Casa Tarradellas porta dècades de creixement ininterromput. Les seves pizzes, espetecs i altres productes omplen els lineals dels supermercats i els seus anuncis publicitaris, sempre per televisió, arriben a totes les llars. El matrimoni fundador, Josep Terradellas Arcarons i Anna Falgueras Masramon, ha incorporat els seus tres fills —Josep, Anna i Núria Terradellas Falgueras— en el consell d’administració i amb responsabilitats de direcció en les empreses del grup si bé el seu pare, de 73 anys, encara continua al capdavant en el dia a dia. I sense ganes de retirar-se.
Josep Terradellas sempre ha estat discret, evita l’escena pública tot el que pot, però encara ho són més els seus fills. Entren en la categoria dels rics sense cara, que han aconseguit esquivar els fotògrafs i que viuen al marge de les xarxes socials. Un empresari de Vic confirma que coneix “el Josep” des que eren joves, però que no sap “ni quina cara fan” els seus fills.
Respecte al gran, Josep Terradellas Falgueras, exerceix de director general i ha heretat dues de les passions del seu pare: la borsa i el golf. Fonts properes al grup expliquen que el pare acostuma a seguir les borses des de l’ordinador del seu despatx, però el fill s’ha muntat un “centre d’operacions” borsàries en el mateix complex de Casa Tarradellas de Gurb. I quan poden, juguen a golf. Fa anys, el pare es va convertir en l’accionista majoritari del Club de Golf Osona-Montanyà, quan travessava per una crisi, i en l’actualitat el seu fill figura com a conseller d’Alzinars del Montseny SL, la societat propietària d’aquest club.
Anna Terradellas Falgueras té responsabilitats en l’àrea de màrqueting. És llicenciada en publicitat per la Universitat Autònoma de Barcelona i amb un MBA per Esade. Es va formar durant dos anys a Sara Lee abans d’aterrar, el 2004, a l’empresa familiar. Està casada amb Pere Font Juanola, propietari de Congelats Font (Font Gastronomic Global Service SL), un distribuïdor de congelats i productes gurmet que, des de 2010, és l’importador en exclusiva per a Espanya de Mövenpick, la marca de gelats suïssos d’alta gamma propietat de Nestlé. Fa quatre anys, Font va establir una aliança amb Pau Santamaria —fill del difunt i cèlebre cuiner Santi Santamaria— per a la comercialització d’hortalisses.
Núria Terradellas és la germana més reservada. Està casada amb un fill de Josep Ramisa Salada, un dels grans —i més controvertits— empresaris del sector porcí. Fins a 2016 va estar al capdavant de Cárnicas Toni Josep.
L’aristocàrnia osonenca
Els caps de les famílies Terradellas i Ramisa, que han estat socis en un escorxador, són exponents d’una classe empresarial que el periodista Miquel Macià (coautor del llibre Els que manen, Saldonar) va definir com “aristocàrnia”, un concepte que descriu els nou-rics de la comarca d’Osona que, partint des de zero, s’havien fet milionaris amb el negoci del porc. No tenen res a veure amb les tradicionals nissagues burgeses del metall, del tèxtil o dels assaonadors vigatans. Però, a diferència dels altres membres d’aquesta aristocàrnia, Terradellas ha sobresortit perquè ha estat capaç d’arribar al consumidor final amb la seva pròpia marca: Casa Tarradellas.
En l’actualitat, són un exemple d’empresa vertical: finques de conreu, granges porcines, escorxadors i sales de desfer, farinera, elaboradors de producte final, empresa de transport, generació energètica i, també, departament de R+D. Però hi ha un altre factor que explica el creixement de la facturació, que l’ha portat a situar-se per sobre dels 1.000 milions d’euros en els últims anys: són el principal o un dels principals proveïdors de Mercadona, ja sigui amb la marca pròpia Casa Tarradellas o amb la marca blanca Hacendado. Però ni la companyia de la família Terradellas ni la de Juan Roig concreten les magnituds econòmiques d’aquesta aliança.
Més facturació, menys beneficis
En l’exercici de 2022, l’últim del qual ha presentat comptes, Casa Tarradellas va facturar 1.161 milions d’euros, una xifra rècord, que suposa un 8,5% més que el 2021. Fa més de vint anys que encadenen creixements. Però, quan van anunciar aquests resultats l’agost passat mitjançant un comunicat, només van assenyalar que, per primera vegada, havien reduït els beneficis, si bé no van concretar l’import. Un cop que els comptes són públics, es pot comprovar que els beneficis van caure dels 27,1 milions del 2021 a 13,6 milions l’any següent. En l’informe de gestió atribueixen aquest retrocés al “context inflacionari” que ha afectat “d’una manera significativa” els preus de les matèries primeres i de l’energia. Indiquen que “aquests costos no s’han pogut repercutir en els preus de venda” i, per tant, els beneficis s’han reduït a la meitat. Per cert, anuncien que aquests guanys i els que obtinguin en un futur es destinaran a “capitalitzar l’empresa” i a “noves inversions que assegurin la competitivitat a llarg termini”.
Casa Tarradellas no consolida en els seus comptes l’empresa francesa de xarcuteria i masses culinàries Herta Foods –tenen el 60% i l’altre 40% és de Nestlé– adquirida el 2020. Aquesta va facturar 758 milions el 2022. També tenen fora del perímetre petites empreses càrnies i porcines.
El grup Casa Tarradellas va tancar 2022 amb una plantilla de 2.683 treballadors, el 90% dels quals resideixen a la comarca d’Osona, segons especifica la memòria no financera. El 56% són dones i un 44%, homes. Més del 50% superen els 40 anys i el 95% tenen contracte fix.
Tot comença a l’Hostal Osona
L’any passat van complir 40 anys de la constitució de l’empresa, si bé van néixer amb el nom de Frigoríficos Osona SA perquè no va ser fins al 1987 que van canviar la denominació a l’actual Casa Tarradellas. Però, en realitat, el seu origen es remunta al 1976 quan el matrimoni Terradellas-Falgueras van obrir l’Hostal Osona, al peu de l’antiga carretera N-152, que tenia restaurant, botiga i un petit obrador, on van començar a produir espetecs i altres embotits seguint la recepta de la família.
En la memòria destaquen que “un moment determinant en la història de l’empresa” va ser el 1996 quan van llançar la primera pizza fresca del mercat. Recorden que, amb aquest producte, van donar “els primers passos” en el segment dels plats refrigerats, una categoria que segueixen “liderant” en l’actualitat.
Casa Tarradellas realitza un esforç inversor per estar al dia en producte i tecnologia. La inversió en R+D –tecnologia, innovació i sostenibilitat– va arribar als 32,60 milions d’euros el 2022. En els últims anys, sobretot els dos últims, han convertit les seves instal·lacions industrials de Gurb en un gran parc d’energia fotovoltaica.
El consell d’administració de la matriu està integrat per Josep Terradellas Arcarons (president), Anna Falgueras (vicepresidenta) i els seus tres fills (consellers), als quals s’hi afegeix Conrad Blanch com a conseller i secretari, que és com de la família perquè durant dècades va dirigir el grup. Conrad Blanch, conegut per les seves fites com a alpinista, sempre ha mantingut una relació d’amistat amb el fundador. A preguntes d’ON ECONOMIA, els serveis de comunicació de Casa Tarradellas van indicar que no era possible aportar informació sobre la segona generació de la família.