Openbank ha multiplicat per 15 el seu benefici en tres anys, coincidint amb l'inici de la seva expansió a Europa. El banc digital del Santander va guanyar l'any passat 15 milions d'euros davant el milió que va obtenir el 2019, quan va decidir aterrar a Alemanya, Portugal i Holanda. Només l'últim any el seu resultat ha pujat un 50% i els clients un altre 24%, fins als 1,95 milions.
El seu desembarcament a l'Argentina, tanmateix, li ha costat 34 milions d'euros al banc que presideix Ana Botín. Segons reflecteixen els seus comptes, Santander va realitzar una inversió de 24 milions l'any passat, que s'afegeix als 10 milions que ja havia gastat entre 2020 i 2021. Openbank va començar a operar en aquest país durant 2022 amb el focus posat en altres mercats d'Amèrica, en concret, a Mèxic i els Estats Units.
El grup ja ha creat la societat amb què llançarà Openbank a Mèxic, segons es reflecteix al seu últim informe financer. Santander va demanar llicència el 2020 a la Comissió Nacional Bancària i Valors (CNBV) mexicana per poder operar i segons va declarar recentment el nou CEO del país, Felipe García Ascencio, podrien obtenir-la en el primer trimestre de 2023 el que els permetria posar en marxa el banc digital a finals d'any o en l'inici del 2024.
Quant als Estats Units, Santander va posar en marxa l'estratègia de llançament en aquest mercat el 2021 encara que de moment no ha donat una data concreta sobre quan començarà a operar. El banc que dirigeix Ezequiel Szafir ja compta amb llicència per oferir productes de crèdit al consum a Amèrica del Nord, però ara necessiten llicència bancària com en Mèxic.
Amb tot Openbank serà present a sis països, però el seu objectiu és ampliar el rang. La mateixa Ana Botín develó el 2019 que havien sol·licitat llicència a tots els països de la Unió Europea per accelerar la seva internacionalització i que a mitjà termini esperaven ser a 10 països amb 2 milions de clients. I aquests plans segueixen en marxa, ja que el vicepresident d'Openbank, Sebastian Gunningham, declara a l'informe que actualment "està treballant en la seva expansió per Europa i Amèrica".
Per dur a terme aquesta expansió internacional fora d'Espanya, Santander ha injectat a Openbank 456 milions des del seu naixement, segons recull el registre mercantil. L'última ampliació de capital es va produir a l'estiu del 2022 i va ser de gairebé 91 milions d'euros.
Dipòsits, lletres del tresor, diners en efectiu...
Openbank està llançant gairebé diàriament nous productes financers per captar i retenir clients, al compàs del que demanda el mercat. Després de l'interès despertat per les lletres del tresor i les famoses coles al Banc d'Espanya, el banc comunicava fa només uns dies que els seus clients hi poden invertir a través de fons d'inversió d'altres entitats que ells mateixos comercialitzen.
Així mateix, després de les pujades de tipus d'interès el banc també ha millorat les condicions del seu 'Compte Estalvi Benvingut' a tot Europa. A Espanya remunera amb un interès de l'1% els primers dotze mesos, a Portugal puja fins a l'1,05% i a Alemanya al 2,2% encara que el limita a sis mesos. Al nostre país, a més, ha llançat un 'Dipòsit Benvinguda' amb el que paga un 1,25% TAE a un termini fix d'un any sense inversió mínima i regalen diners en efectiu -100 euros- a aquells que domiciliïn per primera vegada la seva nòmina al banc.
Aquests productes segueixen a altres que ja havien aconseguit fidelitzar en els últims anys, sobretot els d'inversió (Openbank Wealth) com el Roboadvisor, que segons va revelar el banc, els va portar a disparar la captació de clients durant la pandèmia.
Aquesta estratègia seguida pel banc els ha permès tornar a créixer en clients durant l'últim any. Segons es desprèn de l'últim informe financer de Santander, Openbank, de fet, va ser el que més va créixer durant 2022, per sobre dels seus altres negocis o països on opera. Així, al Brasil l'increment de clients va ser per exemple del 12%, a Espanya del 6% i a Polònia del 5%.
En tots els casos, xifres més reduïdes que les d'Openbank que va créixer un 24%, captant uns 370.000 nous clients, la qual cosa li va permetre incrementar la concessió de crèdits en un 30%. Encara que no especifica la xifra assolida, les dades publicades pel Banc d'Espanya fins al setembre els xifraven ja en 1.617 milions d'euros i els dipòsits en 14.085 milions d'euros, un 10% més que el 2021.
Santander, que acaba de posar en marxa el seu nou pla estratègic a tres anys s'ha proposat arribar el 2025 a nivell grup els 200 milions de clients, 40 milions més dels que té ara. El que suposa doblar la captació cada any, ja que en l'últim van incorporar set milions de nous clients.