Armand Basi torna als orígens per reflotar. Des de l'any 2022 i, especialment, aquest 2023, ha engegat una sèrie de canvis amb els quals l'empresa catalana vol ser competitiva davant un sector de la moda cada vegada més ferotge. Així doncs, aquesta marca nascuda a la dècada dels 80 vol ser realista amb els temps actual. "Hem de canviar davant una indústria que va per megagrups i això costa", sosté Marco Palmero, CEO de BASI Group que ha participat aquest dilluns en una jornada sobre moda i sostenibilitat des del DFactory de Barcelona dins la jornada del BNEW.
Cosir a Lleida, fabricar a Igualada
De fet, amb Palmero ja s'han produït algunes transformacions de la marca en els darrers anys. L'any 2022, la família Basi va donar-li la responsabilitat del negoci del calçat de Lacoste a Espanya i, més tard la direcció mundial del negoci de calçat, però també de complements de la seva pròpia marca, Armand Basi. En aquests canvis, Palmero subratlla tornar als orígens amb producció i dissenys de quilòmetre zero que també vagin en la línia que marca la mateixa Unió Europea amb les polítiques de descarbonització.
De fet, Basi fabrica a Igualada i cus a Lleida. Però hi ha més canvis que el client final pot percebre des d'ara mateix: "No col·leccionem per temporada i totes les nostres col·leccions es conceben sense gènere, sense diferenciació entre home i dona. També intentem recomprar teixits i fem col·leccions curtes. El que volem és aportar un valor a la roba o vestit final". Palmero també obre la porta a l'on demand, produir a partir de la demanda que es pugui calcular que té aquella peça. I en l'aspecte del reciclatge, ho compara amb la cuina de casa: "Mirem què tenim, de quins teixits disposem, i a partir d'aquí ens adaptem".
"Tornar als valors fundacionals"
Per tot plegat, la recuperació dels "valors fundacionals" és imprescindible per la marca, malgrat que també demana que això vagi acompanyat d'una major cultura i formació de la societat actual en el terreny de la moda. "Les noves generacions estan conscienciades, però també cal tenir els recursos econòmics dels quals disposen".
A grans trets, les reflexions de Palmero s'han emmarcat en una sessió on altres experts han coincidit que els reptes de la sostenibilitat i la moda davant els grans gegants, es veuen amb dificultats davant la manca d'educació i cultura sobre un dels sectors que més contaminen actualment. En aquesta línia, Paola Cirelli, Fundadora i directora de la Fashion Design Thinking, ha conclòs que cal "una altra relació amb la roba i un món molt més sa".
Facturació i noves aliances
Si anem als números, tots aquests objectius van lligats d'un pla de la firma catalana. Armand Basi vol trobar el seu lloc al segment prèmium, i per això acaba de signar una col·laboració amb el creatiu suec Per Gotesson, establert a Londres. Armand Basi ja aporta el 65% de la facturació de la companyia familiar, que el 2022 va ingressar quinze milions d'euros.
Així doncs, Armand Basi concentra avui les vendes al canal online, però tampoc descarta l'obertura de pop ups a curt termini a Londres i Barcelona, segons ha avançat Modaes. De moment, l'aliança amb Gotteson, una signatura de culte entre especialitzada en la reinterpretació de la masculinitat moderna, és només la cirereta a una llista de projectes que Armand Basi ha dut a terme l'últim any i mig.