En els últims cinc dies han sorgit nombroses iniciatives d'ajuda als damnificats per les inundacions de la DANA al seu pas pel País Valencià, des del sector privat, ja sigui empreses o entitats, sense distinció de mida o àrea d'activitat. A les primeres decisions que van prendre dijous passat, principalment les grans corporacions empresarials, s'està registrant una cascada de bons propòsits provinents de la indústria i els serveis, a tot el territori espanyol. Recollida d'aliments, campanyes de donacions, assistència en serveis, prestacions preferencials... una infinitat d'accions que es van succeint i difonent.

A més, moltes empreses estan redoblant els seus esforços i afegeixen aportacions significatives a mesura que transcorren els dies i l'efecte de les inundacions encara es veu amb més profunditat. En aquest sentit, la Fundació Amancio Ortega -propietari d'Inditex- ha anunciat aquest dilluns que posa a disposició dels serveis socials dels ajuntaments afectats per la DANA un fons dotat amb 100 milions d'euros, pel suport a la ciutadania "en les seves necessitats més immediates". "La Fundació treballarà amb les administracions competents perquè l'ajuda es canalitzi els afectats de la manera més àgil, ràpida i efectiva", conclou el comunicat de l'entitat.

Així mateix, en un altre ordre de magnitud i en les últimes hores, l'operadora Parlem ha llançat una crida a través de la xarxa social X perquè les persones interessades aportin aliments i productes d'higiene personal i neteja en general en un punt de recollida que ha habilitat a la seva botiga de l'avinguda Diagonal, 452, a Barcelona.

La mateixa decisió ha pres l'agència The Life Crew que ha posat la seva oficina central a Madrid a disposició de les persones que vulguin donar roba d'abrigar, aliments infantils, estris per a la neteja general dels carrers i cases negades per l'aigua i el fang, i equips de primers auxilis, entre altres productes.

Sota la iniciativa Sumemos Fuerzas, McDonald's i Missatgers de la Pau han engegat una campanya de recaptació de fons i suport directe per assistir a les persones damnificades, que s'ha activat fins al pròxim 16 de novembre. Els clients de McDonald's a Espanya podran realitzar donacions directament als quioscos de tots els restaurants adherits a aquesta campanya. Per cada euro donat pels clients, McDonald's es compromet a aportar un euro addicional, duplicant l'impacte de cada contribució.

BlaBlaCar ha decidit eliminar les despeses de gestió en tots els viatges amb origen o destí en ella des d'aquest dilluns fins al 17 de novembre. Així mateix, ha enviat un missatge als seus 8 milions d'usuaris per demanar-los que publiquin els seus seients buits en trajectes de qualsevol distància dins del País Valencià. La companyia informa que gairebé un milió dels seus usuaris són d'Alacant, València o Castelló, i que un de cada cinc valencians ha utilitzat la plataforma en els 15 anys de presència a Espanya.

Edenred, la plataforma especialitzada en employee engagement i beneficis socials, s'ha unit a Acción contra la Fam per respondre a la creixent necessitat de suport per pal·liar els efectes ocasionats per la DANA. Els usuaris de Ticket Restaurant poden contribuir amb donacions per ajudar persones en situació d'emergència a la zona, destinant part dels seus fons a Ticket Restaurant a aquesta causa a través de la pàgina web d'Acció contra la Fam.

També doblarà els recursos que pugui recaptar dels seus clients, Banc Santander. El banc donarà dos milions d'euros per als afectats per la DANA i igualarà les quantitats que aportin els seus empleats. Les donacions realitzades a través de l'app del banc als números de compte facilitats per a Creu Roja i Càritas ascendeixen ja a 10 milions d'euros, segons ha informat el Santander. A més, l'entitat elimina les comissions dels caixers per als no clients a la província de València i no cobrarà als usuaris de targetes Santander per treure diners en altres entitats. Per als comerços, eximeix dels costos fixos dels TPV durant dos mesos als comerços de les zones afectades i reforça els equips per ajudar que els negocis recuperin la seva activitat l'abans possible.

Al sector financer també s'ha sumat a donar ajuda el Banc Mediolanum que ha posat en marxa dues mesures: primer, per a aquells clients de les zones afectades que tinguin préstecs o crèdits s'eliminen els diferencials dels mateixos durant 2 anys. En segon lloc, per als clients directament damnificats, s'estudiarà cas per cas l'ajornament de fins a dotze quotes dels seus préstecs o hipoteques sense cap mena de cost.

En la mateixa línia, la Fundació Mediolanum a Espanya, a través de la Creu Roja, ha creat un repte solidari a la pàgina de finançament col·lectiu Migranodearena per recollir donatius i duplicarà l'import que es recapti fins al 7 de novembre, fins a un màxim d'un milió d'euros.

El BBVA va sumant iniciatives de solidaritat a què ja va anunciar dijous passat. El banc ha aprovat la donació directa de quatre milions d'euros a Creu Roja Espanyola. La mesura de suport se suma a la campanya de donació dels seus clients i empleats a través de Bizum, en la que s'ha recaptat fins ara més de tres milions d'euros, segons ha comunicat el banc.

Ibercaja també ha afegit més ajuts. Aquest dilluns, Ibercaja ha comunicat un pla de mesures de suport per a tots els clients les oficines gestores del qual estiguin situats a Alaquas, Alzira, Alfafar, Algemesí, Catarroja, Manises, Paiporta, Sueca, Xirivella, Pobla de Vallbona i Torrent i per a tots aquells que, amb independència de la seva oficina gestora, tinguin el seu domicili en els municipis citats. Així, els clients damnificats poden accedir sense cost a la bestreta d'ajuts econòmics i indemnitzacions fins que rebin els ingressos corresponents de les administracions públiques i el Consorci d'Assegurances, ha informat l'entitat, entre altres ajuts.

Atenció a les mascotes

Per la seva banda, el grup Nestlé, a través de la seva companyia Purina, es dona resposta a les peticions que arriben a la companyia de protectores i associacions de la Comunitat Valenciana, així com a entitats i veterinaris de la zona que també sol·liciten ajuda per disposar de productes per a les mascotes.

El grup agroalimentari Nestlé també ha realitzat una donació de 25.000 euros a Creu Roja Espanyola, a més de posar a disposició del personal el llistat de canals de captació de fons de Creu Roja per a qualsevol persona que vulgui col·laborar.

S'han fet diverses donacions de productes, com aigua embotellada i plats cuinats, a diferents organitzacions que estan operant a les zones afectades per la DANA, i està en "permanent contacte amb organitzacions benèfiques" per seguir realitzant donacions i prestar la nostra ajuda, en la mesura del possible, en aquests moments tan difícils”.

Maquinària per a desenrunament i neteja

Les companyies constructores, com ACS i FCC, s'han posat a disposició de les administracions locals afectades i de la comunitat autònoma i han mobilitzat recursos i personal a València, cedint equips de moviments de terres i grues i treballant amb les diferents institucions per rehabilitar les carreteres i les vies ferroviàries afectades pel pas de la DANA en el País Valencià, però també en Castella-la Manxa i altres regions d'Espanya.

En el cas de FCC Medi Ambient, encarregada de la neteja viària i recollida de residus de la zona nord de la ciutat de València i d'altres municipis del voltant, està presentant suport a les pedanies del sud, molt afectades per la DANA. Segons han detallat a Efe fonts de la companyia, la companyia ha desplaçat 93 camions i equips, i 102 persones des de Saragossa, Alacant, Madrid o Tarragona per ajudar en els treballs de desenrunament.

Les companyies d'assegurances, afegint-se a la reacció del sector en general per accelerar el tràmit dels sinistres declarats, també han activat altres serveis. És el cas de Zuric Assegurances, que ha posat a disposició dels seus clients i familiars afectats per la DANA a Espanya un servei d'assistència psicològica gratuïta per donar-los suport. Es tracta d'una línia telefònica, disponible les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana, que té un equip de psicòlegs especialitzats preparats per brindar assistència i suport social en qualsevol moment. A més, aquest servei s'estén als familiars dels clients.

Tràmits econòmics per als conductors

Al sector serveis, també el Consell General de Col·legis de Gestors Administratius ha informat que tornaran una part del cost del tràmit de baixa temporal dels vehicles afectats pels desastres provocats per la DANA quan el tràmit es realitzi a través d'una de les seves plataformes tecnològiques.

"Un dels tràmits que més es repetirà serà el de les baixes temporals de vehicles. S'ha pres la decisió de tornar els imports cobrats per a aquestes baixes quan el tràmit es realitza a través d'una de les nostres plataformes tecnològiques", ha assenyalat el president del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius, Fernando Jesús Santiago Ollero, a través d'un comunicat.