El calendari de l'opa del BBVA-Sabadell canvia. El banc que presideix Carlos Torres tenia clar, o almenys així ho expressava públicament, que la CNMC anava a resoldre l'operació en la seva primera fase d'anàlisi com ho va fer amb les recents fusions de CaixaBank amb Bankia o de Unicaja i Liberbank. Però Competència entén que l'operació requereix una anàlisi "en més profunditat" i ha decidit continuar analitzant-la en una segona fase.

L'inconvenient per al BBVA és que els terminis són extensos i l'opa no es resoldrà fins al 2025. La primera fase sempre és la de menor durada, tan sols s'estén un mes i al final han estat més de cinc, ja que es pot 'parar el temps' si es requereix més informació dels banos. Però la segona fase són tres mesos, que també es poden allargar si la CNMC necessités estudiar amb detall més informació i aquí n'hi haurà molta.

I és que, en la segona fase d'anàlisi poden intervenir el Banc de Sabadell i uns altres tercers amb interès legítim presentant al·legacions. Seria el cas de persones físiques o jurídiques que puguin resultar afectades, com a empleats o consumidors, que ja han mostrat el seu rebuig de l'opa i posterior fusió. De fet, els sindicats ja van enviar una carta a la presidenta de la CNMC advertint de potencials riscos. I associacions com Asufin, Adicae, Facua o la OCU han indicat que una fusió d'ambdues entitats perjudicaria els clients.

En aquest temps, també podrà formular al·legacions i aportar més informació el BBVA. I fins i tot la CNMC ja ha comunicat que sol·licitarà un informe preceptiu a les comunitats autònomes en les quals la concentració dels dos bancs incideixi de forma significativa. Pel que ja es coneix, aquestes regions són la Comunitat Valenciana i Catalunya, on a més s'ha mostrat un rebuig públic de l'opa.

En el pitjor dels escenaris, fins i tot podria intervenir el govern central i així ho va advertir recentment el mateix Sabadell. "Si passa a fase dos, passa a fase tres, i allà és el Govern qui té la possibilitat d'endurir, suavitzar o deixar constants els 'remeïs' o condicions que hagi posat en el seu cas la CNMC", explicava el conseller delegat, César González-Bueno, recentment.

Per a desconsol del BBVA, el govern espanyol tampoc no s'ha mostrat a favor de l'opa, per la qual cosa aquest escenari seria pèssim. També ho podria ser per als mateixos accionistes del Sabadell, que són els que han de votar el canvi d'accions proposat. I arribat el cas, podria donar-se el fet que acudeixin a votar sense tenir l'opinió de la CNMC, que com s'ha vist, és clau.

El millor aturat, per tant, és el Sabadell, que defensa que com més temps millor perquè continua coneixent-se informació que consideren molt valuosa perquè els accionistes votin. "Fixi's com han canviat la cosa, primer eren estalvis d'IT (tecnològics), després ja 4.000 persones al carrer. S'anaven a assolir les mateixes sinergies amb fusió que sense fusió, ara no. Primer anava a resoldre's en fase u, assegurança. Ara ja no és tan segur. El temps ens està donant informació", apuntava el CEO fa uns dies. El banc català entén que aquesta informació és necessària perquè els seus accionistes puguin decidir si acudeixen o no a l'opa.

En qualsevol cas, el BBVA ha assegurat que no abandonarà l'opa per passar a una segona fase i col·laborarà amb la CNMC perquè pugui tenir tota la informació necessària i tirar endavant com més aviat millor. Una altra cosa seria si quan es resolgui s'imposen condicions amb què el banc no estigui d'acord, llavors podrien retirar l'oferta.

Però aquesta decisió no es coneixerà fins i tot ben entrat el 2025. Fonts del sector creuen que Competència podria donar el seu veredicte sobre l'opa en el segon trimestre de l'any que ve. Encara que si l'organisme que presideix Cani Fernández decideix imposar certs requisits, intervindria el ministeri d'Economia per avaluar-los (podent afegir els seus) i tindria 45 dies més.

El BBVA va comunicar en el llançament de l'opa, el mes de maig passat, que l'operació podria estar acabada per a quart trimestre de 2024 o inicis de l'any vinent, però aquest calendari ara canvia i s'assembla més al del Sabadell, que va situar en la meitat de 2025 la resolució de l'opa, on s'inclouen també altres autoritzacions necessàries com la CNMV o la Comissió Europea, a més de la CNMC.