El reconegut pastisser i xocolater Lluc Crusellas, guardonat amb el World Chocolate Masters de 2022, s'ha embrancat en un projecte empresarial amb la constitució de l'empresa i la creació de la marca de xocolata Eukarya, amb una inversió d'un milió d'euros i la vista posada arreu del món, però especialment a l'Àsia i Sud-amèrica. Per aconseguir-ho, Crusellas ha reforçat l'aliança professional que té amb el grup PaVic, que està controlat per l'empresari Quim Novellas, creant la firma al 50% i construint un obrador de 700 metres quadrats a Vic, on també obrirà una botiga de venda i degustació, de 70 metres quadrats, a finals del mes de novembre. Per abastar els mercats internacionals, Crusellas potenciarà la venda online, "perquè es tracta d'un projecte que neix amb la voluntat de créixer fora, sense deixar de banda Catalunya", amb un projecte que "fa un any que el treballem" i que "ha de generar volum de negoci a fora, no tant a Catalunya", explica Lluc Crusellas a ON ECONOMIA. Inicialment, per a aquesta tardor i hivern, l'obrador funcionarà al 30% de la seva capacitat total.

Per al llançament massiu de la marca, el xocolater repeteix la producció de torrons per a Nadal -que ja va comercialitzar l'any passat- i que aquest any arribaran més massivament al consumidor final a través de la cadena d'alimentació Ametller Origen. Seguirà amb la gamma de rajoles de xocolata "que són el pilar de la marca", assegura Crusellas, però també posa èmfasi en els productes "de consum més diari, com els esfèrics que elaborem amb fruita seca, torrada, caramel·litzada i recoberta de xocolata, que anirem ampliant fomentant una línia de productes street food", que probablement acabaran també a les estanteries dels establiments Ametller Origen. De moment, però, la línia de bomboneria només es podrà trobar a les botigues de Vic. "Volem ser molt selectius pel que fa a la distribució i els punts de venda, perquè hem de tenir cura del producte i de la imatge de la marca", manifesta, tot i que avança que dins d'aquesta selecció hi haurà una coneguda pastisseria del Vallès i una altra de Girona. A Barcelona, ara mateix, ha posat en marxa una reduïda pop up a l'interior de l'hotel Yurbban, al carrer Trafalgar, on té els productes a la venda, perquè "tot i tenir el cor del negoci a Osona, hem de sortir fora de la comarca", indica.

El projecte empresarial hauria de ser rendible i haver recuperat amb escreix la inversió a finals de 2024, quan la xifra de negocis hauria de ser d'uns 2 milions d'euros. "No ens volem fer riscs perquè el que venen és una experiència de qualitat, però que ha de ser accessible", per tant, "tindrà un preu acceptable per poder arribar al màxim de llars possible i cobrir els costos de les primeres matèries i la producció", admet Crusellas quan defineix la seva xocolata com "un luxe accessible". Per aconseguir-ho s'ha servit dels millors proveïdors que "vaig anar a buscar a París per buscar cacaus de diferents orígens i saber què volia comprar", i a Barcelona, "tenim Casa Gispert, un dels millors mestres torradors de fruita seca". Així, el cacau prové de Papua Nova Guinea, "que és el meu cacau preferit", perquè té matisos de fusta, caramel, torrat, llenya -ja que s'asseca al foc-, i del Perú, que "és més sec, però ens aporta notes torrades, de cafè... que arrodoneixen el cacau". Amb els ingredients adequats, l'elaboració complaurà tots els paladars, "fins i tot la cultura asiàtica on es consumeix més la xocolata blanca o caramel·litzada; mentre que a Sud-amèrica el gust per la xocolata és més similar a l'europeu", assegura Crusellas.