“Feina ben pagada”, “treball híbrid i horaris flexibles” o “beneficis i gratificacions mensuals". Aquests són alguns dels comentaris que apareixen a internet sobre Adevinta, la multinacional noruega que reuneix diferents marketplaces digitals com Fotocasa, Infojobs o Coches.net. Aparentment, sembla el lloc de feina ideal: bons horaris, millor sou i un entorn de feina idíl·lic. Tot sembla positiu, fins que un consorci liderat per Permira i Blackstone et trunca els plans i les expectatives de futur. Les empreses van comprar fa pocs mesos Adevinta per prop de 13.000 milions d’euros. Permira ja comptava amb el 12% d’Adevinta, una operació que va dur a terme a mitjans de 2021.

L’any 2019, Adevinta es va escindir de l’empresa noruega Schibsted i un parell d’anys més tard es va fusionar el negoci d’anuncis classificats d'eBay. Aquest acord va suposar la creació de la companyia d’anuncis classificats online més gran del món i va convertir eBay en el principal accionista d’Adevinta. La companyia noruega no era l'única que anava darrere de la compra d'eBay, ja que Blackstone, Permira i Hellman & Friedman, aquesta última una empresa de capital privat dels Estats Units, ja es va postular per adquirir-la, però l'oferta d'Adevinta va ser més elevada. Amb aquest moviment, Adevinta volia créixer agressivament per tot Europa, tot i que el balanç en quedés ressentit

Durant el moment d'expansió per Europa, Permira i Blackstone van temptejar la seva compra i els seus respectius marketplaces. I dit i fet, amb un préstec de 4.500 milions d’euros, Permira i Blackstone van efectuar la transacció amb un preu damunt la taula que suposava un 38% més del valor de l'empresa segons la cotització d'aquell moment.

Després de l'operació i els pertinents balls de cadires, ara la nova cúpula directiva formada per aquests fons ha decidit fer un gir de 180° al negoci i l'objectiu que tenen ja no és créixer agressivament, sinó aconseguir un retorn del 100% del capital invertit en els pròxims 5 anys, segons han explicat fonts internes de la companyia a aquest mitjà. Des de la nova directiva tindrien la finalitat d'independitzar cada marketplace de l'estructura central per tenir la flexibilitat de vendre cada part en transaccions privades o treure-les a borsa. D'aquesta manera, Fotocasa, per exemple, passaria a ser una unitat independent d'Adevinta i podria ser adquirida de manera independent. El mateix passaria amb Infojobs o Coches.net. De fet, en el cas de Fotocasa, l'empresa ja ha canviat de nom i ha passat a anomenar-se Adevinta Real Estate S.L.U. Ni els fons ni Adevinta han volgut donar declaracions sobre el cas a aquest mitjà.

Conseqüències de l'adquisició

Aquesta sacsejada dins l’estructura de la companyia, que té més de 5.000 treballadors a escala mundial i més d’un miler a Espanya, no repercuteix només la infraestructura interna del negoci, sinó que els centenars de persones que conformen la plantilla també estan patint les conseqüències d'aquesta adquisició. Alguns dels afectats són la Carol, el Pietro i el Juan (noms ficticis), tres empleats que treballen a la seu d’Adevinta a Barcelona.

“Vaig estar patint mòbing per part de l’empresa i els hauria pogut demandar perquè no em donaven feina a fer. De totes les tasques que tenia, vaig estar setmanes fent-ne només el 20%, i dona gràcies; i no era l'únic cas, hi havia molta gent en una situació semblant a la meva”, exposa la Carol en declaracions a ON ECONOMIA. En una línia similar parla en Pietro, que afegeix que en l'àmbit personal ho va passar malament perquè treballaven poques hores cada dia, pràcticament no feien res i no sabia com gestionar-ho. "No ens deien res, no sabíem què estava passant i la sensació d'incertesa era enorme".

Tot i això, ara la situació s'ha revertit, i és que des de fa un parell de setmanes una part de la plantilla que fins ara no tenia pràcticament feina ara se'ls han multiplicat les tasques. "Des de la direcció ens reclamen moltes coses, més de les habituals", recorda en Juan. Els treballadors asseguren que el que busquen ara els directius és fer engrandir els diferents marketplaces per poder-los "vendre bé" i que ara ells han de ser els "encarregats" de fer-los créixer. 

Els treballadors relaten que han estat mesos sense saber res, sense tenir coneixements dels moviments de l'empresa i, quan preguntaven als seus caps, els líders els deien que "tots estem en el mateix vaixell", però evitaven respondre. En aquest sentit, la Carol critica la falta d'empatia, la manca de comunicació i la poca orientació cap als treballadors, que fins a l'arribada de Permira i Blackstone "era un dels trets diferencials d'Adevinta".

Adevinta va facturar 1.800 milions d'euros el 2023, mentre que la filial Adevinta Espanya va tancar el 2023 amb una facturació de 230 milions d’euros, un 6% més que l’exercici anterior.