El grup Transgourmet, la filial de distribució a l'engròs d'alimentació de la cooperativa suïssa Coop, reafirma la seva posició a Espanya amb una forta aposta pels centres de venda al major (cash&carry) de l'ensenya GMcash, que va adquirir fa poc més d'un any arran de la compra del grup GM Food, amb seu a Vilamalla (Girona) i que va implicar la seva entrada al mercat espanyol. El grup suís Transgourmet, que data de 1925, és la segona empresa de distribució a l'engròs d'alimentació i de cash&carry d'Europa.

En aquest període de temps, Transgourmet Ibèrica ha destinat més de 200 milions al distribuïdor a l'engròs amb diverses operacions que reforcen la marca a Espanya i l'adeqüen a la demanda dels clients i als reptes de la sostenibilitat. Totes les actuacions s'emmarquen en el pla estratègic de la companyia suïssa i en el seu interès per convertir la cadena de venda a l'engròs en un eix central de la continuïtat del seu negoci a Espanya, que es complementa amb més de 800 supermercats franquiciats sota les ensenyes SUMA, Proxim i SPAR.

Entre les inversions realitzades l'últim any, per volum, destaca el tot just acord per comprar a la firma d'inversió sueca Sagax Real State els immobles de la meitat dels seus centres a l'engròs GMcash, que operen a Catalunuya amb la marca Gros Mercat. Amb aquesta operació, que segons fonts del mercat s'acostaria als 180 milions d'euros, Transgourmet es converteix en propietària dels immobles de 37 dels seus 70 establiments, a Espanya.

Paral·lelament, Transgourmet Ibèrica duu a terme un important programa de renovació del concepte de cadena a l'engròs de GMcash, amb la remodelació integral en general i amb la reforma de la zona de frescos o el celler, en altres casos, per adaptar-los a les necessitats més actuals dels seus clients, els professionals de l'hostaleria, oferint-los més producte, més comoditat i un tracte més personalitzat. En l'actualitat els GMcash ofereixen més de 20.000 referències i destaquen les gairebé 2.000 comercialitzades amb les marques pròpies Gourmet, Mical i Micaderm.

La modernització dels centres a l'engròs no té una xifra global d'inversió prevista. Segons les seves característiques, per citar alguns exemples, la inversió realitzada va dels 5,3 milions destinats al supermercat de Montcada i Reixac (Barcelona), als 3,3 milions de Manresa, o els poc més de 2 milions que han recaigut en Olot o Lleida, l'últim any.

Transgourmet instal·la plaques solars a tots els centres GMcash d'Espanya | TRANSGOURMET

Els centres de venda al major (cash&carry) de l'ensenya GMcash localitzats per tot Espanya disposaran de les instal·lacions solars necessàries per garantir l'autoconsum energètic. Per avançar en l'objectiu que s'ha marcat el seu propietari, el grup Transgourmet, la filial de distribució a l'engròs d'alimentació de la cooperativa suïssa Coop està executant una inversió de 7 milions d'euros.

Amb aquests recursos, el grup ampliarà el nombre de plaques fotovoltaiques en 9 dels centres on ja té implantat aquest sistema i s'incorporaran plaques en 27 centres més, el que suposarà la instal·lació de 32.600 m² de panells. Amb aquesta mesura es preveu cobrir el 20% del total del consum elèctric de tots els 70 cash&carry que té Transgourmet Ibérica al territori nacional.

La instal·lació de les plaques, que va a càrrec d'Engel Solar, se suma al propòsit del grup de distribució de minimitzar les emissions de CO₂ per a la qual cosa des de fa anys el 100% de l'electricitat que consumi la companyia és renovable amb certificat d'origen.

En aquesta mateixa línia, la companyia també està implantant en els seus centres GMcash altres mesures que afavoreixen la reducció del consum energètic i la millora de l'eficiència de les instal·lacions.

Destaca el canvi d'il·luminació al sistema led, l'aplicació de tecnologia refrigerant lliure d'emissions de CO₂, sense afecció al medi ambient, i la renovació dels equips per uns de menor consum. Així mateix, tots els centres GMcash disposen d'un pla de gestió de residus.

Transgourmet Ibèrica controla l'ensenya des de fa poc més d'un any, quan la matriu suïssa va tancar la compra de General Markets Food Iberica (GM Food) incorporant 6 plataformes de distribució repartides per tot Espanya, els 70 centres de cash&carry GMcash que tenen una plantilla de 1.300 treballadors, 24 gasolineres GMOil, i la divisió de Food Service. L'empresa que dirigeix Lluís Labairu compta amb més de 800 supermercats franquiciats sota les ensenyes SUMA, Proxim i SPAR, i més de 2.000 clients independents, segons fonts del grup.

En els deu primers mesos de 2022, la cadena continua l'expansió dels seus supermercats franquiciats i ja acumula 75 obertures, la major part a Catalunya, amb 25 nous establiments. El segueix Andalusia, amb 14 obertures. En conjunt, aquests establiments repartits entre les tres ensenyes SUMA, Proxim i SPAR han suposat la creació de 320 llocs de treball i han afegit una superfície de vendes de 13.952 m².

Per a tot el conglomerat, Transgourmet també aposta pels vehicles híbrids en la renovació progressiva de la flota automobilística que té repartida per tot Espanya. La companyia va començar a finals de 2021 amb una flota inicial de 27 vehicles i han anat incorporant més unitats amb l'objectiu d'assolir a finals d'aquest 2022 el centenar de cotxes híbrids.

Transgourmet és una empresa fundada el 2008 amb seu a Basilea i forma part del grup suís Coop. Transgourmet opera a Suïssa, Alemanya, França, Àustria, Polònia, Romania i Espanya. Amb més de 28.000 treballadors, genera una facturació neta d'aproximadament 8.100 milions de francs suïssos.