Darrere del moviment ‘Vull Corredor’, que aplegarà prop de 2.000 empresaris el 28 de novembre vinent a Barcelona per exigir la ràpida finalització de l’eix ferroviari mediterrani, destaquen dos valencians: Juan Roig, president de Mercadona, i Vicente Boluda, president del grup marítim Boluda i de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), que és qui dona la cara per aquesta campanya a favor del Corredor del Mediterrani.
A diferència de Roig, sempre mesurat i poc donat a les declaracions públiques, Boluda acostuma a parlar sense embuts. Ho va tornar a demostrar fa unes setmanes quan es va pronunciar a favor de la negociació política del finançament singular per Catalunya si, amb això, s’obria d’una vegada el debat sobre el finançament autonòmic, inclòs el del País Valencià: “Si ha de ser a través de la quota catalana, de la basca o de la de París, doncs bé, què hi farem”.
Catòlic, liberal, afeccionat a la caça... i madridista fins la medul·la. Vicente Boluda Fos (València, 1955) va presidir el Reial Madrid durant menys de sis mesos, de gener a juny de 2009, des de la dimissió de Ramón Calderón a l’elecció de Florentino Pérez, una etapa en la que és recordat per la cèlebre frase del “chorreo” abans d’enfrontar-se al Liverpool (que els va eliminar en vuitens de final de la Champions amb un global de 0-5) més que pel 2-6 que li va endossar el Barça, que es va proclamar campió de Lliga mentre els merengues es quedaven en blanc. Després va reivindicar el fitxatge de Cristiano Ronaldo, si bé el va iniciar Calderón i es va presentar al Santiago Bernabéu en els primers dies del mandat de Florentino, però el cert és que també va intervenir en l’arribada de CR7.
Si bé la seva presidència interina al Reial Madrid va ser un fracàs, la seva gestió al capdavant del grup empresarial (Boluda Corporación Marítima) ha estat un èxit: en vint anys, ha transformat una empresa familiar que només operava a Espanya en una multinacional que l’any passat va situar-se en els 1.000 milions d’euros de facturació i que ocupa la primera posició mundial en serveis de remolc i coordinació portuaris.
Compres de companyies en crisi
Boluda Corporación ha crescut a base de compres de companyies del sector, moltes en situació de crisi econòmica. Només pel que fa a l’any passat, va adquirir l’holandesa Smit Lamnalco, por 800 milions d’euros, i van entrar en el capital de Hongkong Salvage and Towage Services Ltd, en una joint venture amb Hutchison per operar al port hongkongués. I aquest 2024, ha comprat la britànica SMS Towage Ltd i la francesa Les Abeilles.
En realitat, Boluda ha adquirit Les Abeilles en dues fases: el 2007 es va quedar el seu negoci de remolc portuari i, el juny passat, la seva activitat de salvament marítim, amb la qual facturava 20 milions d’euros anuals en ports francesos tant de la Mediterrània com de l’Atlàntic. Les Abeilles és una històrica companyia fundada el 1864 a Le Havre.
Amb motiu d’aquesta última operació, Vicente Boluda i els seus tres fills –Vicente, Ignacio i Verónica Boluda Ceballos– van concedir unes declaracions, amb imatges de tots quatre en un remolcador al port de Marsella, a Les Echos, el diari econòmic francès propietat del grup de luxe LVMH. En l’entrevista, Boluda pare afirmava que, si bé té la successió resolta, “ningú de la família es jubila. El meu avi [el fundador del grup] va estar al pont fins els 96 anys i jo tinc la intenció de fer el mateix”. Els dos fills grans figuren com a vicepresidents del grup i la filla, Verónica, de 29 anys, té responsabilitats en la gestió corporativa i serveis generals.
Boluda Corporacion Marítima es divideix en dues branques: Boluda Towage, que és la divisió de remolcadors, que opera en 150 ports de 26 països d’Europa, Àfrica, Llatinoamèrica, l’Índic i el sud-est asiàtic, al capdavant de la qual hi ha Vicente Boluda Ceballos, de 39 anys; i Boluda Shipping, de transport i logística de mercaderies, liderada per Ignacio Boluda Ceballos, de 34 anys. Dels prop de 1.000 milions de facturació del grup marítim l’any passat, 682 provenen de les activitats de remolc, de la qual en són líders mundials.
Al port de Barcelona, Boluda té poca presència des que, el 2010, van abandonar les instal·lacions de la Unión Naval Barcelona, dedicades al manteniment i reparació de grans vaixells mercants. A la ciutat mantenen unes oficines, situades a la Torre Colom.
Dos segles d’història
Boluda Corporación Marítima situa la seva fundació el 1837, però, en realitat, aquesta data correspon a la creació de Naviera Fos –propietat de la branca materna de Vicente Boluda Fos– perquè Remolcadores Boluda no es va crear fins el 1920. Va ser el seu avi, Vicente Boluda Marí (1904-1998), fill de botiguers, que va invertir una herència en la compra d’un remolcador quan només tenia 16 anys. Aviat es va fer amb el control dels remolcadors del port de València. El seu fill, Vicente Boluda Crespo (1929-2007), va ampliar l’activitat a altres ports de l’Estat i es va casar amb una hereva de Naviera Fos, de manera que es van ajuntar dues companyies navilieres valencianes. I el 1982, Vicente Boluda Fos, es va posar al capdavant de la companyia. En el capital del grup familiar també hi ha les seves germanes, María José i Dolores Boluda Fos. Aquesta última presideix la Fundació Llevant, vinculada a aquest club de futbol valencià.
Vicente Boluda, el president, es va doctorar en Dret a la Complutense i va ampliar la seva formació amb màsters de Dret marítim. En la seva joventut va exercir d’assessor jurídic del Ministeri de Defensa. Forma part de diverses fundacions i entitats acadèmiques. En l’àmbit empresarial, entre altres càrrecs, va presidir Aguas de Valencia (1998-2007), encara està en el consell del Port de València i lidera, des de 2011, la patronal valenciana AVE.
Amb Boluda, l’AVE ha adoptat una actitud més reivindicativa sobretot pel que fa a les infraestructures i, en especial, pel Corredor Mediterrani ferroviari. S’ha enfrontat directament amb ministres, presidents de govern i alcaldes. També són recordades unes declaracions seves en plena pandèmia en les quals va reclamar l’obertura dels establiments públics.
En les assemblees generals d’AVE acostuma a portar velles glòries de la política: en la del febrer passat, el protagonista va ser José María Aznar; fa dos anys, hi va portar Josep Antoni Duran i Lleida; i també hi ha convidat Felipe González, que és membre del consell d’administració de Boluda Towage, l’empresa on aplega les activitats de remolcador. Manté una gran amistat amb Felipe González, forjada un cop va abandonar el govern, com també la té amb el rei emèrit, Joan Carles, amb el qual comparteix l’afició de la caça.