"Ensenyen l'empresa com si fos un cavall de carreres i en realitat el que tenen és un burro". Així és com descriuen els treballadors de Paack el negoci de logística, que a principis de setmana va anunciar un ERO per a la meitat de la plantilla, que afectaria 86 persones dels 178 treballadors que té en total. Davant la notícia, el comitè d'empresa va fer una crida a la vaga pels dies 3, 4 i 5 de setembre, però els membres sindicals van arribar a un acord amb els directius i finalment van decidir aturar les parades. Després d'hores de diàleg, els membres del comitè van ser desafectats, però van deixar "sense protecció" a les persones vulnerables com ara els majors de 55 anys, a les dones embarassades i els treballadors d'alt risc, entre altres. "En tot moment a la companyia li ha estat igual, ells només miren pels números i no pels empleats", indiquen des del comitè a ON ECONOMIA. 

En un inici, la idea era despatxar a la meitat de la plantilla i que la indemnització fos de 20 dies per any treballat. "Després de les negociacions vam aconseguir que fossin 27 dies per any treballat i la desafectació pels membres del comitè, però, així i tot, ens sembla poc", argumenten les veus de l'empresa, que afegeixen que els directius buscaven un "no acord" amb els empleats i vetar l'accés als advocats. Des de CCOO adverteixen que "aquesta acció constitueix una greu vulneració dels drets fonamentals" i critiquen l'actitud "intransigent" de Paack Logistics.

De fet, són els mateixos que expliquen que els alts càrrecs de Paack estan "ara preocupats" per si els accionistes no els injecten més capital, després d'haver tancat diverses rondes de finançament en els últims anys. Amb aquest capital, Paack Logistics tenia l'objectiu de recuperar la rendibilitat després de dos anys registrant pèrdues

Canvi de conveni

Fa uns mesos, el negoci de logística ja es va veure immers en una polèmica interna perquè la plantilla reclamava un canvi de conveni en el contracte. Des d'un inici, als empleats de logística se'ls posava dins del conveni d'oficines i despatxos i ells el que exigien era entrar dins del conveni de transports i mercaderies de Barcelona. En aquell moment no hi va haver negociació, el comitè va posar una demanda a Paack, el jutge els va acabar donant la raó, van acabar guanyant, i finalment se'ls va recol·locar on sol·licitaven. Segons les mateixes fonts, els afectats per l'ERO són els que ara, per contracte, havien de tenir un augment de sou pel canvi de conveni. "En canviar de conveni, els sous eren més alts perquè pujaven de categoria, per la qual cosa han acomiadat a aquestes posicions. I no s'entén, perquè són els que cobren menys. Fora de l'ERO s'han quedat els sous alts, i són molt i molt alts", critiquen. 

"Els directius no han mediat de cap manera amb nosaltres. Hem negociat sous, els hem proposat mil maneres per solucionar els acomiadaments i tot ha estat sense èxit", apunten, i agreguen que han fet fora als que realment "fan feina, i la més bruta. Creiem que és una gran estafa tot plegat". 

Segon ERO de l'empresa

Cal recordar que aquest és el segon ERO que presenta l'empresa en menys de dos anys, ja que l'abril de l'any passat ja van acomiadar 62 persones, segons ha manifestat CCOO. El sindicat assegura que la companyia atribueix els acomiadaments a causes "econòmiques, productives i organitzatives", però que "no han pogut ser prou demostrades" durant les reunions de negociació. L'organització de treballadors també denuncia que l'empresa està externalitzant serveis que es realitzen a baix cost des del Marroc.

Amb tot, des del comitè d'empresa confirmen que tots aquests moviments ja han estat posats en coneixement a inspecció de treball i asseguren que "seguiran en lluita". "És trist tot el que ha passat perquè és una empresa que després de la covid va tenir un boom que no ha sabut gestionar, i ara som nosaltres els que en sortim més mal parats", acaben. 

Fundada el 2015 de la mà de Fernando Benito, Victor Obrados, Xavier Rosales i Suraj Shirvankar, la companyia ha recaptat més de 300 milions d'euros en rondes de finançament, sent la de 2022 la més destacada, en la que van sumar 200 milions d'euros. A través d'aquestes operacions, Paack Logístics va arribar a incrementar la seva valoració fins als més de 800 milions d'euros, arribant a entrar fins i tot les travesses per formar part del selectiu grup dels unicorns (empreses valorades en més de 1.000 milions de dòlars), i sembla que ara aquesta idea s'ha esfumat.