L'empresa catalana Óvtimo és un agent del sector logístic abocat al servei integral dels transports i la logística per a la indústria. La firma fundada i dirigida per Jordi Vallcorba, des de fa 7 anys, s'ha convertit en un gestor global que garanteix un estalvi d'entre el 20% i el 25% en els costos logístics de les empreses. "Qualsevol companyia que ens permeti fer una anàlisi global de la seva operativa de transport i de logística i aplicar mesures per optimitzar les càrregues, les freqüències del transport, les rutes i mitjans de transport, els canals de distribució... pot aconseguir importants estalvis en les despeses logístiques i guanyar en eficiència tan interna com cap als seus clients", manifesta el conseller delegat de la companyia.

Per desenvolupar aquestes tasques, Óvtimo té un equip de 7 professionals i ha desenvolupat mètode Vadex, una plataforma basada en un algorisme d'intel·ligència artificial dissenyada per gestionar i optimitzar el transport de forma integral. Aquest sistema ens permet realitzar hipòtesis i previsions diàries sobre factors crítics del transport, analitzant cada detall del procés logístic per trobar les millors opcions que optimitzin recursos, reduir costos i millorar-ne l'eficiència, asseguren des de la companyia. Això vol dir tenir el control i la supervisió de tota la cadena de transport des de l'expedició fins a l'entrega de la comanda, però també la vigilància de les tarifes i el pagament de les factures. 

"Les companyies han d'entendre que la logística és una part més de la seva competitivitat; que no només s'han de preocupar que les comandes arribin a destí -en condicions i a temps- sinó que la facturació -tarifes i pagaments- han de ser els adequats", assegura Vallcorba. En aquest sentit, la directora d'operacions de l'empresa, Asun Sánchez, adverteix que la concentració d'operadors logístics que s'està registrant en el sector del transport, especialment el transport per carretera, està tensionant els preus. 

Per això, Óvtimo treballa amb prop de 70 agències de transport terrestre i aeri, tant espanyoles com internacionals, per "buscar la millor alternativa no només entre els nostres proveïdors habituals, sinó que també s'ha de trobar la millor alternativa per a cada tipus de càrrega i destí", insisteix Sánchez.

L'objectiu d'Óvtimo és que la vintena de clients que té actualment siguin el doble a finals de 2025. Perquè la companyia afronta aquest any amb ànsies de prémer l'accelerador. Després de 17 anys de recorregut i més de 30 d'experiència de Vallcorba al camp de la logística, "el negoci està consolidat i la nostra experiència valida l'eficiència dels nostres processos de gestió", reconeix. Admet que està en negociacions amb una companyia que opera a Catalunya per tancar la seva integració a Óvtimo. Es tracta d'un operador amb un fons de comerç del voltant d'1,2 milions d'euros. Aquesta xifra sumada als prop de 3 milions d'euros que tenen previst facturar enguany refermaria el posicionament de la gestora al sector logístic espanyol.

De moment, per potenciar el creixement, el 2024, van reforçar la xarxa comercial obrint una oficina a Madrid, les responsabilitats de la qual se sumen a les tasques que es fan des de les oficines centrals de Barcelona. Alhora, enguany incorporaran una nova divisió comercial de transport marítim a l'oferta de serveis. Els clients d'Óvtimo vol fer seguiment de les seves mercaderies que transporten per via marítima perquè moltes de les comandes tenen origen o destí més enllà d'Europa. "Volen saber en quin punt exacte de la ruta es troben, ja que sovint tenen una guerra oberta amb les dates d'entrega o recepció de les mercaderies", que està fixat per contracte comercial, explica Vallcorba.

El conseller delegat d'Óvtimo, Jordi Vallcorba
El conseller delegat d'Óvtimo, Jordi Vallcorba

Sostenibilitat i intel·ligència artificial

Alhora, Óvtimo s'està endinsant en la certificació de la petjada de carboni i la reducció d'emissions de CO₂. Corresponsables del fet que cal contribuir a la preservació del planeta actuen de manera directa acompanyant als seus clients, que "cada vegada més estan preocupant per aquest tema i ens demanen que certifiquem la seva petjada de carboni", comenta el conseller delegat. "La indústria demana controls exhaustius de la reducció de les emissions", diu Vallcorba i explica que hi treballen des de diferents vessants. D'una banda, assessorant els clients en la redistribució de les càrregues de les mercaderies, fomentant la seva concentració per reduir freqüències de les rutes i, també, reforçant "la gestió de les dades que obtenen amb els seus sistemes de digitalització que ens permet ser més eficients".

Com a exemple, Vallcorba exposa que des de fa 2 anys treballen conjuntament amb diferents clients que comercialitzen productes a Portugal per optimitzar els camions de transport omplint-los amb les seves corresponents comandes i enviar-les alhora al seu destí. "L'experiència ha estat tan favorable que ja estem treballant amb altres indústries per seguir el mateix model amb les mercaderies destinades a països com Itàlia, França o Alemanya", avança Vallcorba en declaracions a ON ECONOMIA.