Nestlé dispara les inversions en sostenibilitat en la fàbrica de Nescafé de Girona. En l’actualitat construeix una segona caldera de biomassa, amb una inversió de 22 milions d’euros, que se suma a una altra que funciona des de 2020, en la qual ja van invertir 17 milions més. Amb aquestes instal·lacions es revaloritzarà (s’utilitzarà energèticament) la totalitat dels pòsits de cafè que s’obtenen durant els processos de fabricació del cafè soluble. També s’utilitzen restes de la neteja dels boscos de Catalunya, especialment de l’àrea de les comarques de Girona on està la fàbrica.

En els últims cinc anys, la fàbrica de Nescafé de Girona ha reduït en un 45% les emissions de CO2 i en un 23%, el consum total d’energia, segons ha destacat el CEO de Nestlé a Espanya, Jordi Llach, aquest dilluns durant un esmorzar de premsa. Llach ha destacat que aquesta fàbrica és “un clar exemple d’economia circular”. L’objectiu és assolir zero emissions netes de gasos d’efecte hivernacle el 2050.

La fàbrica de Girona va generar l’any passat més de 52.000 tones de pòsits de cafè. Quan entri en funcionament la segona caldera de biomassa, es revaloritzarà el 100% d’aquest pòsits. Cada una de les calderes de biomassa generen 116.000 tones de vapor anuals, de manera que, a finals de 2025, el 80% del vapor que necessiten els processos productius vindrà d’aquestes fonts renovables.

Amb Jordi Llach, Nestlé ha recuperat la tradició de tenir un executiu català al capdavant de la filial espanyola. És el primer executiu des de juliol de 2022, quan va substituir Jacques Reber, el quart executiu estranger que va ocupar aquesta posició des que Josep Arcas es va jubilar el 2007 després de 41 anys a l’empresa.

Presentació del primer executiu

Jordi Llach, de 60 anys, porta més de mitja vida a Nestlé –exactament, 35 anys i mig– perquè hi va arribar el 1989. Ha ocupat diverses responsabilitats en les àrees de màrqueting i de producte des de les oficines de Barcelona, Vevey –la seu central, a Suïssa–, Milan, Lisboa –on va ser CEO per al mercat portuguès–. El 2018 es va instal·lar a Vevey per dirigir l’àrea de productes culinaris. En aquesta etapa va impulsar la marca de productes de base vegetal Garden Gourmet.

En aquest primer contacte davant la premsa, va parlar de la seva família –barceloní, fill de pare català i mare gallega, i pare de dos fills– i, fins i tot, del seu calçat, unes sabatilles blanques amb soles fabricades a partir del residu de les càpsules de Nespresso.

D’entrada, Llach va exposar el compromís de liderar la transició cap a l’alimentació sostenible. “Una alimentació no és sostenible si no és més saludable i no contribueix a la comunitat”. Per això, va indicar que, l’any passat, Nestlé va invertir més de 70 milions d’euros en les seves fàbriques a Espanya que, en la seva major part, estaven encaminats a aconseguir aquests objectius. Però va apuntar que el 70% de les emissions estan en els ingredients que s’utilitzen per l’obtenció del productes finals. Per això, va subratllar que estan apostant per l’agricultura regenerativa. La matèria primera prové de conreus que apliquen aquests criteris de set països: Brasil, Mèxic, Colòmbia, Hondures, Vietman, indonèsia i Costa de Marfil.

Miguel Antúnez, director de sostenibilitat, va detallar els processos que segueixen des que el gra de cafè arriba al port de Barcelona i es trasllada fins a la fàbrica de Girona, un traslladat que han començat a realitzar amb camions elèctrics. També s’utilitzen biocombuisbles per a la logística del grup. L’últim pas és vendre el cafè dins de bosses reciclables que, si el client vol, pot posar el contingut dins dels pots de vidre de tota la vida, que són reutilitzables.

A preguntes dels informadors, Llach va defensar que calia denunciar les accions de Greenwashing (falsa sostenibilitat) perquè perjudiquen a les empreses que compleixen amb els reglaments i fan les coses com cal.

Sobre previsions econòmiques, va avançar que han començat bé l’any. Si el 2023 la facturació va augmentar per la inflació, aques any ho estan fent per volum. Les vendes de Nestlé a Espanya van pujar el 2023 a 1.526 milions d’euros, un 5,3% més respecte l’exercici anterior. Però si es tenen en compte les exportacions de les fàbriques de Nestlé a Espanya, que es van incrementar en un 8,3% l’any passat, fins els 970 milions d’euros, les vendes totals se situen en 2.496 milions d’euros, un 6,3% més que el 2022. Precisament, les exportacions van suposar l’any passat el 39% de les vendes totals de Nestlé Espanya i el 60% de la producció de les seves fàbriques.

A Espanya, Nestlé compta amb deu plantes de producció, de les quals quatre estan a Catalunya: Girona, Viladrau, Reus i Castellbisbal. La resta estan a Pontecesures (Pontevedra), Sebares i Gijón (Astúries), La Penilla (Cantàbria), Miajadas (Càceres) i Herrera del Duque (Badajoz).