Fa més de 20 anys que Nurettin Acar (1969) roda a Ikea, on ha treballat com a venedor de botiga física, cap de departament i directiu en diversos països fins que fa un any i mig va aterrar a Espanya, on exerceix de conseller delegat. Se sent orgullós del seu bagatge i de l'empresa on treballa perquè sempre li han donat l'oportunitat de créixer i continuar aprenent.
Natural de Turquia, el CEO té els seus pensaments aquests dies al país otomà, on un terratrèmol ha deixat milers de morts i persones ferides, a més d'innombrables danys. Revela que alguns membres de la seva família s'han vist afectats, així que també posa en relleu que la Fundació Ikea hagi donat 10 milions d'euros per donar suport al país i que el mateix Ikea Turquia hagi proporcionat productes per ajudar les persones afectades.
A Espanya, on va aterrar el setembre de 2021, Ikea té en marxa diversos projectes. Entre ells, un pla d'expansió de botigues, un altre d'innovació i digitalització i també el seu procés d'augment de plantilla més important, amb el qual preveuen arribar als 11.200 treballadors al país.
Quantes botigues preveu obrir Ikea a Espanya aquest 2023?
Tenim prevista una inversió de 150 milions d'euros per al període 2021-2025, en aquest termini es preveuen obrir noves botigues i crear 1.500 nous llocs de treball. Això porta optimisme a Espanya i revitalitza l'economia, ja que al costat d'aquests llocs directes també es crea ocupació indirecta, per exemple, amb proveïdors. Tindrà un impacte molt gran en la societat.
Quant a les botigues, per a 2023 tenim planejada l'obertura de 12 punts de venda que poden variar entre superfícies petites d'uns 500 m², com són les botigues urbanes. Passant per botigues urbanes com la de Goya a Madrid, un espai de 2500 m² on els clients poden emportar-se productes ja a casa o demanar assortiment per recollir. I establiments de 10.000 m², que s'aproxima més al format que tots coneixem. Dues d'elles ja estan obertes.
A més, posarem en marxa 32 punts de recollida, que són magatzems on es pot fer encarregar una compra o només anar a recollir. També en aquest cas 7 d'ells ja estan habilitats i la resta obriran durant el 2023.
Aterrarà Ikea en ciutats noves?
Seguirem una estratègia mixta, perquè en llocs com Granada aterrarem i abans no teníem presència. Però en ciutats com Barcelona o Madrid ja tenim les botigues grans i ara volem penetrar al centre de les ciutats i apropar Ikea a la majoria de clients, amb centres com per exemple el del carrer Fuencarral de Madrid. Ens fixem en la necessitat dels mercats i hem vist que al centre de les ciutats, malgrat que les botigues són més petites, podem ser més accessibles i haver-hi més a prop dels clients. I això posa fi al concepte que, per anar a Ikea, cal anar-se'n als afores de les ciutats.
Quant als punts de recollida, són més sostenibles i permeten estalviar. Els clients poden anar a recollir els seus productes i això ens estalvia costos a nosaltres, però també els abaixa el preu a ells perquè no paguen el transport. A més, s'emmarquen dins de l'estratègia de sostenibilitat, si haguéssim de lliurar tots aquests productes a totes les cases, les emissions serien més grans. Però així centralitzant, es redueixen.
Acaben de comunicar que el 2022 han elevat facturació i beneficis a Espanya, Ikea ha recuperat ja les xifres del 2019, abans de la pandèmia?
Ikea ha elevat el seu benefici durant 2022 fins als 88 milions d'euros i ha facturat 1.820 milions, és més que el 2021. Però la realitat és que no el mirem així respecte al 2019 perquè no són xifres comparables, els patrons han canviat. Abans de la pandèmia la venda online era molt baixa i tanmateix, ara representa el 22% de les nostres vendes totals a Espanya i això ho hem hagut d'encarar d'una manera totalment nova. També tenim molts més punts de contacte amb el client, així que ens centrem en l'avui. Tenim fortaleses noves que abans no teníem.
La pandèmia ha canviat els hàbits. Al final, les famílies van passar molt temps a casa i van optar per canviar a cases més grans o fer reformes, això els ha beneficiat?
Sí, sobretot veiem que a Espanya ha augmentat l'interès per fer vida a casa, ara es fan més activitats. Com per exemple treballar. Llavors això genera una sèrie de necessitats noves que per descomptat nosaltres estem cobrint.
I en les empreses, moltes han optat pel teletreball i han tancat les oficines, han notat menys vendes en aquest sector?
No, no podem dir que hàgim vist quelcom de negatiu en la nostra facturació perquè el nostre negoci de B2B, el d'empreses, segueix en actiu i creixent.
Després de la pandèmia va arribar la guerra a Ucraïna i els problemes d'abastament, Ikea s'ha vist afectada?
Ens hem vist afectats per la inflació i el desproveïment, per la crisi del transport. Però una de les qualitats d'Ikea a Espanya és que quan ens enfrontem a un desafiament sempre veiem oportunitats i en aquest cas, aconseguim substituir productes i introduir 170 nous articles al nostre assortiment que abans no teníem.
"Ja no es compra tant compulsivament com podíem veure abans"
Els efectes de segona ronda de la guerra van comportar una pujada del preu de l'energia i inflació, noten que els clients busquen comprar més barat o menys?
Sí, hem vist un canvi en com es comporta el consumidor. Les seves compres ara són més directes. Tenen una necessitat i saben el que volen, ja ho han mirat i van directament a comprar-ho. Ja no es compra tant compulsivament com podíem veure abans.
Ikea ha aconseguit mantenir els preus el 2022 després de les pujades de costos?
Ikea és una companyia amb propòsit, volem crear un dia a dia millor per a les persones i això inclou persones amb butxaques ajustades que tenen un pressupost limitat, i hem de cobrir aquesta necessitat també i adreçar-nos a aquest públic. Llavors la pujada del preu de l'energia, del transport, de les matèries primeres, tot el context macroeconòmic ens ha afectat i per descomptat ens hem vist forçats a retocar preus, però som fidels a la nostra essència i ens mantenim assequibles per a la majoria.
A més, hem fet assequibles productes sostenibles i aquests permeten estalviar. Per exemple, les bombetes LED, que permeten estalviar fins a 175 euros a l'any, també hem deixat de vendre piles d'un sol ús, ara venem piles recarregables, perquè a més de promoure l'economia circular pot permetre estalviar fins i tot 250 euros en un any i costa menys de 10 euros. La sostenibilitat no és més cara, volem desafiar aquesta idea.
Quin és el producte que més ven Ikea al nostre país?
Canvia, depèn dels moments de l'any i de les estacions. Hem vist que el nostre assortiment d'oficines ha crescut molt a causa de les necessitats noves que hi ha, pel teletreball i els productes d'estiu tenen uns resultats molt bons. Però si haguéssim de dir una cosa que es manté estable durant tot l'any seria l'assortiment de dormitoris.
Han notat si hi ha més clients que financen les seves compres a Ikea per la inflació?
El finançament el 2022 ha anat més o menys igual que la resta d'anys, per 10 euros al mes pots finançar una cuina de 260 euros i això augmenta l'accessibilitat als productes.
Ikea España té pensat introduir un mitjà de pagament instantani com Bizum?
Sí, aquest any incorporarem Bizum, estem en això.
A més d'augmentar plantilla i continuar expandint-se, quins altres plans té l'empresa al nostre país?
Invertirem en innovació i digitació per augmentar i millorar l'experiència del client en la venda online i la botiga física, tenim una estratègia omnicanal. Per a ells farem una inversió de 30 milions només a Espanya i d'ells, aniran destinats 10 milions en dos anys en projectes de digitalització d'etiqueta.
També volem augmentar l'experiència del client a les botigues físiques, ajudant els consumidors a millorar la seva vida a la llar. Fomentant hàbits més saludables, amb iniciatives per dormir millor, atenent noves funcionalitats que té la llar, també ajudant-los a tenir hàbits més sostenibles i augmentant la inspiració.