El grup Parlem, dins del procés de reestructuració empresarial per maximitzar el seu creixement, ha decidit desfer-se del negoci d'energies renovables, Ecolium, per centrar tots els esforços en les divisions de telecomunicacions i soluciones tecnològiques per a empreses. Això demana créixer orgànicament i "estar pendents de les oportunitats de compra d'operadores locals que tinguin uns valors empresarials que s'ajustin a la filosofia de Parlem", és a dir, que apostin per la proximitat i subratllen la identitat cultural del territori -com ja fa el grup amb la llengua catalana-, cosa que fa pensar principalment en Euskadi, Galícia o les Illes Balears, ha anunciat el president executiu i fundador del grup, Ernest Pérez Mas. "En els últims dos anys s'han venut 30 operadores locals" en un mercat en plena concentració i "Parlem és i serà un dels actors principals en aquest procés". El procés de reestructuració, que coincideix amb els canvis de gestió a l'empresa des que es va incorporar Xavier Capellades com a director general el setembre de l'any passat, té per objectiu assolir, el 2014, un resultat operatiu equivalent al 15% del negoci. El punt de partida és la facturació de 49 milions d'euros obtinguda el 2023, amb un creixement anual del 34%, i haver assolit una rendibilitat positiva de més de 2 milions d'euros, contra unes pèrdues de 2,2 milions de 2022. El 2023, el 92% dels ingressos del grup, que cotitza al BME Growth, van procedir dels negocis de telecomunicacions i solucions per a empreses en ciberseguretat, digitalització o 'cloud' (el núvol).

El grup Parlem, creat ara fa 10 anys, ingressa 3,4 milions d'euros pel negoci de la divisió d'energies renovables. Una xifra que s'haurà de compensar amb l'increment de la facturació per serveis de telecomunicacions i tecnològics i "reforçant els serveis a les empreses", ha concretat Pérez Mas. A més, la companyia espera obtenir "el millor preu possible" per la venda d'Ecolium, una empresa adquirida el 2022 i per la qual han mostrat interès diversos fons d'inversió que volen obrir o ampliar el seu mercat a Catalunya, ha concretat Xavier Capellades. "Ens distreu en l'àmbit de direcció i no ens aporta res pel que fa al negoci", ha resumit Pérez Mas, que ha atribuït l'aposta de Parlem per aquest sector, que ràpidament s'ha demostrat fallida, com a fruit d'una "moda" arran del 'boom' de les plaques fotovoltaiques. Aquesta desinversió, en funció del preu que es pagui per la compra, pot fer trontollar l'objectiu de negoci previst per al 2024: 60 milions d'euros, segons han admès els responsables de la companyia. 

L'empresa també té altres fórmules sobre la taula, com per exemple ampliacions de capital o bons convertibles, una opció que ha realitzat en els últims mesos. De fet, el desembre passar va comunicar que havia reduït el seu deute i ampliat capital amb la conversió de bons que els socis van adquirir per acció, valorats en més d'1,2 milions d'euros. En concret, 4.194 euros corresponien al valor nominal i 1.206.227 euros, a la prima d'emissió de noves accions. "Estem en un moment d'ebullició i preferim que el preu del diner s'estabilitzi", ha assenyalat de cara a l'endeutament per finançar futures compres. No obstant això, la companyia no s'ha vist especialment afectada per aquest augment de tipus perquè el seu deute bancari "no és gaire rellevant", en concret ronda els 6 milions d'euros, una part reduïda dels deutes de 26 milions que ha contret la companyia.

De moment, la companyia opta per la consolidació i creixement del negoci a Catalunya i al País Valencià, on comercialitza els seus serveis amb la marca Aproop Telecom, un territori amb "potencial de creixement", com han mostrat les dades del gener de 2024, amb una alça dels clients important. Respecte a Catalunya, la companyia té el 66% del negoci a Barcelona i la seva àrea metropolitana, un 15% a Girona -amb un pes que s'ha incrementat arran del seu paper de patrocinador del Girona Futbol Club-, un 10% a Tarragona i un 9% a les terres de Lleida. Tot i mostrar-se molt satisfet amb la col·laboració que van encetar fa un parell d'anys amb el Girona Futbol Club, Pérez Mas ha descartat convertir-se en el patrocinador principal si Gosbi declina continuar posant el nom a la samarreta de l'equip gironí.

Amb dades facilitades per la companyia, Parlem ha tancat 2023 superant els 230.000 serveis contractats, amb una millora anual del 25%. L’òptima captació de nous usuaris ha anat acompanyada, segons els seus responsables, d’una millora de l'ingrés unitari per client (ARPU), que s’ha situat en 37 euros en l’exercici de 2023 respecte dels 33 euros del 2022, gràcies al millor posicionament dels productes de valor afegit. El Grup, que segueix centrant la seva estratègia empresarial en la proximitat amb una atenció al client qualitativa i personalitzada, manté una de les taxes d'abandonament mensual (Churn Rate) més baixes del sector de telecomunicacions, amb un 1,21%. 

Parlem té una plantilla d'unes 200 persones -de les quals 170 es dediquen a les divisions de telecomunicacions- i està present a unes 100 botigues, de les quals 25 són exclusives de la marca (d'aquest total, set pròpies i la resta franquiciades).

Contraris a l'operació de Telefónica

El president executiu de Parlem ha rebutjat l'entrada del govern espanyol a Telefónica per evitar que la saudita TSC es convertís en el primer accionista de la multinacional. "És una pèrdua de temps i una presa de pèl als ciutadans", ha criticat Pérez Mas, que considera que hi ha "molts problemes socials i econòmics" pendents de resoldre, entre ells la sequera a Catalunya, com per invertir 2.500 milions per la presa de control públic d'un 10% del capital de l'operadora estatal. "Tornem als anys 80 en què l'Estat exerceix el control dels sectors claus del territori i això altera la competència de manera absoluta i desfà el mercat competitiu i de lliure mercat", ha sentenciat.