Nissan entrarà en la filial de vehicles elèctrics del seu soci Renault, Ampere, amb una inversió de 600 milions d'euros. La inversió li donarà al fabricant d'automòbils nipó una participació minoritària dins de la firma, com també és minoritària la del tercer accionista, el grup tecnològic nord-americà Qlalcomm.
En un comunicat, l'aliança Renault-Nissan-Mitsubishi va presentar també aquest dimecres la formalització dels acords definitius entre els tres, que s'havien anticipat el passat i que suposen, en primer lloc, un reequilibri de les seves participacions creuades.
Renault, que tenia fins ara un 43% en Nissan, reduirà aquest percentatge al 15%, de manera que s'equiparà el que té el fabricant japonès en el grup francès. "Nissan ha confirmat la seva intenció de convertir-se en un inversor estratègic d'Ampere" i s'ha assegurat "un lloc en el consell d'administració", van anunciar els fabricants automotors en un comunicat conjunt.
La reestructuració de l'associació de Nissan i Renault es basa en tres pilars: la creació de projectes conjunts a l'Índia, Llatinoamèrica i Europa; la recerca d'iniciatives d'interès comú i l'esmentat revisió de les seves participacions creuades.
En virtut del nou acord, que ha entrat avui amb aquest anunci en la seva última fase, el 28,4 % de la diferència entre la participació passada i futura de Renault en Nissan es transferirà a un fideïcomís francès, sobre el qual la companyia francesa no exercirà drets de vot, que estaran "neutralitzats".
En definitiva, els tindrà limitats al 15%, com els de Nissan en Renault, que els podrà exercir plenament, a diferència de la qual cosa ocorria fins ara. Renault sí que continuarà beneficiant-se plenament dels drets econòmics (dividends i productes de cessió d'accions) d'aquest 28,4%.
Renault mantindrà una participació majoritària en Ampere
El grup francès donarà instruccions a aquest instrument fiduciari per vendre les accions allà allotjades si això és "comercialment raonable", però no hi ha cap obligació que aquesta cessió es dugui a terme en un termini específic determinat.
Respecte a Ampere, l'entrada de Nissan amb 600 milions no ha estat xifrada en un percentatge de participació perquè ara per ara no s'ha fet una valoració d'aquesta filial de Renault, encara que d'entrada se sap que és minoritària perquè així estava recollit des del principi, ja que s'havia establert un límit de fins al 15 % de l'empresa nipona.
Renault, que té intenció de treure a borsa Ampere d'aquí al primer semestre de 2024, mantindrà en qualsevol cas una participació majoritària, ja que espera que sigui el motor de l'activitat del grup, amb un creixement anual previst en el pròxim decenni del 30% i un marge operatiu de, almenys, el 10 % en l'horitzó de 2030.
Els acords definitius entre els tres socis de l'aliança inclouen una sèrie de "projectes operatius amb forta creació de valor" a l'Índia, Llatinoamèrica i Europa. Aquests, "ens permeten entrar en un nou capítol de l'aliança", va dir en el comunicat el president de l'associació i president del consell d'administració de Renault, Jean-Dominique Senard, que considera que sortirà "reforçada" i establirà les bases d'"una nova governança equilibrada, justa i eficaç".
El president i conseller delegat de Nissan, Makoto Uchida, va dir, per la seva part, que aquesta nova fase de la seva col·laboració serà "mútuament beneficiosa" en àrees d'innovació d'interès comú.
"L'oportunitat d'inversió en Ampere complementa i enforteix l'impuls continu d'electrificació de Nissan a Europa i generarà nombroses sinergies", com a reducció de costos, el compliment de normatives i productes i sistemes elèctrics, va assenyalar l'executiu nipó.
El responsable executiu de Renault, Luca de Meo, per la seva part, es va mostrar convençut que ofereixen "un potencial de generació de valor que es xifra en centenars de milions d'euros" per a les tres empreses i per als seus socis.
Duplica beneficis en el primer trimestre
La companyia també ha presentat els resultats trimestrals aquest dimecres, que reflecteixen un benefici net de 105.500 milions de iens (uns 677,6 milions d'euros) entre abril i juny, primer trimestre del seu exercici fiscal, unes 2,2 vegades més que en el mateix període de 2022.
El benefici operatiu del fabricant va augmentar un 98 % interanual, fins a 128.600 milions de iens (826,2 milions d'euros), mentre que la seva facturació per vendes va créixer un 37 %, fins a 2,92 bilions de iens (18.750 milions d'euros), segons l'informe financer trimestral de Nissan, publicat aquest dimecres.
El president de Nissan, Makoto Uchida, va qualificar durant una roda de premsa aquests resultats com a "sòlids" i va dir que l'empresa es mostra confiada de cara a la resta de l'exercici, amb una recuperació de la producció i les vendes al Japó i Amèrica del Nord.
Es tracta de l'augment més gran de la facturació de l'empresa en un primer trimestre, un increment que va estar principalment motivat per un canvi favorable del ien a l'hora de repatriar les remeses.
El mercat xinès llasta les vendes del grup
"Aquest progrés continu ens apropa cap a les metes del pla de transformació de Nissan", va dir Uchida, que va alertar no obstant això que això no significa que el creixement estigui exempt d'obstacles. Les operacions de Nissan a la Xina "travessen seriosos reptes i han experimentat caigudes de vendes significatives durant el primer trimestre", va assenyalar el màxim representant del fabricant nipó.
La venda de vehicles de Nissan va caure un 3,7% entre abril i juny, període en què va comercialitzar 789.000 milions de vehicles. Les vendes es van veure arrossegades per la caiguda de les comercialitzacions a la Xina, del 45,8 % respecte a l'any anterior, davant l'augment de les vendes a la resta del món.
A Amèrica del Nord, el seu principal mercat, Nissan va vendre en l'esmentat trimestre 328.000 vehicles, un 33,1 %, mentre que les matriculacions al Japó van augmentar un 19,1 %, amb 106.000 unitats. Les vendes europees del grup japonès van créixer un 7,2%.
El director financer de Nissan, Stephen Ma, va atribuir aquests resultats al "ràpidament canviant mercat automotor xinès". Nissan espera que la caiguda de la seva presència al mercat xinès llasti les seves vendes per a tot l'any, per la qual cosa va retallar en un 7,5 % la seva previsió de matriculacions entre abril i finals de març de 2024 (el seu exercici fiscal), fins a 3,7 milions d'unitats.
Malgrat la revisió a la baixa de la seva estimació de vendes, Nissan va millorar les seves previsions de facturació, en l'actual moment de la retallada de despeses per la normalització dels preus de l'energia i les matèries primeres, i davant dels tipus de canvi favorables.
El fabricant japonès espera que el seu benefici net per a tot l'exercici ascendeixi a 340.000 milions de iens (2.180 milions d'euros), la qual cosa suposaria un 53,2 % més interanual.
La firma automotriu espera així mateix que el seu benefici operatiu creixi un 45,8 % respecte a l'any previ, fins a 550.000 milions de iens (3.530 milions d'euros), i que la seva facturació augmenti un 18,9 % interanual, fins a 12,6 bilions de iens (80.910 milions d'euros).