L'empresa gironina Galetes Trias té entre mans un projecte estratègic per obrir una nova línia de negoci. La producció de galetes amb una dosi més reduïda de sucres per mitjà de la seva substitució per altres ingredients, potser fruites o mel, aventura la directora general del grup, Maria Trias. Per avançar en aquest projecte, fa setmanes que han iniciat els treballs d'estudi dels possibles ingredients i de la contextualització del producte amb els experts del centre tecnològic de la Fundació Alícia

Els treballs, que poden durar més de sis mesos, tenen un important repte al davant: el sucre i l'ametlla crua són la base per fer la massa de les Galetes Trias. Les tradicionals teules, els neulets, els ventalls, els pralinets o els crocants amb què la marca fa l'assortiment de les seves populars capses de galetes. "El sucre i l'ametlla són els ingredients que queden lligats per fer la massa; a un altre o altres ingredients no sabem què passarà", explica Maria Trias a ON ECONOMIA. 

Però la directora és obstinada. Coneix bé el negoci perquè fa 22 anys que treballa a l'empresa i assegura que es mantindran "els sabors de sempre". Defensa que, "mantenint la tradició i la modernitat que ens ha conduït fins aquí i l'ofici d'elaboració amb ingredients cent per cent naturals i de qualitat", la companyia s'ha d'adaptar als nous costums i maneres de consumir les galetes. "Les nostres capses de galetes són un producte per gaudir, pel plaer de compartir, i ara obrirem nous horitzons amb galetes que siguin per al consum diari", manifesta.

Alhora, aquest nou producte servirà també per desestacionalitzar les vendes, ja que bona part de la comercialització de les capses Trias es fa a finals d'any, coincidint amb les trobades familiars. 

Bones previsions pel 2025

Mentre això no arriba, la companyia encara aquest 2025 amb l'objectiu de créixer un 5%, sobre les vendes de 4,5 milions de 2024. Això tenint en compte que l'increment de preus de les matèries primeres -en especial, la xocolata- els ha obligat a reduir marges. Però s'ha compensat amb un increment de les vendes del 8% durant l'any passat, tant als supermercats, grans superfícies com a les botigues de proximitat.

Maria Trias argumenta que la marca segueix en el mercat i en mans de la família pels valors que han heretat: "austeritat, honestedat, excel·lència en el producte, servei al client i, per sobre de tot, estima i il·lusió pel negoci". "El llegat que hem transmès de generació en generació és el que ens ha fet créixer", reforça la seva idea.

Per seguir creixent, també modernitzaran la fàbrica. La inversió anual serà d'uns 400.000 euros per digitalitzar part de la producció de la fàbrica que tenen a Santa Coloma de Farners, el municipi on té els orígens l'empresa. L'objectiu és "millorar processos" i obtenir dades "al moment" sobre les galetes que surten dels forns. Una part dels recursos també es destinaran a renovar una part de maquinària per fer servir envasos més sostenibles. En aquesta línia, l'empresa familiar vol assolir el certificat B Corp (que l'acredita com a responsable socialment i ambiental).

Línia de producció de l'empresa Galetes Trias
Línia de producció de l'empresa Galetes Trias

Amb una mitjana diària de 1.700 quilos, Galetes Trias produeix anualment 360 tones de galetes a la factoria que ocupa uns 37 treballadors fixos (el 70% dones) i que amplia durant les èpoques d'increment de vendes. La factoria té una nau de 4.500 metres quadrats, la majoria dels quals -4.200- estan destinats a fàbrica i oficines. En total, Galetes Trias produeix fins a 38 tipus diferents de galetes i el seu catàleg compta amb unes 125 referències. Entre les últimes que s'hi han incorporat hi ha les teules de ratafia, els ventalls amb doble xocolata i aquells altres que mariden xocolata blanca amb llima i llimona. Es venen en diferents formats, que van des dels assortits -en llauna o capsa de cartó- fins als envasos individuals (en paquets d'entre 100 i 125 grams). El 2024, del global de vendes, les capses i llaunes en representen el 64%. I els envasos individuals, un 11%.

La marca es comercialitza principalment pel canal de la gran distribució -"estem a totes les cadenes de supermercats de Catalunya", que és el seu principal mercat-. Aquest canal en representa més del 60% de les vendes. La resta es reparteixen entre botigues tradicionals i gurmets (25%), un 5% són vendes que fan els visitants estrangers i un altre 5% va a l'exportació. 

Actualment, l'empresa gironina té presència estable a Hong Kong, els Estats Units, l'Aràbia Saudita, Alemanya, França, Anglaterra, l'Equador i Guatemala. Aquest 2024, a més, també ha començat a vendre a Itàlia, al Canadà i a Rússia. "A pràcticament tots els mercats venen a través de distribuïdors locals per arribar a les cadenes de supermercats, però en alguns d'ells també es va la venda a botigues gurmet", explica Maria Trias.

Sobre la política d'aranzels anunciada per l'administració Trump, la directora general concretava -en una recent entrevista amb l'agència ACN-  que la companyia està "a l'expectativa". Però que, de moment, els seus tres distribuïdors al mercat nord-americà "segueixen treballant". "De fet, ara estem intentant presentar nous productes als Estats Units, en espera de veure què acaba de passar i si els aranzels s'apliquen", explica.

Entrada al museu de l'empresa Galetes Trias
Entrada al museu de l'empresa Galetes Trias

Una història de museu

Representant de la quarta generació de la família Trias, que va fundar l'empresa ara fa 117 anys d'història, Maria Trias va assumir la direcció fa un parell d'anys, quan el seu pare Joaquim Trias es va jubilar. Anys abans, ell i els seus dos fills, Maria i Quim, van acordar que la filla dirigiria l'empresa i el seu germà Quim es faria càrrec de continuar amb la pastisseria que tenen al centre del municipi. La marca Trias es remunta al 24 de juliol del 1911, quan Joaquim Trias i Vila la va registrar per a les galetes que produïa a la confiteria i pastisseria que havia obert el 1908 a Santa Coloma de Farners (Girona). El 1925, també va registrar la marca 'teules' per a les galetes que han esdevingut un referent de la marca.

Els primers assortiments no eren llaunes sino capses de cartó, cap al 1922. Les primeres capses de llauna es van comercialitzar 25 anys més tard (1950) amb motiu de les “Rajoles Catalanes”. En els darrers anys, a més, l'empresa ha anat creant una col·lecció de llaunes decorades. Des de les més clàssiques (amb la imatge de la parella d'avis del logotip) fins a aquelles altres que representen tradicions o es dirigeixen més a turistes (amb castellers, gegants, la Sagrada Família o la ciutat de Girona). Ara, a totes aquestes, Galetes Trias hi ha sumat dues capses més. Una que ha creat Pilarín Bayès, amb un dibuix de la pastisseria familiar, i l'altra que parteix d'un quadre pintat per Didier Lourenço, com a homenatge a l'artista.

Tota aquesta tradició en l'elaboració i la presentació del producte d'una empresa que "sempre hem vetllat per la tradició i la modernitat" es pot veure des del 1944 en un espai que fa de museu, al mateix recinte de la fàbrica. El museu ocupa 300 metres quadrats on s'explica la història de les galetes Trias. Entre les accions previstes per l'equip de Maria Trias també hi ha doblar les visites que acull el museu i la fàbrica de Santa Coloma de Farners (actualment, unes 8.000 anuals).