La firma d'inversió Nazca Capital ha tancat la compra del capital total de la companyia Doga, una marca catalana que s'ha posicionat a nivell mundial entre les primeres marques de sistemes elèctrics d'eixugaparabrises per a grans vehicles off-road. En aquest sector, Doga és líder mundial amb una quota de mercat estimada de més del 40%. Fundada el 1958 en Barcelona, Doga està especialitzada en la fabricació de sistemes elèctrics -com als esmentats eixugaparabrises, i també alçavidres, ressorts pneumàtics, electroventiladores- per a l'automoció, i la maquinària agrícola, logística i de construcció. Doga complementa el seu negoci principal amb el disseny i fabricació d'una àmplia varietat de dipòsits d'expansió, recuperadors, hidràulics o de refrigeració, amb clares aplicacions per a la mobilitat sostenible.
Doga té més de 1.000 empleats i plantes productives a Espanya (Abrera, Castellolí i Martorell, a la demarcació de Barcelona, i posseeix una altra a Pamplona), Itàlia, Marroc i Xina, així com presència comercial als Estats Units, Brasil, Índia i Mèxic, amb vendes a més de 80 països. La companyia, que ingressa més de 150 milions d'euros provinents en un 95% de les vendes a l'exterior, espera assolir un Ebitda de 17 milions al tancament d'aquest any. Els Estats Units són el seu principal mercat amb a prop del 20% de les vendes del grup.
L'entrada de Nazca en el capital de Doga té com a objectiu impulsar el seu pla de creixement internacional, reforçant la seva posició als Estats Units, el Brasil o la Xina, i consolidant mercats estratègics com el de Corea i el Japó, així com promoure les seves activitats de I+D, amb el llançament de productes innovadors en sectors d'alt creixement com la motorització de panells solars, la mobilitat elèctrica o l'agricultura de precisió.. Amb un equip de més de 60 persones, Doga fomenta la innovació des del centre tècnic per al desenvolupament i la producció de components d'automòbil especialment dissenyats per als clients nacionals i internacionals.
Dins d'aquest pla de negoci, la nova propietat de la companyia no descarta accelerar el seu creixement a través d'adquisicions, buscant sobretot complementarietat tecnològica i noves aplicacions per a motoritzacions elèctriques. Per a això, la firma d'inversió ha dipositat la seva confiança en el projecte de Doga, que continuarà liderat per Jordi Miró conseller delegat des de finals de 2020, que es mantindrà al capdavant de la gestió. L'operació s'ha fet a través del vehiculo inversor Nazca Opportunity I, que gestiona habitualment adquisicions d'entorn dels 100 milions d'euros per entrar totalment o parcialment de companyies que facturen entre 10 milions i 300 milions d'euros.
Jordi Miró, conseller delegat de Doga, afirma que "tot l'equip directiu estem molt il·lusionats amb aquesta nova etapa en què, de la mà de Nazca, esperem continuar amb els èxits empresarials assolits al costat de la família Garcia-Coma en els més de 60 anys d'història de la companyia".
La firma de private equity, liderada per Carlos Carbó i Álvaro Mariátegui, disposa de diversos fons actius amb recursos provinents, principalment, inversors institucionals com|com a fons de pensions, institucions d'inversió col·lectiva, companyies d'assegurances i entitats de crèdit, al costat de|juntament amb firmes d'inversió i family offices. Actualment és una de les gestores d'inversió més actives del mercat de capitals espanyol, amb més de 10 operacions realitzades des del començament del 2022.
Entre les últimes operacions, la firma ha invertit en Eolos Floating Lidar Solutions, una companyia especialitzada en dades oceàniques i eòliques, en una transacció que inclou l'aportació de 12 milions d'euros per assegurar el creixement de l'empresa. El projecte d'Eolos, que continuarà liderat per Rajai Aghbai, conseller delegat i fundador de la companyia amb seu a Montcada i Reixac (Barcelona), que compta|explica amb més de 15 anys d'experiència al sector i manté la seva posició com a accionista, i màxim directiu. L'equip que dirigeix Rajai Aghbai ha transformat la firma en un dels principals operadors mundials en l'obtenció i venda de dades metaoceàniques, taxes de creixement anual superiors al 40%, fins a assolir ingressos propers a 10 milions d'euros el 2022, amb marges EBITDA superiors al 20%, segons la mateixa companyia.
A mitjan any, també va entrar a Soy Olivia, amb seu a Madrid i fundada el 2015, que va néixer com a agència especialitzada en la representació d'influencers. La firma va tancar el 2021 amb més de 10 milions de facturació i estima continuar creixent per sobre de ràtios de mercat. Alhora, ha procedit a les desinversions a FoodBox i Cinelux.