Les operadores de telefonia continuen treballant aquest dimarts per recuperar la totalitat de la connectivitat i el servei després de l'apagada general ocorreguda aquest dilluns a tota la península Ibèrica, que també va deixar pràcticament sense connexió mòbil ni de dades al conjunt de l'Estat. Telefónica, Vodafone, MasOrange i Digi asseguren haver recuperat ja més del 90% dels seus serveis de telefonia mòbil i connexió a internet, pràcticament 24 hores després que dilluns a les 12.30 hores es produís una apagada a tota la Península.

Telefónica ha informat aquest dimarts que a les 10.30 hores ja havia recuperat més del 90% del tràfic, tant en fixa com en mòbil, després de l'apagada massiva. A més, manté en tot moment els serveis identificats com a essencials i racionalitzant l'ús dels recursos. La multinacional presidida per Marc Murtra, que va activar el seu comitè de crisi aquest dilluns per seguir els protocols fixats en el seu pla de contingència, afirma haver estat treballant ininterrompudament per recuperar de forma gradual el servei.

Catalunya, de les comunitats que millor es recupera

Vodafone Espanya ha comunicat que ja havia recuperat el 99,5% del tràfic mòbil aquest matí, amb un 92% dels nodes actius, mentre que MasOrange compta amb més d'un 90% de servei recuperat de fix i mòbil. De fet, Vodafone ha desglossat, a primera hora d'aquest dimarts el grau de recuperació per comunitats autònomes: Galícia és on la recuperació era menor, amb el 50% del tràfic mòbil restablert, seguida per Andalusia, amb un 62%, mentre que a Astúries, País Basc, Navarra, Catalunya, Extremadura o Madrid se situen per sobre del 90%.

Per la seva part, Digi ha confirmat que, a les 10:00 hores, el 94% del seu servei de fibra es trobava restablert i més del 90% del servei mòbil. L'operadora d'origen romanès ha detallat que continuen treballant per recuperar la normalitat en la prestació dels serveis. MasOrange, que demana disculpes i agraeix la paciència dels seus clients, també ha indicat que continua treballant per recuperar el 100% dels seus serveis.

Per la seva part, des d'American Tower asseguren que les seves 12.000 torres de telecomunicacions han anat recuperant l'activitat a mesura que s'ha anat reestablint el subministrament elèctric i que ja estan totes operatives. La pàgina web Dowdetector, que registra les incidències reportades per usuaris, continua aquest dimarts mostrant un repunt d'aquestes, després que en la vigília ja mostrés un important augment després de l'apagada elèctrica ocorreguda entorn de les 12:30 i durant les hores posteriors de la tarda.

Cellnex situa en el 98% la normalitat en els serveis

Cellnex, per la seva part, ha detallat que continua treballant amb els operadors mòbils per recuperar la total normalitat, actualment al 98%, en l'àmbit dels serveis de telefonia mòbil que depenen de la companyia. "Els emplaçaments on s'ha anat recuperant l'electricitat ja funcionen amb normalitat", ha assenyalat aquest dimarts en un comunicat.

En aquest sentit, la companyia segueix en contacte amb les autoritats i els seus clients, mentre preveu mantenir el comitè de crisi fins a donar totes les incidències per tancades, el que creu que pot "passar en les pròximes hores". Tot això després que Cellnex hagi treballat llarg de tota la nit, i "ho continuarà fent en les pròximes hores per continuar assegurant el correcte funcionament de tots els seus serveis". Entre aquests, destaquen la distribució del senyal de ràdio i televisió, les xarxes per als equips de seguretat i emergències, inclòs salvament marítim, "que tret d'incidències menors, han funcionat correctament a tot el país".