Ouigo iniciarà les seves operacions en Andalusia abans de les festes de Nadal. La companyia ferroviària francesa, present a Espanya des de 2021, competirà amb l'alta velocitat de Renfe i Iryo al Corredor Sud abans que acabi aquest 2024. En total destinarà sis trens de la seva flota (en té 16) per unir Madrid amb Sevilla, Màlaga i Còrdova.

Així ho ha confirmat aquest dilluns Federico Pareja, director comercial i de màrqueting d'Ouigo en un encontre organitzat per Trainline on s'ha debatut sobre la liberalització del sector ferroviari al Corredor Sud. Ouigo arribarà més tard que Iryo a Andalusia perquè ha hagut d'homologar els seus trens (que tenen un sistema ERTMS, adaptat a l'estàndard europeu) a un sistema més antic. Exactament, al sistema LZB que és el necessari per operar a la regió. "No ho hem fet en tota la flota perquè esperem que sigui temporal. Hem adaptat aquest sistema a 6 trens dels 16", comentava.

Pareja reconeix que l'arribada a Andalusia està sent complexa. "No és posar un avió en un aeroport i començar a operar". Fa més de sis anys que Ouigo prepara el seu desembarcament a la regió andalusa, segons ha explicat el directiu. A més de portar els trens i adaptar-los a un sistema de seguretat més antic (LZB) "que a més serà per poc temps", també cal formar els maquinistes. "Ha estat una cadena difícil de quadrar".

En qualsevol cas, Ouigo té clar que "serà abans de Nadal" quan els seus trens circulin per Andalusia, encara que no saben una data concreta. Ouigo es va convertir el 2021 en el primer competidor de Renfe, abans fins i tot que Iryo. L'empresa ferroviària francesa va començar les seves operacions connectant Madrid-Barcelona, i passant per Saragossa i Tarragona.

El 2022 va començar a operar la ruta Madrid-València i el 2023 va seguir amb Madrid-Alacant, que passa per Albacete. Encara que la veritable expansió s'està produint aquest 2024, quan Ouigo ha iniciat operacions a Valladolid, Segòvia, Conca, Elx i Múrcia. Destinacions a què pròximament s'uniran Sevilla, Màlaga i Còrdova. Aquest any la companyia viurà un gran creixement, passant de 7 a 15 destinacions.

El director d'Ouigo recordava en aquest encontre que Espanya vivia "en un monopoli" fins fa tres anys, quan van començar a operar. "Els ciutadans volien una alta velocitat assequible i la baixada de preus els demostra. Ho hem vist a tots els corredors, hem portat perfils nous, famílies, estudiants, hem democratitzat viatjar amb tren", assenyalava.

I és aquí on apuntava que "a Andalusia passarà el mateix", en el moment que Ouigo al mercat, seran milions de persones les que podran permetre's viatjar en alta velocitat perquè abaixaran preus com han fet a totes les ciutats on han arribat.

En aquest context, Trainline ha posat en relleu que la liberalització del sector ferroviari (monopolitzat per Renfe fins a 2020) continua impulsant els viatges amb tren i a Andalusia, per exemple, s'han disparat les reserves un 80% entre Madrid-Sevilla i un 130% entre Madrid-Màlaga, des de l'arribada d'Iryo, que s'ha convertit en el primer competidor.

Això concorda amb les últimes dades de la CNMC, que indiquen que el 2023 els corredors Madrid-Sevilla i Madrid-Màlaga van créixer fins als quatre milions de passatgers cada un, un 39% i un 32% més cada un d'ells, respectivament. D'altra banda, la plataforma de venda de bitllets de tren i autobús, destaca que l'arribada de nous operadors no només ha suposat un augment de l'oferta i de les possibilitats d'elecció per als usuaris del tren, sinó també una notable reducció dels preus.

El descens més gran correspon a la ruta Madrid-Sevilla, el preu de la qual s'ha reduït un 24% l'últim any, seguida de Barcelona-Sevilla (-19%) i Madrid-Màlaga (-18%), agrega Trainline.