Volar amb aerolínies de baix cost de vegades surt car. El preu del bitllet pot ser més econòmic que en altres companyies, però no inclou l'equipatge del passatger i si s'hi afegeix, el preu es dispara. L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) revela que Ryanair, Easyjet, Vueling, Eurowings, Norwegian i Wizz Air cobren un suplement d'entre 5 i 40 euros per portar maleta de cabina. Una pràctica que consideren arbitrària i que animen a denunciar. De fet, destaquen que va ser rebutjada en una Sentència de 17 de juny de 2022 pel jutjat del Mercantil número 1 de Madrid, pel que existeix jurisprudència per poder reclamar "contra aquest abús" davant de l'autoritat de Consum de la seva Comunitat Autònoma.

L'OCU ha realitzat un estudi on compara les condicions que ofereixen 23 aerolínies a l'hora de vendre els bitllets als passatgers i revela que sis companyies cobren suplements per la maleta quan han venut el bitllet amb una tarifa econòmica. A Easyjet, aquest preu oscil·la entre els 7,99 i 16,99 euros amb la tarifa Estàndard. A Eurowings, costa 15 euros amb la tarifa Basic i a Norwegian, el suplement es mou entre els 7 i els 14,90 euros amb la tarifa Low Fare.

Per la seva part, Ryanair cobra entre 8 i 32 euros amb la tarifa Value; Mentre que a Vueling, parteix de 9,50 i arriba als 20 euros amb la tarifa Basic i a Wizz Air, la forquilla de preus és d'entre 5 i 40 euros amb la tarifa Basic. Aquestes aerolínies defensen que les seves tarifes estan emparades pel Reglament CE 1008/2008, que va establir la total liberalització de preus al sector del transport, explica l'OCU.

"Tanmateix, són diverses les sentències, l'última del 17 de juny de 2022 del Jutjat del Mercantil nº1 de Madrid, que consideren aquesta pràctica abusiva i contrària als drets dels consumidors". I és que la pròpia Llei de Navegació Aèria indica que el transport del viatger i el seu equipatge estan inclosos de manera gratuïta en el preu del bitllet, encara que no totes les aerolínies ho compleixen.

Pel que fa a l'equipatge de cabina, afegeix l'Organització, l'IATA (associació internacional de transport aeri) recomana unes dimensions de 55x35x20 cm, superiors a les que permeten la gran majoria de les companyies, una cosa que l'OCU porta denunciant davant de l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria (AESA) des de fa anys.

D'altra banda, l'Organització també adverteix que "el pal pot ser encara més gran" si el passatger no ha facturat la maleta per endavant i s'excedeix del pes permès perquè en arribar a la porta d'embarcament, l'informaran que han de pagar i el preu no serà barat. Aquí, Ryanair, TAP Portugal i Vueling tenen les tarifes més cares, de 69,99, 70 i 80 euros respectivament.

Eurowings i Norwegian donen l'opció de pagar in situ 15 euros per cada kg extra. I amb Wizz Air, si mesura fins a 55x40x23 es pot contractar també en el moment la tarifa priority per 30 euros (més cara que si es contracta online), i si la maleta és més gran, obligaran a facturar-la al mateix preu que al taulell, això són 60 euros.

Com que el preu final del bitllet d'avió no sempre inclou el cost de l'equipatge de mà i la mida i pes admès en cabina depèn de cada companyia aèria, l'OCU demana que es defineixin unes mesures mínimes d'equipatge de mà comunes per a totes les aerolínies, ja que permetran acabar amb la incertesa. I animen tots els consumidors afectats pels suplements a dirigir-se a les autoritats competents en consum de la seva Comunitat Autònoma perquè iniciïn actuacions sancionadores, com ja ha fet, per exemple, la Direcció general de Consum d'Illes Balears.