous productes. En l'actualitat, el seu catàleg d'especialitats compta amb tortillas de blat de moro blanc, groc i blau. Aquestes últimes específicament per al canal Horeca, en tractar-se d'una varietat de blat de moro que es conrea a Mèxic i que destaquen pel seu sabor terrós i perquè concentra un nivell de fibra superior a la resta de blats de moro, per això fa la sensació que atipen molt, que omplen l'estómac. A més, conté menys midó i un menor índex glucèmic que el blanc, el que les fa aptes per a la dieta de les persones diabètiques o que segueixen un pla d'alimentació per controlar el pes. En l'oferta de Nagual es troben també la truita integral i la truita ecològica, totes elles sense gluten.
Allargant la vida de vigència dels productes, Nagual ha pogut intensificar les seves vendes a l'estranger. Ja suposen un 20% de la facturació total que per a aquest any esperen que assoleixi els 3 milions d'euros, amb un increment anual del 20%. En el que portem de 2023, les exportacions han crescut un 10% cap a països com França, Itàlia, Suècia i Irlanda. I esperen obrir nous mercats al continent europeu. L'empresa catalana va iniciar la seva etapa internacional el 2008 amb la voluntat de traslladar al paladar europeu les tortillas 100% de blat de moro i sense gluten típiques de Mèxic, Guatemala, Hondures o El Salvador.