Naturgy va viure ahir un dels dies més moguts de la seva història recent amb anunci d'autoopa, ampliació del consell d'administració en la presentació d'uns beneficis de 1.900 milions el 2024 propers al seu rècord de 2023. A més, va presentar un pla estratègic fins a 2027 que aparca aventures internacionals davant de la inestabilitat geopolítica: el 75% dels 6.000 milions que invertirà en els tres anys vinents aniran destinats a Espanya.

Així ho van exposar ahir Francisco Reynés, conseller delegat, i el seu equip als analistes i periodistes en la presentació dels resultats i del pla estratègic. Reynés va reconèixer que "els anys vinents no seran fàcils, els preus continuaran caient" i va exposar els detalls d'un pla que inclou augmentar el pagament de dividends d'1,6 a 1,9 euros per acció per a 2027. Davant d'aquest panorama, l'actitud de l'empresa no passa per aventures a l'exterior.

La major part de les inversions aniran destinades a energies i gasos renovables i també a les xarxes, de manera que Naturgy disminuirà la seva exposició a commodities com el gas natural (amb una reducció del 19% de volum per contractes a llarg termini) o el GNL, mentre incrementa la seva aposta pel biometà.

Les inversions, que superarà els 2.000 milions de mitjana anual, anirà en un 50% a xarxes, en un 30% a renovables i en un 20% a subministraments i gestió energètica.

L'objectiu de Naturgy és afegir 4,5 Twh per a més que duplicar la seva capacitat actual, que és de 3,3Twh. "No tota la descarbonització passa per l'electrificació, també per substituir els gasos d'origen fòssil per altres d'origen renovable", va dir Reynés en una llarga roda de premsa en la qual va desgranar els detalls de l'autoopa i va admetre que l'empresa no firmarà nous contractes de GNL en els anys vinents, ja que espera anar substituint-los per biometà.

Quant a energies renovables, Naturgy espera sumar 410 MW de capacitat eòlica a la seva cartera i 220 MW de bateries d'hibridació fotovoltaica, així com culminar els 1,6 GW que té en construcció.

A més, de cara a 2027 està prevista l'apagada de la central nuclear d'Almaraz, a Madrid, en la que participa, i la companyia ha també d'afrontar el tancament.

Fora d'Espanya, la seva principal aposta serà Llatinoamèrica, amb especial focus en el subministrament industrial a Mèxic i en la renegociació dels contractes PPA.

El període s'inicia amb canvis rellevants en el consell d'administració i al paquet accionarial, després del doble anunci d'ahir.

Per part del consell, aquest passarà de 12 a 16 membres per satisfer els accionistes i mantenir la proporció, amb l'entrada d'un nou membre d'IFM, que en tindrà dos, i també d'un nou membre per a CriteriaCaixa, GIP i CVC.

Són, respectivament, Martin Catchpole i Marta Martínez. El consell quedarà, així doncs, format per dos membres d'IFM, tres de CVC, tres més de GIP / Blackrock, quatre de Criteria Caixa, tres d'independents i el president executiu.

A més, després de les negociacions fallides per a l'opa de Taqa promoguda per Criteria i de rumors que es podria tornar a obrir la porta a l'entrada de l'emiratí, ha estat finalment l'empresa qui ha agafat les regnes d'un important moviment accionarial. La junta votarà una autoopa del 10% del capital amb un cost d'uns 2.500 milions d'euros per millorar les accions lliures en Borsa i recuperar els índexs MSCI. Aquestes podrien donar sortida a accions de GIP - Blackrock i CVC.

Ara mateix, Criteria té el 26,7% de CriteriaCaixa, CVC el 20,7, GIP BlackRock el 20,6%, IFM el 16,9%, Sonatrach el 4,1% i existeix un 10% de capital flotant i un 0,9% d'autocartera. Aquesta autocartera augmentaria amb l'autoopa anunciada també ahir per uns 2.300 milions a 25,6 euros per acció (i que deu concretar-se a la junta d'accionistes) fins al 10% per després passar a un capital flotant que ha de superar el 15% per aspirar a recuperar els índexs.

L'empresa va tancar un 2024 de preus més baixos amb una reducció de beneficis de tan sols el 4,3% respecte al rècord de 2023, de 1.986 milions, mentre que l'ebitda ha reculat un 2% fins als 5.475 milions. La facturació ha caigut un 17% fins als 19.267 milions. El deute net és de 12.201 milions d'euros.

L'any "desafiador", segons el comunicat de la companyia, no ha repercutit excessivament en el deute de l'empresa, que ha crescut tan sols un 0,9% en passar dels 12.090 milions al tancament de 2023 els 12.201 milions el 2024. El flux de caixa és de 1.418 milions, un 26% inferior al del tancament de 2023 després de dedicar a inversions un 17% menys, 2.280 milions.

El mercat va premiar la seva allau d'informació amb un augment de l'acció del 4% durant la jornada al tancament de la sessió.