La companyia nord-americana Funko, popularment coneguda per la comercialització dels ninots capgrossos que reprodueixen personatges de sèries, pel·lícules o cantants, entre d'altres, s'està obrint a entrar en altres canals com són els lineals dels supermercats per apropar-se més al consumidor final i impulsar la seva presència a Espanya.

A Espanya, les figures col·leccionables de vinil, Funko ha despertat l'interès al món dels col·leccionables i de la joguina en general, i es troba en botigues especialitzades i a les botigues de joguines, a més dels diferents espais que la marca té ubicats en El Corte Inglés, on compta amb 10 punts de venda, així com a Juguettos, Toy Planet o la Fnac. Però la companyia ha detectat que, en els últims anys, ensenyes com Lidl i Aldi compten amb un fullet de joguines, on han entrat els Funko Pop. "L'any passat van comptar amb una molt petita selecció, que es va esgotar ràpidament", ha recordat.

Seegelken assegura que les cadenes de supermercats són un "canal més" amb el que es treballa de "forma puntual" per ampliar la presència de la marca a Espanya. "No és un canal que et donarà un espai en botiga o una experiència de compra, però així ens apropem al consumidor", ha explicat la directora de Funko a Espanya i Portugal, Rosa Seegelken, en una entrevista a Europa Press.

Una altra aliança de la multinacional joguinaire és la que té amb Primark, amb la qual porten ja "diversos anys" treballant, sent l'únic fabricant dins del panell de Circana que té els seus productes en la firma de moda. "Quants milions de persones entren Primark tots els dies? Aquesta estratègia de distribució fa que el producte arribi no únicament a una botiga de joguines, sinó que també arribes a un públic que de cap altra forma no arribes i amb productes molt seleccionats", ha recalcat.

"Creiem que aquestes aliances no ens fan mal, al revés, perquè si ho fas amb un producte més diferenciador, que no canibalitzi la resta dels 'retailers', no és dolent. I el bo de Funko és que té munts de productes", ha recalcat sobre les diferents aliances en 'retail' que els permet tenir els seus Funko Pop, que té un catàleg de més de 1.000 llicències de marques i de productes exclusius, en diferents espais per apropar-se a tots els consumidors.

De Star Wars a Rosalía

La firma nord-americana comercialitza productes d'entreteniment de llicències com a Star Wars, Harry Potter, Marvel, DC Comics... i també destaquen proposades que van des dels protagonistes de Disney a sèries d'actualitat com els Bridgerton, Sucession'o Friends, sense oblidar la música, on figuren des de Rosalía a Freddie Mercury, així com l'esport, una tendència que veuen en creixement, on trobar a jugadors del FC Barcelona, a Michael Jordan o pilots de Fórmula 1, com Max Verstappen, entre d'altres i els videojocs amb Sonic.

Molts d'ells seran els protagonistes de la marca per a la pròxima campanya de Nadal. La màxima directiva a Espanya s'ha mostrat "optimista" de cara a la imminent campanya de Nadal, que preveu que torni a estar marcat pels descomptes i promocions. "Som optimistes, però veurem què passa perquè els espanyols continuem comprant les joguines molt tard i es continuen buscant les promocions", ha assegurat.

L'executiva de la joguinaire ha assenyalat que en "general" en el 'retail' s'està "educant" el consumidor a comprar amb promocions. "S'està generant una dependència d'aquest tipus de promocions i d'accions", ha precisat. Per això, es mostra optimista de cara a la imminent campanya de Nadal, encara que no amaga que la "preocupa una miqueta més" el desenvolupament del primer trimestre de 2025, però pels temes de continguts que hi haurà l'any vinent. "El mercat espanyol ha mostrat molta resiliència, però és veritat que el sector se la juga en les últimes setmanes de l'any", ha recordat.

Un mercat, el joguinaire, que a més s'està adaptant als nous models de consumidors i a qui cada vegada hi ha menys nens a Espanya, per la qual cosa els productes s'estan destinant també a joves i adults. "El mercat està buscant maneres d'arribar a altres públics objectius", ha explicat. I d'allà parteix de l'èxit que tenen els seus 'funkos', que s'han convertit en joguines "multigeneracionals", ja que disposen de ninots destinats a nens i adults, gràcies a l'àmplia llicència de marques que tenen.