El conseller delegat de NH, Ramón Aragonés, assegura que el 2022 ha estat l'any de la recuperació financera de la companyia. La forta generació de caixa durant l'últim any els ha permès amortitzar 500 milions de deute i tornar els 250 milions de crèdits ICO. "El consell d'administració ha aprovat avui tornar els últims 50 milions del crèdit, sent la primera hotelera en fer-ho", declarava aquest dimecres en FITUR.
Això els permetrà tornar al punt en el qual estaven abans del Covid. "Esperem que la recuperació es mantingui el 2023 i que les dades de venda i Ebitda siguin millors que els d'abans de la pandèmia". Aragonés assegurava que el 2022 ha estat "excel·lent" i confessa que la recuperació de la companyia s'ha basat en l'increment de preus abans que l'ocupació. En l'inici de l'any passat, malgrat òmicron, NH ja entreveia que seria l'any de la recuperació turística després de dos de pandèmia, així que van renunciar a llançar campanyes de venda anticipada o abaixar preus per activar la demanda.
Al contrari, els van pujar. Malgrat això, a partir del segon trimestre van començar a superar els nombres de 2019, una cosa que es va repetir fins al desembre. El directiu avança que aquest any mantindran l'estratègia i els preus continuaran pujant. "No veiem motius per canviar-la, ens ajustem a la demanda del client i depenent de la destinació, apostem per mantenir preus o pujar-los", explicava.
En aquest sentit, el CEO de NH matisava que les pujades de preus, a més, han anat a remolc dels costos, que s'han disparat. "Estem obligats a mantenir una rigorós control de despeses i només pot aconseguir pujades de preus". Sobre això avançava que, els preus de 2023 seran per sobre dels del 2022 que al seu torn, ja van estar un 20% per sobre dels del 2019. Malgrat això, Aragonés s'atrevia a declarar que el 2023 "serà el millor any en la història de la companyia".
L'executiu no s'ha mostrat preocupat ni amb inquietud respecte a l'evolució del negoci al mig de tambors de recessió i una forta inflació. "La demanda es manté molt forta i estem creixent en tots els segments del mercat, menys en baix cost, on no estem interessats. De manera que aquest exercici serà excepcional i estem gaudint del moment".
Amb tot, la xifra d'ingressos de NH Hotel Group el 2022 serà propera als 1.750 milions d'euros, superior a la reportada el 2019 per l'estratègia comercial enfocada a l'alça de preus. Entre abril i desembre, els mesos on ja no va estar l'impacte d'òmicron que si va estar en el primer trimestre d'aquell any, el resultat brut d'explotació va ser també superior al mateix període de 2019. Incloent l'impacte del primer trimestre, l'Ebitda de l'any complet se situarà entorn del 85% del 2019.
NH prepara 27 noves obertures
"El nostre focus està en créixer", puntualitzava el directiu. "Ara formem part de Minor Internacional i som els encarregats d'expandir les marques i ells les nostres". Així el grup va obrir l'any passat 22 hotels nous i als pròxims dos exercicis farà el mateix amb 27 noves obertures.
NH Hotel Group aspira a convertir-se en un dels actors hotelers més actius d'Europa i Llatinoamèrica en els anys vinents, amb 27 noves obertures previstes entre 2023 i 2024 al territori en el qual opera. Aquestes es reparteixen entre tres hotels de la marca de luxe Anantara (Anantara The Marker Dublin, Anantara Convento Di Amalfi i Anantara Royal Vila Viçosa Resort), tres hotels Tivoli (Tivoli Alvor Algarve Resort, Tivoli La Caleta Resort i Tivoli Doelen), i quatre hotels NH Collection (NH Collection Frankfurt Spin Tower, NH Collection Cagliari, NH Collection Milano Touring i NH Collection NH Collection Bodega Sogevinus).
A més de 3 nhow (nhow Lima, nhow La Dehesa, a Santiago de Xile, i nhow Roma) i set NH Hotels (NH Bern The Bristol, NH Dona Ines Coimbra, NH Mèxic City Reforma Centro, NH La Perla Aguascalientes, NH Guadalajara, NH Sintra i NH Marina Portimao).
Aragonés indicava que NH està obert també en créixer en franquícia, en mercats on no hi ha risc. Quant a rotació d'actius, explicava que "sempre està a sobre de la taula", tanmateix, no hi ha una operació al mercat ara mateix perquè la situació financera de la companyia és molt sòlida i no ho necessiten.
Respecte al sud-est asiàtic, d'on el seu propietari (Minor) és natiu, el grup aspira a tenir un 5% del total dels seus clients. Aquest objectiu ja estava fixat abans, però "no ha passat per la pandèmia". Tanmateix, Aragonés confia que si es gestiona adequadament el control de fronteres (per la Covid) la demanda procedent d'aquest mercat pot ser "potent". Una cosa que entenen, començarà a notar-se en el segon semestre de l'any.