Noel tanca l'any amb bona nota. L'empresa d'alimentació amb seu a Sant Joan les Fonts (Garrotxa) ha facturat 568 milions d'euros en el darrer exercici, el que representa un 33% més que fa un any. Els motius d'aquest increment han estat, d'una banda, l'augment de la producció que ha arribat a les 121.456 tones i de l'altra la pujada generalitzada de preus que s'ha repercutit en els productes que elabora.
L'empresa consolida així un creixement que ve donat també per l'estratègia de diversificació del producte, on s'hi ha invertit prop de 30 milions d'euros, a més de l'aposta per l'exportació.
La divisió de productes carnis continua representant el principal negoci del grup, amb una facturació de 537 milions d'euros i un increment del 29% respecte a l'any anterior. A més, suposa el gran atractiu per a mercats estrangers, que han incrementat les compres a Noel d'aquest tipus de producte. Actualment, l'empresa catalana està present en més d'una seixantena de mercats i compta amb filials situades al Regne Unit i als Estats Units, i amb delegacions comercials a la Xina i Portugal.
Estratègia de diversificació de Noel
Les bones xifres, però, també són causades per l'estratègia de diversificació cap a altres línies de productes que ha tingut Noel els darrers anys i en la que l'empresa ha invertit 30 milions d'euros. Així, en l'exercici 2022, Noel ha completat l'adquisició de Casa Bona, després de l'entrada al seu accionariat l'any 2019, operació que reafirma la seva aposta per les pizzes, com un dels productes pels quals aposta en negoci gironí.
Una altra de les fites de l'exercici ha estat la inclusió de Verday dins la cartera de marques de Noel. Dirigida a tota mena de consumidors, l’ensenya aglutina tots els productes de la divisió de proteïna alternativa vegetal de la companyia.
Caiguda de la inversió
Una de les conseqüències del context socioeconòmic ha estat la caiguda de la inversió per part de Noel. En concret ha estat de 37,4 milions d'euros, un 35% menys que l'any passat, en diversos projectes. La partida més destacada, d'uns 10 milions d'euros ha anat destinada a la construcció de la darrera fase de Noel Olot, la planta d'especejament especialitzada en l'elaboració de productes carnis frescos, que la companyia va posar en marxa el 2021.
També ha invertit 9 milions d'euros per l'adquisició de nova maquinària per a la planta de productes llescats i 3,4 milions d'euros més en noves càmeres d'emmagatzematge per a productes destinats al mercat dels Estats Units.
Sostenibilitat i formació
Després de la presentació dels resultats, el negoci ha destacat la inversió en sostenibilitat i la formació a través de la Noel Academy. A escala mediambiental, entre les diverses accions dutes a terme el 2022 en destaquen la generació de 1.068 megawats hora d'energia renovable a través d'instal·lacions fotovoltaiques. Unes plaques que es dediquen íntegrament a l'autoconsum en les plantes de producció, així com la participació del projecte Carboni Zero, liderat pel Centre Blockchain de Catalunya.
La firma alimentària, que actualment compta amb quinze plantes de producció repartides entre la Garrotxa, Barcelona, Terol i Osca, dona feina a 2.500 persones.