Botigues, supermercats, farmàcies, restaurants, taxis.... Espanya és un país de pimes i aquests, els petits comerços, serien els més perjudicats si l'opa del BBVA sobre el Sabadell tira endavant. Segons la CNMC, en unir-se els dos bancs superarien el 30% de quota de mercat en datàfons o TPV. I aprofitant aquesta posició de domini, s'imposarien unes condicions comercials pitjors que les actuals, principalment de més comissions.

Actualment, el líder del mercat per TPV és CaixaBank que té un 30% i els seus principals competidors són el Sabadell (amb una quota del 20% o més) i BBVA, la quota del qual també frega el 20%. Però si es fusionen dos d'aquests bancs, desapareix un jugador del mercat i neix un líder amb la màxima quota (a prop del 40%) i capacitat per fixar preus. D'altra banda, dos bancs concentrarien més del 60% de quota de mercat i es reduiria la competència.

Això passaria amb la fusió de BBVA-Sabadell, si el primer compra el segon assoliria "quotes superiors al 30% en l'àmbit nacional al mercat d'adquirencia amb TPV, constituint-se com a líder nacional, en concentrar-se el segon i el tercer operador i, eliminar per tant, una força competitiva important, indica la CNMC en un informe remès aquest dimecres, on exposa els riscos de l'operació.

L'organisme assenyala que després de l'anàlisi realitzada, observa "índexs de concentració elevats que indiquen potencials problemes de competència, d'acord amb les Directrius de la CE." I és que Brussel·les, que a més ultima la seva anàlisi sobre l'opa, estableix com a límit una quota de mercat superior al 25% o un increment de més del 10% (des de la quota actual) per fer enrere la fusió.

"BBVA tindria capacitat per empitjorar condicions comercials"

A l'informe, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència diu també que si hi ha fusió "no es pot descartar que l'entitat resultant, després d'eliminar un competidor important, tindrà un incentiu i la capacitat per empitjorar les condicions comercials d'aquests serveis mitjançant l'increment del preu al comerç que demanda serveis d'adquirencia (sigui online o a través de l'ús del TPV), ja sigui a través d'un increment de comissió per ús o bé una tarifa mensual més gran".

En definitiva, els establiments i comerços (tant físics com online) que utilitzen aquests TPV com a servei de pagament serien els més perjudicats perquè tindrien menys bancs on comparar tarifes i s'arriscarien a pitjors condicions. Tret que la CNMC, que és l'organisme que vetlla per la competència, imposin determinades condicions.

Al document, la CNMC indica que el BBVA s'ha compromès a certs compromisos per evitar que això passi. Els compromisos no es revelen, però Competència els veu insuficients i creu que no solucionarien el problema. "La proposta per resoldre el risc d'empitjorament de condicions als demandants dels serveis d'adquirencia (TPV) resulta insuficient, ja que pateix de concreció i no permet concloure que pot resoldre de forma completa i efectiva el problema identificat."

En la fusió de CaixaBank-Bankia, on el primer va absorbir el segon, va passar una cosa semblant i el banc català va acabar assolit una quota superior al 30%. En aquest cas, el compromís acordat va ser una desinversió. Així, CaixaBank va vendre primer a Comercia Global Payments el negoci d'adquirencia de Bankia per 260 milions d'euros.

Però Comercia Global Payments és una joint venture que la pròpia CaixaBank té amb Global Payments per al negoci dels TPVs. Així que el banc va assolir un acord amb el seu soci i li va vendre un 29% del 49% que controlava, quedant-se amb un 20% de participació en la joint venture, que segueix sota control conjunt de les dues empreses.