La indústria més forta de iogurts a Catalunya és Danone. Fins ara, ja que aquest lideratge d'empresa internacional queda reduït amb la marxa de la planta que té a Parets del Vallès i obliga productors locals o empreses sense expansió internacional a agafar el lideratge. Danone reemplaçarà aquesta producció en altres plantes espanyoles i europees per qüestions d'eficiència econòmica.
Cal tenir en compte que també hi ha Nestlé, que té la seva seu espanyola a Esplugues de Llobregat i diverses fàbriques a Catalunya, però en cap cas produeix aquest tipus de làctics a les seves plantes catalanes.
El relleu de Danone
Danone ja ha anunciat, des de fa dos anys, les intencions de retallar personal. El 2021 va fer oficial l'acomiadament de 153 empleats a Espanya i Portugal, el 8,6% del seu ajustament global, amb una retallada de 1.850 treballadors a tots els seus mercats.
Per tot plegat, si ens fixem exclusivament en els fabricants d'aquest derivat làctic, Catalunya es configurarà amb un nou mapa que s'ha anat dibuixant en els darrers temps: petites i mitjanes empreses molt consolidades, com La Fageda o Pastoret, i amb el suport d'una producció local en auge, gràcies a la fórmula empresarial de les cooperatives.
L'èxit de Pastoret i La Fageda
En el segon rang, destaquen empreses com Iber Conseil España SL, al Barcelonès, amb un volum de facturació entorn els 69 milions d'euros. Malgrat tot, són molt potents en formatges i com a iogurts s'han especialitzat en postres o iogurts vegans amb marques com Plantd, La Fermière, Dodoni, Total-Fage o cheesecake cremosos per a les marques Oreo o Philadephia. Aquí també trobem la marca Pastoret de la Segarra, a Lleida, amb una facturació de 31 milions d'euros l'any 2021 i que no para de créixer amb una marca relativament jove, amb poc més de trenta anys de vida.
I una tercera seria la Fageda d'en Jordà, a la Garrotxa, amb poc més de 30 milions d'euros de facturació en el darrer exercici del 2022 i consolidant-se com un model de cooperativa sostenible des del vessant econòmic, però també social. El passat 2023, La Fageda va consolidar la seva posició com a setè operador en iogurts de l’estat espanyol, amb l’ampliació de la seva àrea de comercialització a Madrid i al País Valencià.
Marques històriques com Can Corder o Granja Armengol
A partir d'aquí, n'hi ha d'altres amb facturacions menors que han seguit diferents camins. Una altra empresa molt consolidada per la llarga trajectòria és Comercial Montsec, a Granollers, dedicada també a nata i formatges i producció de iogurt per altres marques amb facturacions que superen els 12 milions d'euros. Però també cal posar l'ull en marques que segueixen patrons similars a la del Pastoret o la Fageda i que estan ampliant el seu volum de negoci en poc temps.
Can Corder, amb dues seus a Moià i Lliçà d'Amunt. Segons dades publicades a Gencat, l'any 2012 ja facturava més d'11 milions d'euros anuals i compta amb una llarga tradició des de l'any 1977. S'han destacat per sabors innovadors com el iogurt amb cafè o prunes, però agrupa els seus productes en sis grans famílies: formatges frescos (mató i formatge fresc), formatges madurats (de vaca, d'ovella i de cabra), iogurts, quefir i mel. Pel que fa al quefir també marquen la diferència amb varietats com el d'àloe vera o nabius i es defineixen com un producte d'alta gamma.
Una altra, amb més trajectòria que les anteriorment esmentades, però seguint un model similar, és Granja Armengol,situada a Gurb, la comarca d'Osona. El 2018 van facturar prop de 5 milions d’euros gràcies a les 15 botigues que tenen repartides arreu de Catalunya i a altres establiments a qui abasteix. Recentment, han apostat per un model propi de botiga i també han arribat a Barcelona. Seguint el model de la Fageda, també tenen treballadors de Sant Tomàs, una entitat que té per objectiu millorar i facilitar la vida de les persones amb discapacitat intel·lectual de la comarca d'Osona.
També cal posar l'accent en Làctics Ubach que, més enllà dels formatges, ha sabut trobar una línia pròpia de cremes, xocolates, pastissos i, òbviament iogurts des de Santa Eugènia de Berga, Osona. De fet, seguint la línia de Can Corder, també aposten per fer del iogurt català un producte d'alta gama apostant pel quilòmetre zero i la sostenibilitat alimentària amb sabors com el préssec extrets de la melmelada i no dels additius.
I una altra, encara amb més història, és Làctics Foix, situada a Torrelles de Foix, l'Alt Penedès. També busquen nínxol de mercat, marcant el caràcter artesà i la tradició com a ramaders prèvia que acumulen. Precisament, també han col·laborat amb Danone i és gràcies a aquest finançament garantit que han creat en els darrers anys la seva pròpia línia de productes com els iogurts.
Cooperatives que triomfen
Més enllà d'aquestes marques, l'aposta de les cooperatives és un exemple de la iniciativa dels empresaris i empresàries catalans. Com els iogurts que ofereix Llet Nostra, una marca nascuda l'any 2003 gràcies a l'impuls de 200 explotacions ramaderes catalanes i que ja frega rècords de facturació, sumant també la llet i altres derivats com els flams, de fins a 30 milions d'euros anuals. Però a l'altra banda d'aquest cas d'èxit, també hi ha les petites cooperatives que ho intenten com la de Conreu Sereny, a Badalona, que ha començat amb produccions petites de iogurt de cabra.