El Ministeri de l'Interior ha posposat dos mesos més, al 2 de desembre, l'entrada en vigor del nou registre de viatgers recollit al Reial Decret 933/2021, que estava previst per al pròxim 1 d'octubre, i que havia provocat una onada de crítiques per part dels hotelers, les agències de viatge i en general, de tot el sector turístic, que ara celebren aquesta decisió.
Aquest Reial Decret assenyalava que hi hauria un posterior desenvolupament per ordre ministerial de quins haurien de ser les dades que s'aportin per cada un dels subsectors del turisme (allotjament, cotxes de lloguer, agències de viatges, plataformes d'intermediació, càmpings, pisos turístics...). Tanmateix, els hotelers denuncien que, a data d'avui, aquest desenvolupament legislatiu no existeix, pel que es produeix una confusió generalitzada respecte a quina informació seria exigible i a la manera de remetre-la, denuncien des de la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT).
"El sector hoteler, que sempre ha vingut col·laborant amb les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat, es va trobar amb la sorpresa que havia de facilitar dades no oficials i que no apareixen a cap dels documents que porten els viatgers (DNI i passaport) tals com forma de pagament, nombres de targeta de crèdit, telèfon mòbil o domicili real," no afegeix CEHAT, qui denuncia des de fa mesos que això fa impossible remetre'ls de forma automatitzada, obligant el seu registre i enviament de forma manual i al consegüent augment d'errors i treball desproporcionat de qui els han de remetre.
Davant d'aquesta situació, totes les associacions sectorials es van posar d'acord per primera vegada reconèixer els problemes que anava a ocasionar una legislació que qualifiquen de "molt deficient i d'impossible aplicació", i van exigir al govern espanyol la revisió i l'ajustament del Reial Decret, una cosa que han aconseguit ajornar de moment dos mesos més.
En un comunicat conjunt firmat per Acave, Fetave i UNAV, les associacions i federacions d'agències de viatges han assenyalat que aquest ajornament suposa un "reconeixement a les seves justes reivindicacions" i de tot el seu esforç per demostrar les conseqüències negatives que podria tenir l'aplicació d'aquesta llei sense un adequat desenvolupament normatiu.
Les tres entitats han alertat repetidament sobre com les noves obligacions de registre i identificació suposarien una sobrecàrrega administrativa "excessiva", en especial per a les petites i mitjanes empreses (pimes), que constitueixen el nucli del sector turístic (95% de les empreses).
Així mateix, van alertar de la impossibilitat de realitzar les aportacions d'informació en el temps i forma requerit, ja que, en molts casos, les empreses manquen de la majoria d'informació que se sol·licitava. Les agències de viatges consideren també que aquesta norma pot generar incompatibilitats amb la normativa europea de protecció de dades, segons recull Europa Press.
Per la seva part, el vicepresident de la Confederació Espanyola d'Agències de Viatges (CEAV), José Manuel Lastra, ha explicat que les agències de viatges continuen "exigint que s'eximeixi les agències de viatges d'aquesta obligació", ja que les dades exigides ja són remeses pels prestadors dels serveis.
Així, ha afegit que "obligar també a la intermediació suposaria una duplicació d'informació innecessària i fins i tot perjudicial per a l'objecte que es pretén, que és la seguretat," conclou.