El 2023 es caracteritzarà per la pujada de preus en moltes de les ofertes de lleure i entreteniment que gaudim actualment. En plena desescalada de la inflació, les grans companyies de streaming com Netflix, HBO O Disney +, que han viscut els seus anys dolços gràcies a les noves formes de consum entre la població, anuncien augments en les  tarifes i limitacions dels comptes compartits.

Fins i tot algunes d'aquestes grans plataformes han decidit fer un gir cap a la televisió tradicional amb la inclusió de publicitat per veure sèries i pel·lícules. Un canvi de rumb provocat pels ingressos més baixos generats o la pèrdua de capacitat per continuar captant usuaris i continuar creixent al mateix ritme. En qualsevol cas, la nova era de l'streaming ja ha començat.

Netflix, el gegant de l'entreteniment en streaming per excel·lència, és també una de les companyies que ha decidit arriscar en aquest procés. Durant la presentació de resultats del quart trimestre, ha concretat dates sobre les modificacions que pretén dur a terme aquest any. Si bé la companyia ha aconseguit afegir a la seva plataforma 7,6 milions de subscriptors, batent les seves previsions i assolint un total de 230 milions d'abonats, els ingressos només han pujat un 1,9% respecte al trimestre anterior.

Les xifres de subscripció són positives, ja que tornen a créixer després de dues caigudes consecutives en els trimestres anteriors, però la rendibilitat no està sent l'esperada per la companyia. L'estratègia que va posar en marxa el novembre passat de llançar un pla més barat, però incloent publicitat, ha aconseguit aquest increment de clients. A Espanya, la tarifa del pla bàsic amb anuncis va passar a 5,49 euros al mes, des dels 7,99 euros de la tarifa més barata que existia fins al moment.

Netflix fa el primer pas per limitar els comptes compartits

Però, malgrat estar guanyant nous clients amb aquest canvi, Netflix està guanyant menys diners amb ells, tal com mostren els resultats. Aquesta és la circumstància principal per la qual la companyia ha decidit posar límits als comptes compartits. La tecnològica ja va anunciar l'any passat aquest gir en la seva estratègia, però ara ha concretat la implantació del seu nou model: serà en el primer trimestre del 2023 quan els usuaris de la plataforma de streaming veuran restringits el nombre de comptes dels que gaudeixen actualment.

Fins ara, la tarifa que permet compartir comptes amb fins a 4 dispositius no té anuncis i dona accés il·limitat a les sèries i pel·lícules disponibles. Però els plans de la multinacional passen per delimitar el model actual perquè hi hagi més usuaris i més ingressos. "Això no serà un moviment universalment popular", va assegurar el director general de Netflix, Greg Peters, en la presentació de resultats.

La companyia nord-americana assumeix que no serà una mesura que causi bona impressió i que és possible que hi hagi usuaris que reaccionin donant-se de baixa, però justifica la seva decisió amb xifres aclaparadores. Segons va destacar Peters, hi ha actualment més de 100 milions de llars que comparteixen Netflix, una cosa que, en paraules de l'executiu, està "soscavant la nostra capacitat a llarg termini per invertir en Netflix i millorar-lo, així com per desenvolupar el nostre negoci".

Ja a l'octubre va posar en marxa algunes funcions addicionals a la plataforma perquè els usuaris revisin els dispositius que estan utilitzant en el seu compte i transferir-la a un perfil. Amb aquesta opció, l'usuari pot copiar la informació que tenia acumulada en el compte anterior. Ara, la intenció és crear un nou model de subscripció compartida, perquè els usuaris que no visquin junts i vulguin gaudir dels beneficis actuals paguin més.

Amazon Prime, HBO Max i Disney +, després de l'ombra de Netflix

La idea és clara: si vols continuar beneficiant-te del que fins ara ha diferenciat a les plataformes d'entreteniment en streaming, hauràs de pagar més. Però Netflix no és l'única que ha aplicat canvis substancials en el seu model o té entre els seus plans fer-ho aquest any.

Respecte al nostre país, Amazon Prime, que dona accés al visionament de pel·lícules i sèries, entre altres coses, també va augmentar les seves tarifes el setembre passat. Així, la multinacional va elevar el preu des dels 36 euros als 49,9 euros a l'any, un increment del 39%. Respecte als comptes compartits, de moment no hi ha novetat en aquest cas.

Una altra de les grans multinacionals en augmentar el preu als seus usuaris ha estat Disney +. La companyia ho va confirmar el mes de desembre passat, a través d'un nou pla amb publicitat a l'estil de Netflix. D'aquesta manera, als Estats Units va passar de costar 8 dòlars al mes als 11 dòlars actuals. A Espanya ara per ara no han confirmat els nous preus, que en el dia d'avui se situen en els 8,99 euros al mes o els 89,9 euros a l'any.

I, de forma més recent, HBO Max ha seguit els passos de les seves competidores. La plataforma nord-americana va apujar els seus preus un dòlar més al mes per gaudir del pla mensual sense cap tipus d'anunci. Les subscripcions sense publicitat van pujar des dels 14,99 dòlars fins als 15,99 dòlars, una pujada històrica a l'ésser la primera que apliquen des que Warner Bros. Discovery creés HBO Max l'abril passat de 2020.

Encara que aquestes plataformes encara no han anunciat si també duran a terme increments en les tarifes en països d'Europa, és bastant probable que ho anunciïn en els propers mesos, ja que solen ser mesurades que implanten per igual a tots els mercats on operen, encara que primer realitzin la prova als Estats Units.

Dazn: dues pujades de preus en menys d'un any

Encara que no competeix al mateix sector, una altra de les plataformes de contingut en streaming que ha pujat les seves tarifes en els últims mesos ha estat Dazn. L'OTT ('over-the-top') britànica, una de les grans beneficiades de l'últim repartiment dels drets televisius del futbol professional a Espanya, va anunciar recentment un canvi tarifari a través del qual desapareix el paquet de DAZN LaLiga, que costava 18,99 euros i incloïa la meitat de partits de cada jornada de primera divisió.

D'aquesta manera, els nous clients que vulguin subscriure's han d'optar únicament pel paquet DAZN Total, que inclou tots els continguts esportius oferts per la plataforma. Tanmateix, aquest pack ha pujat des dels 24,99 a 29,99 euros mensuals sense permanència i es manté igual per a aquells que optin per contractar amb permanència.

Però aquest no ha estat el canvi més significatiu que ha dut a terme Dazn, sinó que ha apujat el preu del seu paquet DAZN Essencial des dels 12,99 euros al mes fins als 18,99 euros al mes sense permanència. Un pagament que continuarà sent de 12,99 euros mensuals amb la condició de tenir permanència d'un any. I el mateix ocorre amb la tarifa anual, que registra una pujada de 129,99 euros a 149,99 euros.

Es tracta d'un pack que ofereix competicions futbolístiques com la Premier League, així com altres competicions esportives de bàsquet, tennis o motor. Els canvis tarifaris aplicats per l'OTT britànica no són els únics, sinó que en menys d'un any ha incrementat els seus preus dues vegades, tres si llancem la vista una mica més enrere en el temps.

L'estiu passat va deslligar el paquet de futbol dels seus plans, fent pagar a part a tots aquells que volguessin veure els cinc partits per jornada de LaLiga que ofereix Dazn i uns mesos abans, al febrer, la companyia va dur a terme un augment del 30% dels seus preus a Espanya i va posar fi també als comptes compartits al país. D'aquesta manera, el que al seu dia la tarifa més barata costava 9,99 euros, ara són 18,99 euros mensuals en el cas que els usuaris no vulguin tenir permanència amb la plataforma.