El 2022 el preu d'una nit d'hotel ja va ser de mitja un 19% més car que abans de la pandèmia, però aquest el 2023 el preu continuarà pujant. La demanda embassada i les ganes de viatjar han llançat un pols a la inflació i el context econòmic. Així, l'ADR (el preu mitjà diari de les habitacions ocupades) va assolir els 95 euros el gener davant els 81 euros de 2019, un any que ja va ser rècord per al turisme, el que va portar a impulsar els preus. Al febrer, l'esmentat ADR va arribar als 100 euros, davant els 84 euros de fa quatre anys.
De mitja, en els dos primers mesos de l'any, el preu ha tornat a pujar un altre 18% segons posa en relleu la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT) i la consultora PwC al seu últim informe 'Smart Observatory'. L'ADR no sol estar en 100 euros fins a la temporada alta, en concret entre juny i octubre, coincidint amb les vacances d'estiu, així va ocórrer el 2019 i el 2022.
Però aquest any 2023, en el qual ja s'espera batre el rècord turístic d'abans de la Covid, aquest preu s'ha assolit quatre mesos abans. Això ha portat la patronal hotelera a predir una molt bona temporada de primavera, marcada per dates assenyalades com la Setmana Santa que engega ara o el pont de maig. "Les perspectives per a aquesta temporada de primavera són molt positives. Arrenquen amb unes previsions d'ocupació per a Setmana Santa entorn del 80%, destacant les reserves de sol i platja i segments com els càmpings (que assoliran el 90%), mentre que les destins d'interior rondaran el 65%", indica el president de CEHAT, Jorge Marichal.
El sector hoteler continuarà amb el camí de creixement aquest any, ja que ja presenta unes vendes i ocupació en cartera superiors a 2019, gràcies que la demanda resisteix més que la inflació. En línia amb això, el Smart Observatory posa en relleu que es va deixant enrere la incertesa ocasionada al sector turístic per la difícil situació econòmica que va amenaçar la temporada de 2022 davant del començament del conflicte a Ucraïna.
Els ingressos hotelers també han crescut més un 20% en els primers mesos de l'any, en comparació amb 2019. El RevPar, que mesura els ingressos totals entre el total d'habitacions, va ser de 61 euros el febrer, davant els 49 euros de fa quatre anys i els 46 euros de l'últim exercici, ja que l'inici de 2022 va estar molt condicionat per les restriccions de viatges que va causar òmicron.
Des de la patronal hotelera destaquen que, la tendència creixent de reservar amb més antelació, l'augment de l'ocupació, les vendes pel canal directe i les cancel·lacions, que es redueixen considerablement, són indicatius que aquesta primavera la temporada serà molt prometedora.
Els hotels catalans superen l'ocupació de 2019
L'estudi de CEHAT i PwC també fa una valoració de la temporada d'hivern, que s'ha estès des d'octubre de 2022 fins al març de 2023. I posa en relleu que els hotels de Catalunya han tancat la temporada d'hivern amb un 2% més ocupació que el 2019. Només les Canàries i Andalusia han estat per sobre, en superar també les xifres d'ocupació prepandèmia en un 3% i un 5% respectivament. A Madrid, tanmateix, l'ocupació hotelera s'ha quedat un 1% per sota i a les Balears, a un 8% d'igualar-la.
Per a aquest 2023 i basant-se en les reserves que tenen en cartera per a l'abril, maig i juny, preveuen un 10% més d'ocupació que l'any passat en el segon trimestre, sent Barcelona i Madrid, els que mostren una recuperació més elevada, mentre que els destins insulars presenten nivells de creixement menors en espera de la temporada alta.