Norwegian tanca l'exercici 2022 amb un total de 18 milions de passatgers transportats. La companyia triplica les xifres assolides l'any passat (6,9 milions), que encara va estar molt condicionat per les restriccions de la pandèmia, però segueix un 50% per sota de les de 2019. En aquell exercici va pujar 36,2 milions de persones als seus avions. L'aerolínia nòrdica va començar el 2020 amb una situació financera complicada, que arrossegava des de feia anys i que es va veure agreujada per la crisi sanitària.
L'enfonsament del trànsit aeri pels confinaments i els tancaments de fronteres gairebé la porten a la ruïna. De fet, els analistes ja pronosticaven que faria fallida. Però es va salvar al maig d'aquell exercici amb el suport dels seus accionistes després de negociar una reducció del deute i obligacions financeres que tenia. També va reduir la flota i va suspendre el negoci de llarg radi. L'any que va començar la reestructuració, el primer de la covid, la companyia va reduir el tràfic de passatgers en més d'un 80%, fins als 6,87 milions.
Des d'aleshores ha anat recuperant totes les xifres: de passatgers, ocupació i resultats. L'ocupació, per exemple, ha anat pujant des del 52,4% del 2020 al 77% del 2021 i fins al 83,1% de l'any passat, segons ha notificat Norwegian aquest dijous. Els resultats també van començar a millorar el 2021, quan l'aerolínia va tancar l'exercici amb beneficis (més de 100 milions d'euros) després dels més de 2.200 milions de pèrdues de només un any abans, encara que els números vermells els arrossegava des de feia quatre anys. Sens dubte, però, el 2022 ha estat l'any de la recuperació total, tal com reconeix la mateixa aerolínia.
"El 2022 ha estat un molt bon any per a Norwegian. Una forta demanda latent i insatisfeta de viatges, particularment a destins de platja durant la temporada alta de lleure, que va tenir com a resultat un estiu d'activitat rècord. Seguim experimentant tendències de reserva positives, i la venda de vols, actualment, supera les nostres expectatives. Els nostres clients han respost molt positivament a la campanya d'Any Nou i l'estan aprofitant per planificar els viatges d'aquest any, tant a curt com llarg termini", declara Geir Karlsen, conseller delegat de Norwegian, en una nota.
Al desembre, Norwegian ha tingut més d'1,3 milions de passatgers, el que suposa un augment del 41% en comparació amb el desembre de 2021, i la seva ocupació mitjana ha estat del 77,8%. Durant aquest mes, va operar una mitjana de 64 avions i va completar el 99% dels vols programats. "Malgrat el clima desafiador en molts dels dies de més trànsit, que va afectar l'aviació tant als països nòrdics com a la resta d'Europa, vam aconseguir transportar els passatgers als seus destins nadalencs," afegeix el CEO.
Tot i això, les millors dades de l'any les va registrar a l'estiu, amb 6,1 milions de passatgers entre els mesos de juliol i setembre. Al novembre també va mantenir la mitjana de gairebé dos milions de viatgers. Sota aquest paraigua, Norwegian entra al 2023 amb esperança. De fet, entre els plansque té per a aquest nou exercici hi ha tornar a l'aeroport del Prat.
Norwegian tornarà a l'aeroport del Prat l'estiu de 2023
Durant la reestructuració, la companyia es va veure obligada a reduir les operacions i va tancar les rutes de llarg radi que feia des de Barcelona. Tanmateix, l'aerolínia de baix cost ja ha anunciat que tornarà a tenir base a la ciutat comtal aquest estiu, tot i que els vols seran de curt radi i només comptarà amb dos avions. Aquí, Norwegian preveu contractar fins a 70 persones entre tripulants de cabina i pilots.
La companyia aèria té una plantilla de 4.000 empleats a nivell grup, però el seu objectiu és augmentar-la en un total de 750 empleats addicionals a tot Europa per a l'estiu de 2023, una temporada —que va de març a octubre— en què també preveu elevar la flota a 85 avions.
Pel que fa al combustible i la pujada del preu del petroli, un dels principals problemes de les aerolínies el 2022, conseqüència de la invasió de Rússia a Ucraïna, Norwegian revela que, "gràcies a la sòlida situació financera" que té ara, pot realitzar cobertures de combustible tant per a 2023 com per a 2024. I destaca que les cobertures actuals, que inclouen tot el 2023, estan a nivells inferiors al preu actual del combustible al comptat.
Norwegian va ser una de les aerolínies que va optar per abandonar les cobertures en pandèmia, quan els avions eren a terra, per la qual cosa també era de les més exposades a la pujada del preu del petroli, perquè no tenia reserves i va haver de comprar a un preu més car. Per això, els analistes l'havien apuntat directament com la que es podia veure més perjudicada davant la pujada del preu del combustible, que sol ser fins el 35% dels costos fixos d'una aerolínia.