Norwegian avança els seus plans. L'aerolínia, que ja havia anunciat que tornaria a Barcelona a l'estiu de 2023, anuncia ara que serà al maig quan torni a l'aeroport d'El Prat. Durant 2020, després de l'esclat de la pandèmia, va iniciar la seva reestructuració i es va veure obligada a reduir les seves operacions. Va ser aquí quan va tancar les seves rutes de llarg ràdio des de la capital catalana. Però el passat 2022 ja va anunciar que tornaria a tenir base a la ciutat comtal, encara que ara els seus vols seran de curt radi i comptarà únicament amb dos avions.
A Espanya, Norwegian té unes altres dues bases operatives, una a Alacant i una altra a Màlaga. I a Barcelona, on ara reobrirà la tercera, també compta amb una seu corporativa des de l'any 2015. Amb tot, l'aerolínia de baix cost anuncia que operarà 49 rutes aquest estiu, totes elles amb direcció als països nòrdics, des de nou aeroports (Alacant, Barcelona, Bilbao, Gran Canària, Eivissa, Madrid, Malaga, Palma de Mallorca i Tenerife Sud).
La companyia compleix aquest dimecres vint anys d'operacions a Espanya, segons informe en un comunicat. "Tal dia com avui fa vint anys (el 5 d'abril de 2003), Norwegian operava els seus tres primers vols internacionals, que van unir l'aeroport d'Oslo amb tres destins ibèriques (Màlaga i Múrcia a Espanya, i Far a Portugal). Això es va produir tot just set mesos després de la creació de la companyia, el setembre de 2002."
Durant aquestes dues dècades, Norwegian ha transportat prop de 50 milions de passatgers a Espanya, dels quals 3,14 milions han viatjat amb l'aerolínia en últims dotze mesos, un 170% més que en els dotze mesos anteriors. "Les rutes que llancem en el seu moment van ser ben rebudes i gràcies a la contínua confiança dels nostres clients hem estat capaços d'ampliar la xarxa de rutes i la nostra oferta any rere any. D'aquelles tres destinacions internacionals inicials, aquest any operarem a 116 destinacions a tota la nostra xarxa", destaca Magnus Thome Maursund, comercial de Norwegian.
Norwegian ocupa actualment més de 650 persones a Espanya, entre tripulants (tant pilots com TCP), personal administratiu i d'assistència a terra després d'una una notable recuperació després dels ajustaments que va haver de fer amb el Covid. A nivell grup, la companyia aèria compta amb una plantilla de 4.000 empleats, però el seu objectiu és augmentar-la en un total de 750 empleats addicionals a tot Europa per a l'estiu de 2023, una temporada —que va de març a octubre— en què també preveu elevar la seva flota a 85 avions.
Quant als resultats, l'aerolínia va tancar l'exercici 2022 amb un total de 18 milions de passatgers transportats a nivell grup, el triple que les xifres assolides el 2021 (6,9 milions), que encara va estar molt condicionat per les restriccions de la pandèmia, però fins i tot un 50% per sota de les de 2019. El seu benefici va ser de 92 milions d'euros, gairebé la meitat del que va guanyar el 2021, a causa dels grans desafiaments que el sector aeri va viure als aeroports europeus durant 2022, a més de la pujada del preu del combustible i del dòlar.