Paellador és un conegut elaborador de paelles congelades que es comporta com una empresa turística. Precisament, amb la recuperació de la restauració i la tornada del turisme internacional després de la pandèmia, aquest productor de plats precuinats per a bars i restaurants també ha recuperat les vendes i ha tornat als beneficis.

Darrere de Paellador hi ha Meritem, una empresa d’Igualada (Anoia) que també comercialitza altres plats precuinats amb les marques Pizzador (pizzes), Cruji Coques (coques de recapte), Pastaghetti (pasta), Platos Caseros, Tapasdor o els batuts de fruites Smoothies Dor. Però la seva marca estrella és Paellador, amb la qual serveixen diversos tipus de congelats de paella d’arròs i fideuàs.

En l’exercici de 2022, del qual se n'acaben de fer públics els comptes, Meritem va facturar prop de 10 milions d’euros, un 57% més que el 2021, que van tancar amb 6,33 milions d’euros, que ja van ser un 63% més que els 3,88 milions de 2020, quan es van veure afectats pel tancament de la restauració a causa de la pandèmia de Covid-19.

Meritem també ha tornat al camí dels beneficis (157.000 euros el 2022) després d’encaixar unes pèrdues d’1,48 milions d’euros el 2020 per culpa de la pandèmia. En l’exercici de 2021, les pèrdues només van ser de poc més de 13.000 euros perquè ja havia començat la recuperació de la restauració.

Tot i que encara no han presentat els comptes de l’any passat, en l’informe de gestió de l’exercici de 2022 donaven per fet que superarien les vendes anteriors a la pandèmia, que van ser de prop de 12 milions d’euros el 2019. Atribueixen aquesta empenta en la facturació a “l’escenari de normalitat en els fluxos turístics”.

En aquest informe apunten que estan “atents” a “l’evolució del turisme” i als “possibles efectes que el tauler geopolític i situacions com la guerra a Ucraïna poden generar sobre la nostra activitat”. Efectivament, el gruix dels restaurants als quals serveixen els seus plats precuinats estan a la costa o en ciutats que reben molts turistes com Barcelona.

Els rètols de Paellador desapareixen de la Rambla

Curiosament, els rètols de Paellador gairebé han desaparegut dels principals eixos turístics. Per exemple, a la Rambla de Barcelona ja no se’n veu cap tot i que alguns dels seus restaurants encara ofereixen les seves paelles, servides als turistes amb les conegudes paelleres de metall individuals. En altres punts de la ciutat és fàcil trobar els rètols de Pizzador, en el cas de les pizzes que només necessiten passar pel forn.

Pizzador
Rètol de Pizzador en un restaurant de Barcelona.

Compten amb una xarxa de prop de 4.000 restaurants clients i també exporten a l’exterior, sobretot a França, Gran Bretanya, Bèlgica i Holanda.

Aquest petit imperi el va fundar Francesc Seuba Trullàs. La seva família era propietària de Rosdor, un productor de patates fregides que el 1987 van vendre a la multinacional britànica United Biscuits. Cinc anys després, abans de les Olimpíades de Barcelona, va posar en marxa la producció d’arrossos semipreparats amb la marca Paellador i, en els anys següents, va anar afegint altres línies. El nom del fundador havia aparegut repetidament en les llistes de morosos de l’Agència Tributària, però en l'última, ja no va sortir.

Els productes Paellador es distribueixen als restaurants en sobres congelats. Només cal abocar el contingut a la paellera individual, afegir-hi aigua bullent i col·locar-ho al forn. L’empresa subministra tant aquestes paelleres com uns forns especials, amb capacitat per cuinar diverses racions al mateix temps, que ja està programat a la temperatura i temps necessari. Així el restaurant pot servir tantes paelles com demanin els seus clients, en qualsevol moment i sense perdre temps. Que no convencin als gastrònoms locals amants de les paelles ja és una altra qüestió.