Bon dijous! Fa uns dies fèiem balanç dels resultats del 2024 de les empreses cotitzades, especialment les catalanes. Ara han començat a retre comptes les que no estan a borsa, que no tenen un termini tan estricte per fer-ho, i les que hem vist de moment, venent fortes.
Mango va presentar dilluns els seus resultats del 2024, un exercici molt positiu, en el qual les vendes de la firma de moda fundada per Isak Andic i presidida per Toni Ruiz van créixer un 7,6%, fins als 3.339 milions d’euros, amb un benefici de 219 milions, un 27% més. Com va explicar la Sara Casas, la companyia catalana va invertir l’any passat més de 200 milions, principalment en la seva expansió, és a dir, en l’obertura de botigues, a les quals aquest any sumarà les d’una nova línia de negoci: Mango Home.
Europastry és menys coneguda, però té un volum de negoci molt important. A diferència de Mango, no té una marca ni una xarxa de botigues, sinó que ven masses congelades, però és molt probable que tots en alguna ocasió, si no habitualment, hàgim menjat pa o pastes produïdes per l’empresa catalana que presideix Jordi Gallés. Europastry va incrementar un 12% els seus ingressos, fins als 1.506 milions, i va obtenir un ebitda de 235 milions, un 15% més.
Seat no cotitza, però sí que forma part d’un grup que ho fa, l’alemany Volkswagen. Aquest dijous ha presentat resultats a la seva fàbrica de Martorell, i ha mostrat com és una de les empreses del grup que té més bona salut, en bona part gràcies a Cupra. Com ha explicat la Maria Teresa Coca, l’any passat va ingressar 14.530 milions d'euros i va obtenir un benefici net de 522 milions.
El gegant dels supermercats Mercadona segueix creixent. La companyia valenciana va tancar el 2024 amb unes vendes de 38.800 milions d’euros, un 9% més. En un any que Juan Roig, el seu president i fundador, va definir com “espectacular”, l’empresa va guanyar 1.384 milions, un 37% més, tot i que un 80% s’han reinvertit en la xarxa de botigues. A més, Mercadona ha distribuït 700 milions d’euros entre la seva plantilla de 110.000 empleats.
A banda dels resultats, aquest dijous el Cercle d’Economia ha fet pública la seva última nota d’opinió, titulada ‘La reforma del sistema de finançament: una oportunitat social, econòmica i política’, en la qual insta a un acord urgent per millorar el finançament de Catalunya. La institució que presideix Jaume Guardiola reclama una aportació més important de la Comunitat de Madrid, que “es beneficia d’una concentració desproporcionada de l’ocupació pública estatal”, com ha explicat el Josep Maria Casas.
A més a més, aquesta setmana hem posat el focus en diverses empreses, algunes històriques, d’altres que creixen, i també en els directius protagonistes.
Les empreses de la setmana

Galetes Trias, tradició i modernitat
Galetes Trias és una d’aquelles marques que estan en el nostre imaginari com un producte proper i tradicional. La marca de Santa Coloma de Farners té més de 100 anys d’història i busca maneres de desestacionalitzar el consum de les seves galetes, molt lligades al període nadalenc, quan s’ajunten les famílies. Maria Trias va explicar a ON ECONOMIA que estudien noves receptes per rebaixar la quantitat de sucre i adaptar així el producte al consum diari. Per exemple, substituint-ne una part per mel o fruita, però sempre mantenint “els sabors de sempre”.
Sorli es renova
La cadena de supermercats catalana Sorli ha donat la benvinguda al 2025 amb la culminació del procés de reforma integral de tota la seva xarxa de botigues, amb un canvi d'imatge i de model comercial de 106 establiments que ha suposat la inversió de més de 70 milions d'euros en els últims 9 anys. El 2024, l’empresa va facturar 285 milions d'euros, un 19% més que el 2023, amb una millora dels ingressos del 6% per les vendes en supermercats i del 28,13% en el comerç electrònic. "La satisfacció de la nostra clientela és el millor indicador de l'èxit d'aquest projecte", va destacar Anna Sorli, administradora de l’empresa.
K-Line, en creixement
Bona notícia per a la indústria. K-Line, filial catalana del grup francès Liebot, invertirà 25 milions d'euros i crearà 100 llocs de treball a la seva nova fàbrica de finestres i portes d'alumini a Lliçà de Vall. Com va explicar el Germán Aranda, es tracta d'una reinversió d'una empresa que ja opera a Parets del Vallès i que sumarà 20.000 metres quadrats més en els que començarà a produir a partir de la segona meitat del 2026. Amb la nova planta, triplicarà la producció i farà 1.500 finestres setmanals amb el doble de plantilla. Acció, agència per la competitivitat de l'empresa del Departament d'Empresa i Treball, ha ajudat l'empresa en la compra de terreny i construcció de la nova fàbrica.
Holaluz es refinança
Holaluz va fent passes per a la seva supervivència. La comercialitzadora energètica, que viu una dura crisi, ha tancat aquesta setmana un acord amb la banca per refinançar el seu deute, sense quitança i sense perdre ocupació, segons va comunicar al BME Growth. L’empresa que dirigeix Carlota Pi sol·licitarà ara l'homologació judicial del pla "a fi que s'estenguin els seus efectes a aquells creditors financers no adherits al mateix".
Els directius protagonistes

La cadena de supermercats Bon Preu prepara l'obertura de 6 supermercats Bonpreu i 6 hipermercats Esclat, així com 8 benzineres EsclatOil, amb una inversió de 150 milions d'euros. A més, la directora comercial de l'empresa, Anna Font, va presentar aquest dimecres una nova iniciativa de l’empresa contra el malbaratament alimentari i, a l’hora, combat el risc de pobresa i exclusió. Es tracta de beques menjador escolar, en col·laboració amb Fundesplai i Educo, per garantir 36.000 àpats a 115 escoles.

L’empresària Laia Rogel presideix l’Associació Professional d'Empresàries de Lleida i Pirineus, Ap!Lleida, a més del Gremi de Publicitat, Comunicació i Màrqueting de Catalunya. Ap!Lleida va néixer fa 20 anys per deixar empremta i reivindicar el lideratge femení. En una entrevista a ON ECONOMIA, Rogel instava les dones empresàries a ser més ambicioses, encara que "la paraula ambiciosa quan es fa servir per a definir una dona encara té una connotació no massa bona", però vol trencar amb això: "No ens hem d'avergonyir de voler ser ambicioses, ja que l'ambició -sense excessos- és bona perquè té la missió de fer-nos créixer".

El president de Corpinnat, la marca col·lectiva que agrupa 12 cellers que van sortir de la DO cava, no es va mossegar la llengua en la presentació de resultats del sector i va reclamar més suport a les administracions, que promoguin la producció de qualitat i facin que surti a compte tant per al pagès com al celler. Ton Mata va explicar que les marques de Corpinnat van facturar l’any passat 26,87 milions d’euros, un 1,7% més, després de vendre 2,2 milions d’ampolles, un 2,6% menys.
Això és tot per avui. Si t’ha agradat, comparteix la newsletter. Fins a la setmana que ve!